הפתעה, הפתעה: כדאי להגדיל החזקות בדולר

מנכ"ל פרוקסימה, בטיפים למשקיעים: זה הזמן לתכנן מה לקנות ובאיזה מחיר

גם אם תחפשו טוב טוב, לא תימצאו אפילו משקיע אחד, שלא יודע שהכלכלה האמריקאית עומדת בפני מיתון. גם אם תבדקו בכל חדרי העסקאות, לא תמצאו אפילו סוחר אחד, שלא יודע שמחירי הנדל"ן בארה"ב ובכל העולם נמצאים במגמת ירידה. אפילו בין החוסכים הקטנים והספקולנטים הזעירים לא תמצאו אפילו אחד שלא יודע על משבר האשראי שחנק את השווקים.

כולם יודעים הכול ומחירי המניות והנכסים הפיננסים משקפים כבר את הידיעה הזאת. לכן, מי שבוחר לפעול עכשיו מתיימר בעצם לדעת משהו שאחרים לא יודעים. משקיע שבוחר לצאת עכשיו מהשקעותיו במניות, כאילו טען שהוא יודע יותר טוב מכולם, שהמצב של המשק העולמי הולך להיות הרבה יותר רע. קצת יומרני בהתחשב בכך שהשווקים ממילא כבר התכוננו למצב גרוע.

לכל אלו שהתכוונו להתפרץ עלינו עכשיו, נא לעצור את ההתפרצות. כן, אנחנו יודעים שזה גם יומרני לחשוב שכולם טועים וחייבים לנצל את מחירי המניות הנמוכים כדי לקנות עכשיו. איך בכל זאת צריך להגיב לזעזוע שעובר על השווקים בתקופה כזאת?

לא חייבים לפעול מייד אבל כדאי מאוד לתכנן מתי לפעול, באילו תנאים ובאילו היקפים. אנו מניחים שבטווח הקרוב השווקים ימשיכו להיות חלשים .אבל אנו גם יודעים שבכלכלה יש מחזורים, שלעולם לא ניתן להצליח ולתזמן אותם בדיוק.

באופן טבעי, רוב המשקיעים מוצאים את עצמם עתה עם אחוז מניות קטן יותר בתיק ההשקעות שלהם. הירידה באחוז המניות נובעת מהירידה הטבעית במחירי המניות ומהבריחה לאיכות, שגרמה לרבים להקטין סיכון כתגובה למפולת.

זה הזמן לתכנן מה לקנות ובאילו מחירים. קבלת החלטות כתגובה לתנודה חדה של השוק כמעט תמיד מתבררת כטעות. כדאי לגבש החלטה עכשיו ולפעול על פיה מתוך ידיעה שהקניות שיבוצעו לא בהכרח יתוזמנו לשיא השפל ושבהחלט ייתכן שהתקופה הרעה הנוכחית תימשך גם אחרי. משקיעים בעלי אורך נשימה שפועלים בדרך הזאת מנצחים את השוק בסופו של דבר.

משקיעים שונאי סיכון ומשקיעים לטווח קצר ראוי שינקטו בגישה דפנסיבית, שכן ייתכן והמצב אכן יחמיר. אך מי שמסתכל לטווח קצת יותר ארוך, צריך לשאול את עצמו, האם "הסיכוי" שהמצב יהיה גרוע הוא כל כך גבוה שאפשר להתעלם מ"הסיכון", שהמצב ישתפר?

מניות

שוק המניות בתל אביב כבר לא יכול להחזיק מעמד אל מול פני הקריסות של השווקים ברחבי העולם. הטיעון כאילו מצבה הכלכלי של ישראל מצוין ולכן אין סיבה לחיתוך החד בערך הנכסים, יעמוד לטובת השוק כאשר המגמה תתהפך. כרגע, כל עוד השווי של הנכסים בחו"ל צונח גם אנו בישראל נסבול.

שלושת הסקטורים שחטפו הכי חזק גם בחו"ל וגם בארץ הם הנדל"ן הטכנולוגיה והפיננסים. אלו הם הסקטורים שכדאי יהיה לקנות בימים של ירידות חדות. חשוב לשמור תחמושת למצב שהירידות ימשכו.

המלצתנו:

בימים של ירידות שערים חדות להגדיל במעט אחזקות במניות של הסקטורים החבוטים, עדיף מניות שייהנו מעלית הדולר.

סולידי שקלי

החששות הכבדים מפני מיתון ואינפלציה פינו את מקומם לחששות מפני השקל החזק. נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, אמנם מתיימר להחליט על הריבית השקלית המתאימה, אבל בפועל, השוק הוא שמכתיב לו את שיעור הריבית.

לנגיד לא תהיה ברירה אלא להוריד שוב, והפעם בצורה חדה אף יותר, את הריבית במשק. ההחלשות של הדולר היא בעיה כלל עולמית, שדורשת התייחסות של נגידי כל הבנקים. לעומת זאת, בהתחזקות החדה של השקל נדרשת פעולה דרסטית של הנגיד שלנו, שיפגין נחישות בפעולות חדות ולא בפעולות סמליות.

המלצתנו:

להאריך מעט את המח"מ באפיק השקלי..

מט"ח

הירידה החדה של הדולר בחודש האחרון הגיעה לסיומה הזמני עם התערבותו של בנק ישראל במסחר היומי בשוק המט"ח. צמוד לשיטתו, בנק ישראל ממשיך לבצע פעולות סמליות שאמורות "לשכנע" את השוק ללכת לכיוון שהבנק מעוניין בו.

הפעולות הסמליות הללו לא יכולות לשכנע במצבי קיצון כמו זה שבו אנו נמצאים. החשש שלנו הוא, שהנגיד עלול להיגרר לפעולות דרסטיות דווקא במקומות שבהן אסור לו לפעול כך בשוק עצמו. על הנגיד לפעול בצורה דרסטית בתחום הריבית.

אנו צופים שהדולר ישנה את כיוונו עוד השנה ומקווים שזה יקרה ללא התערבות מיותרת של הבנק במסחר עצמו.

המלצתנו:

הדולר זול, נקודה, כדאי להגדיל אחזקות בדולר.

חיים ונציה 17-03-08

הסתייגות:

אין לראות בדף זה כייעוץ לרכישה או מכירת נכסים פיננסיים. המלצה זו אינה מתחשבת בצרכיו ובנתוניו הפיננסיים של כל אדם. העושה שימוש כל שהוא בהמלצה זו, עושה זאת על אחריותו בלבד.