בנק ישראל הוריד ל-3.2% את תחזית הצמיחה ל-2008; "הצמיחה עלולה לרדת ל-2% ברבעון הרביעי"

גלובסTV מציג(עדכונים שוטפים מירושלים) - הנגיד פישר לרה"מ אולמרט בטקס הצגת דו"ח בנק ישראל לשנת 2007: "אנחנו מדברים על האטה בצמיחה, לא על מיתון" ; שיעור האבטלה צפוי לעלות ל-7.4% - לראשונה ב-5 השנים האחרונות

בנק ישראל הוריד היום (ג') את תחזית הצמיחה שלו למשק הישראלי ב-2008 לשיעור שנתי של 3.2%.

עוד מסר הבנק כי שיעור האבטלה צפוי לעלות ל-7.4%. זאת לראשונה בחמש השנים האחרונות ולאחר ירידה רצופה מ-10.7% ב-2003 ל-7.3% ב-2007. הצמיחה לנפש תהיה נמוכה השנה - 1.3% בלבד. רמת החיים לאזרח תעלה בשיעור נמוך - 1.5% - שליש מהעלייה שנרשמה ב-2007.

הנגיד פישר הדגיש: "זוהי האטה בקצב הצמיחה, ולא האטה בצמיחה. אסור להשתמש במושג 'האטה'". פישר הוסיף כי הייצוא הישראלי צפוי להיפגע.

אולמרט: הממשלה לא תחרוג מהמשמעת התקציבית, גם אם זה יחייב אותנו להכרעות קשות

מוקדם יותר אמר הנגיד לרה"מ אהוד אולמרט בטקס הצגת דו"ח בנק ישראל לשנת 2007 שנערך היום בלשכת ראש הממשלה: "אנחנו מדברים על האטה בצמיחה. לא על מיתון. תהיה האטה בקצב הצמיחה של המשק, אך הוא ימשיך לצמוח".

פישר רמז בדבריו לרה"מ על אפשרות להורדות נוספות בריבית אם הממשלה תשמור על התקציב. "דרך המדיניות המוניטרית נעשה את מה שאפשר כדי לתמוך בצמיחה, אבל זה על תנאי וכחלק מהתרומה של כל הממשלה לצמיחה של המשק", אמר.

נגיד בנק ישראל הוסיף כי האתגר של הממשלה ושל בנק ישראל הוא לשמור על ההצלחה של המשק, גם בשנת 2008, במצב הרבה יותר מורכב, בגלל המשבר הפיננסי. הוא הדגיש כי המשבר הפיננסי החל בארה"ב ומתמקד בעיקר שם, אך חילחל כבר גם למדינות אירופה. פישר הוסיף כי המשבר הפיננסי העולמי החל לחלחל גם למשק הישראלי, אבל השפעתו כרגע קטנה.

"נצטרך לנקוט באותה המדיניות שנקטנו בה ב-2007. לשמור על המשמעת התקציבית לשמור על יציבות המחירים והיציבות הפיננסית ולהמשיך ולהפחית את נטל החוב הציבורי ביחס לתוצר", אמר פישר.

בהתייחסות פומבית ראשונה למשבר הפיננסי העולמי, הודיע אולמרט כי הממשלה לא תחרוג מהמשמעת התקציבית, "גם אם זה יחייב אותנו להכרעות קשות. עשינו זאת בעבר, ונעשה זאת כמובן גם בעתיד. יהיו הכרעות לא קלות", אמר אולמרט.

אולמרט נמנע מלהתחייב לקיצוצים נרחבים בתקציב המדינה כפי שדורשים ראשי משרד האוצר. אך אישר כי יהיו התאמות פנימיות ואם יהיה צורך, הממשלה תבטל או תשנה תוכניות רב שנתיות וחד-פעמיות ותפרוס מחדש את הוצאותיה.

"לא נחרוג, לא מהמשמעת הפיסקלית ולא מהמדיניות המוניטרית, נפעל בשיתוף-פעולה עם בנק ישראל. נעשה את ההתאמות הפנימיות הנדרשות. לא נירתע מהחלטות קשות", אמר. גם אולמרט דחה את התחזיות הפסימיות למיתון ב-2008. "הציפייה שלנו ל-2008 היא לא למיתון. הצמיחה השנה תהיה יותר קטנה, אבל אנחנו מצפים לצמיחה. המשק הישראלי ימשיך לצמוח. אולי לא נצמח ב-5.3%, אבל אנחנו נצמח, למרות המשברים בעולם. אנחנו אופטימיים. כל המדדים מצביעים על כיוון חיובי", אמר רה"מ.

אולמרט הדגיש, כי בשום אופן לא יהיו קיצוצים בתקציב הביטחון. "אנחנו נמשיך לדאוג לביטחון ונעמיד לרשות מערכת הביטחון את כל האמצעים הדרושים לה למילוי חובותיה, ללא שום שיקול אחר. זו חובתה של הממשלה", אמר. הוא הוסיף כי הממשלה תמשיך להניף ב-2008 גם את הדגל החברתי ותמשיך להשקיע בעדיפות גבוהה בחינוך.

שמעון פרס סטנלי פישר

רה"מ גילה בקיאות רבה במצב הכלכלה הישראלית והעולמית. בטקס התפתח דו-שיח מעניין בינו לבין הנגיד פישר. בתחילת הטקס אמר פישר לאולמרט: "רציתי להציג לך את דו"ח בנק ישראל ל-2007. זה חומר טוב לקריאה בלילה". אולמרט השיב: "תודה רבה לך". פישר ענה: "אני מאוד שמח להציג לך את הדו"ח המראה שבשנה שעברה היו הרבה הישגים למשק הישראלי. הוא צמח ב-5.3% כמו בשלוש השנים שעברו. זו תוצאה מאוד טובה לעם ישראל". אולמרט: "מה היתה תחזית הצמיחה המקורית של בנק ישראל?" פישר: "היא קרובה לתחזית שלנו ל-2007, אולי נמוכה מהתחזית שלכם". אולמרט: "זה יותר קרוב לתחזית שלנו".

ראש הממשלה התייחס בדבריו גם לתרומתו החשובה של שר האוצר רוני בר-און שלא השתתף באירוע. "יש לשר האוצר תרומה עצומה. יש לנו שר אוצר שבהחלט מזדהה עם היעדים והמטרות שהוגדרו על ידי הממשלה. יש לו הנחישות והיכולת לעמוד בלחצים".

בטקס הגשת הדו"ח לרה"מ השתתפו: יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה וחברה, פרופ' מנואל טרכטנברג, מנכ"ל משרד רה"מ רענן דינור, סגן יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה וחברה ראובן חביב, ראש מטה הנגיד גבי פישמן, ודובר בנק ישראל ד"ר יוסי סעדון.