זינוקים חדים בבורסה בת"א בעקבות וול סטריט: המעו"ף קפץ ב-3.8%, הנדל"ן ב-5.4%

ל"גלובס" נודע כי עידן עופר רוכש מניות החברה לישראל בכ-100 מיליון שקל באמצעות UBS המניה זינקה ב-10% ; מניית כי"ל עלתה ב-5.9% והובילה את המחזורים ; גזית גלוב זינקה ב-11% ; לאומי הוסיפה לערכה 6.6%

הבורסה של תל-אביב פתחה את יום המסחר באופטימיות זהירה, אשר התגברה במהלכו עד כדי חגיגת עליות שערים, זה היום השני ברציפות. "מורגש שינוי באווירה בשווקים הפיננסיים בארצות-הברית", אמר נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בוועדת הכספים הבוקר והיטיב בכך לתאר את נעילת המסחר אמש בוול סטריט, אשר התאפיינה בעליות שערים חדות בהובלת מניות הפיננסים החבוטות.

"שינוי האווירה" התרחש על רקע החדשות ממספר חברות פיננסים מובילות, שדיווחו כי הן עומדות לגייס סכום כולל של 18 מיליארד דולר במטרה להיחלץ ממשבר הנזילות, שפקד אותן עם התגברות מחיקות הענק בעקבות ירידות הערך של המכשירים הפיננסיים המורכבים מגובי משכנתאות הסאב-פריים.

המשקיעים האמריקנים שאבו עידוד מכך שבצל המחיקות הגופים הפיננסיים מצליחים לגייס הון, מה שעשוי להוות שבריר של אור בקצה מנהרת משבר האשראי.

ומעניין לעניין באותו עניין. דו"ח בנק ישראל, אשר הוגש אתמול לממשלה ולוועדת הכספים, התייחס בין היתר ליציבות המערכת הפיננסית בישראל לאור המשבר, וקבע כי "גדל הסיכון של זעזועים במערכת הפיננסית, בגלל אפשרות של האטת קצב הצמיחה ועלייה נוספת במרווחי הסיכון, כתוצאה מהתרחבות המשבר העולמי, וכן כתוצאה מהתרחבותו המואצת של האשראי מהגופים המוסדיים שהניסיון שלהם בניטור סיכוני אשראי ורמת הפיקוח עליהם עדיין נמוכים מאלה של הבנקים".

הדולר ב-3.55 שקל

בסיכום יום המסחר ננעל מדד המעו"ף בתוספת של 3.8% ומדד תל-אביב 100 עלה ב-3.6%. מחזור המסחר הסתכם ב-2.2 מיליארד שקל, מעט יותר מממוצע הימים האחרונים.

בזירת המטבעות חזר הדולר להתחזק ושערו היציג נקבע על 3.55 שקל. מנתונים אשר פרסם בנק ישראל היום עולה, כי היקף המסחר הכולל במט"ח בחודש מארס גדל בכ-15% לעומת החודש הקודם והסתכם ב-109.7 מיליארד דולר. בשבועיים האחרונים, מאז החל בנק ישראל להתערב בשוק המט"ח, רשם הדולר התחזקות של כ-5% בערכו ביחס לשקל.

גזית זינקה ב-11%

את המגמה הירוקה הוביל מדד הנדל"ן, אשר עלה ב-5.4% במהלך יום המסחר. בראש המגזר ניצבה מניית גזית גלוב . זו זינקה ב-11.1% על רקע הודעת החברה כי מכרה למיזם משותף עם קרן הפנסיה של עובדי מדינת קליפורניה, מרכזי קניות בפלורידה, ג'ורג'יה ודרום קרוליינה. זאת, באמצעות חברה בת אמריקנית. התמורה נטו, בניכוי העברת חוב קיים, תסתכם ב-129.8 מיליון דולר.

מניית קרדן אן.וי. רשמה אף היא עלייה נאה של 8.6%, כשהיא נהנית ממומנטום חיובי בעקבות פרסום התוצאות הכספיות ל-2007, מהן עולה כי הכנסותיה צמחו ביותר מ-30% והרווח הנקי זינק ב-119% ל-90 מיליון אירו.

מניית אפריקה ישראל הצליחה להתגבר ביומיים האחרונים על הסנטימנט השלילי שהעיק עליה. היום עלתה המניה ב-5.1%, כך שלמעשה היא תיקנה ביותר מ-10% במהלך היומיים האחרונים. "מניית אפריקה ישראל צנחה ב-44% מתחילת השנה בהשוואה לירידה של 18% במדד ת"א 25 ו-33% במדד הנדל"ן 15, שווי החברה במודל NAV סחיר מבטא הבוקר מחיר של 264 שקל למניה ומכאן שיש דיסקאונט של 27% במחיר המניה שעומד על 192 שקל", אמרו היום בכלל פיננסים בטוחה, "אנחנו סבורים שהשקעה במניית אפריקה ישראל חוזרת להיות אטרקטיבית, גם אם יהיה מדובר רק בתיקון חיובי".

כשליש ממחזור העסקות היום התרכז במניית כי"ל ומניית החברה האם, החברה לישראל . אלו עלו עם סיום המסחר ב-5.9% ו-10% בהתאמה.

ל"גלובס" נודע, כי בנק UBS רוכש ממניות החברה עבור עידן עופר, ששב לרכוש ממניות החברה אחרי זמן רב, בכ-100 מיליון שקל.

נציין עוד, כי מתחילת השנה הוסיפה כי"ל 10.5% לערכה. "הרחבת ייצור הפוספט בשנת 2008 צפויה להביא לתוספת הכנסות של 150 מיליון דולר ולתרום 24 מיליון דולר לשורה התחתונה", מעריכים היום כלכלני הראל פיננסים ומציינים כי המרווח על סלע הפוספט נמוך ממחיר נגזרותיו, ועל כן עלייתו בתמהיל המכירות תשפיע על רווחיות המגזר.

תיקונים חדים בבנקים

מדד הבנקים סיים את יום המסחר בעלייה של 4.3%. מניות הבנקים הגדולים רשמו תיקונים חדים בשעריהן בהתאם למגמה שהחלה אתמול.

מניית בנק לאומי הוסיפה 7% לערכה ומניית בנק פועלים , אשר נסחרה אתמול בלי שינוי, תיקנה כלפי מעלה ב-3.7%.

עוד נרשמו עליות שערים חדות במניית בלופניקס , אשר זינקה ב-12.6% עם סגירת פער ארביטראז'. בין מניות התל-טק בלטה מניית קמהדע אשר טיפסה ב-13% עם היוודע תוצאות הניסוי המוצלח בניסוי הקליני בתרופה המטפלת בחסר בחלבון ה-AAT הגורם לנפחת הריאות (אמפיזמה).

מניית וריפון תיקנה היום ב-6.9%. נזכיר, כי מניית החברה התרסקה ב-46% בתחילת דצמבר ואיבדה עוד 35% מתחילת השנה, לאחר שהודיעה כי עליה לתקן את דו"חותיה הכספיים לשלושת הרבעונים של 2007 לאור חישוב מוטעה של המלאים.

בינואר דחתה החברה את מועד פרסום הדו"חות המתוקנים, והודיעה כי אלה יתפרסמו בחודש מארס. *