רו"ח זאב פלדמן הסיר מועמדותו לתפקיד מנהל רשות המסים: "אין שום דרך בעולם שאני אלך שוב לתפקיד הזה"

החליט להסיר את מועמדותו עקב הבדיקה בדבר מעורבותו בפרשת שוקי ויטה ; פלדמן: "יש פה רוע חזק באוויר, זה חלק מהאווירה הציבורית" ; עו"ד יעקב נאמן: "זה רצח אופי - אף אחד לא יתנדב לשירות הציבורי"

"אין שום דרך בעולם שאני אלך שוב לתפקיד הזה, אבל אני לא מאשים אף אחד, עצוב לי נורא". כך אמר היום (ד') ל"גלובס" זאב פלדמן, מיד לאחר החלטתו להסיר את מועמדותו לתפקיד מנהל רשות המסים.

פלדמן החליט להסיר את מועמדותו בעקבות פרסומים לפיהם לא גילה לוועדת האיתור על כך שמסר עדות בפרשת שוקי ויטה, העוסקת בטיפול חריג לכאורה בשומות של ארקדי גאידמק וזאב רוזנשטיין. פלדמן הוא זה שייצג את גאידמק בהסדר השומה מול ויטה. בעקבות הפרסומים, היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, החליט לבחון את מינויו.

פלדמן אמר היום ל"גלובס" כי "כנראה צדקו אלה שאמרו לי לא ללכת לזה. אני באופן תמים ומתוך תחושה שאני יכול לעשות את זה, הלכתי לזה, וסמכתי גם על אנשים טובים שיעצו לי כך. כנראה שהם טועים ואני טועה. אני גם לא רוצה לשגע את המערכת, ואני לא אהווה מכשול למינוי קובע לרשות.

"באתי מתוך כוונה שאני יכול לעשות את זה. אם מסתבר שלא, נורא עצוב לי. אני לא כועס על אף אחד, אני לא חושב שמישהו עשה לי עוול בכוונה, או שמישהו התנכל לי. זה כנראה חלק מהאווירה הציבורית במדינה. חשבתי לתומי שאני יכול לשנות את זה, כנראה שלא. מה שקורה אתי כרגע לא רק שלא עוזר, אלא מפריע. לכן החלטתי לזוז הצידה.

"אין לי מרירות על אף אחד, אלא יש בי עצבות גדולה על מה שקורה פה במדינה. באתי נטו נטו בשביל לתת ולא שום דבר יותר חזק מזה. אני פשוט עצוב. אבל אני לא מצטער. לא הייתי מרגיש טוב עם עצמי לו הייתי אומר לא כשפנו אלי וביקשו שאני אעשה את התפקיד הזה. הרגשתי שאני לא יכול להגיד לא, אבל עכשיו כנראה הבהירו לי שזה לא. אני לא נאחז בשום קרנות מזבח. שום דבר. רציתי, כנראה שזה בלתי אפשרי, ולכן אני לא כועס.

"אני לא כועס גם על כך שלא בדקו הכל קודם. זו ההתנהלות. אם לא היה זה, מחר היו מעלים משהו אחר. יש פה איזה רוע חזק באוויר. המערכת הזו לא יכולה לספוג עוד פעם זעזוע כזה, שמישהו יבוא ויילך. מכיוון שהמדינה יקרה לי, המערכת יקרה לי, החלטתי ללכת".

בא כוחו של פלדמן, עו"ד יעקב וינרוט, אמר היום ל"גלובס": "לזאביק אין שום עניין להיות מועמד, להקריב כל כך הרבה כאשר זה שכרו. זאביק הקריב קריירה בשוק הפרטי, הקריב את המעמד שלו כאדם פרטי, היה ונמצא ברומו של עולם, ובניגוד לכל העצות של ידידיו, הוא מתוך אלטרואיזם מוחלט, מתוך הקרבה עצומה ומתוך רצון לקדם מערכת שהיא מאוד יקרה לו, הציג מועמדות. כשהדבר הזה נפתח והקולות הצורמים האלה שאין בהם ממש נשמעו - הרי שבנסיבות האלה אין לו עניין בתפקיד".

לשאלה מה אם בדיקת היועץ המשפטי לממשלה תסתיים בהחלטה שפלדמן יכול לשמש בתפקיד אמר וינרוט: "כל היועצים שלו וכל האנשים שלו אומרים לו לא לגעת בזה, אבל אני לא בטוח שמי שהחליט פעם להיות 'מתאבד שיעי' לא יעשה זאת בפעם הבאה".

תחושת ייאוש

גורמים ברשות המסים סיפרו על תחושת "ירידת מורל וייאוש" כתוצאה מההתרחשויות האחרונות. לדברי עובדים "כבר ראינו את הסוף של הקיפאון".

גורמים בתחום המיסוי הביעו כעס על הפרשה. לדבריהם, "מישהו צריך לשים סוף לדברים. הרשות כבר למעלה משנה מתנהלת בלי מנהל קבוע, והפגיעה ברשות היא יומיומית. בכל יום שעובר, עוזבים את הרשות עוד ועוד אנשים, ומצב הרשות מידרדר".

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "מצב הדברים המדויק הנוגע למר זאב פלדמן בכל הקשור למעורבותו בחקירה בפרשת שוקי ויטה נמסר זמן רב מראש לנוגעים בדבר במשרד האוצר. בדיקה והסדר ניגוד עניינים נעשים כדבר שבשגרה, לאחר בחירת המועמד ובטרם אישור המינוי, ובעניין זה לא היה כל ייחוד בטיפול בעניינו של מר פלדמן".

בתוך כך נודע כי במהלך חקירתו של פלדמן בפרשת שוקי ויטה הוא נשאל האם חשבונות שהיו רשומים על שמו ועל שם וינרוט היו חשבונות קש של גאידמק. לחשבונות אלה הועברו עשרות מיליוני שקלים מחשבונות של גאידמק בחו"ל.

לדברי וינרוט מדובר ב"קשקוש". לדבריו, מדובר בכסף לתשלום למס הכנסה במסגרת הסדר מס שערך פלדמן לגאידמק. הכסף הועבר באופן הזה כדי להבטיח את מימוש ההסכם על ידי גאידמק. בכל מקרה, המשטרה מסרה לווינרוט ולפלדמן לאחר חקירתם כי לא נפתח נגדם רישום פלילי.

נאמן: זה רצח אופי - אף אחד לא יתנדב לשירות הציבורי

"שערורייה ורצח אופי", כך מגדיר עו"ד יעקב נאמן, שר האוצר לשעבר, את ההתרחשויות האחרונות סביב מועמדותו של זאב פלדמן למנהל רשות המסים.

נאמן מגלה כי הציע בזמנו לפלדמן להתמנות לנציב מס הכנסה, שנים ספורות אחרי שפלדמן פרש מנציבות מס הכנסה. נאמן: "ב-98' פניתי אליו לחזור לנציבות, ואז הוא אמר לי: 'אני רוצה קצת לעשות לביתי, ללמוד את חיי המסחר והכלכלה, ואני עוד לא בשל לזה'. מאוד רציתי אותו. כשהוא לא הסכים, ביצעתי מינוי מבפנים (יוני קפלן - ה.מ).

"זה פשוט שערורייה ורצח אופי מה שעשו לו. האיש הזה עושה הון עתק והוא מוכן ללכת ולהתנדב ולשים את צווארו על מזבח השירות הציבורי. פנו אליו, הוא לא יזם את זה. אחרי שהם ניסו למצוא אדם מתאים, פנו אליו. הוא נמצא מתאים. יושב שם הרי בוועדה נציג היועץ המשפטי לממשלה.

"האיש הוזמן לעדות במשטרה, אז מה? אף אחד לא יתנדב יותר לבוא לשירות הציבורי. יושבים שם אנשים שהורסים את מערכת המסים מבפנים. למעלה משנה היא הרוסה מבפנים. אף אחד לא מקבל החלטות, ומערכת המסים כבר למעלה משנה משותקת.

"אני רואה במה שקרה נזק חמור ביותר ליכולת להשיג אנשים טובים שיבואו לשירות המדינה, בעוד מי שנשארים זה אנשים חסרי ניסיון כלכלי-עסקי. בפעם הראשונה שמביאים מנהל רשות מבחוץ - אדם מתאים, מוכשר, שיש לו ניסיון גם בתוך מערכת המסים וגם מחוצה לה, ופשוט שוחטים אותו על לא עוול בכפו".