משרד הממונה על ההגבלים העסקיים צפוי לגבש בתוך מספר חודשים את מסקנות החקירה, שהוא מבצע על הנורמות התחרותיות בענף הרכב הישראלי. החקירה החלה בסוף 2007 והיא מקיפה את ענף ייבוא הרכב והענפים הנלווים אליו. מטרתה, לגבש צו המשך לצו המוסכם, שנחתם ב-2002 בין יבואני הרכב לבין הממונה על ההגבלים העסקיים דאז וקיבל את אישור בית המשפט.
הצו המקורי נקבע ברוח תקנות פטור-הסוג האירופאיות (block exemption) בתחום הרכב, ונועד להסדיר נורמות תקינות של תחרות בתחומים רבים, שנוגעים לעסקיהם של יבואני הרכב. בתוכם מתן אפשרות לרכישת חלפים לא מקוריים על ידי המוסכים, מתן הרשאה למוסכים חיצוניים לשמש בתור "מוסכים מורשים" של המותג, ביטול התלות של הלקוחות ביבואנים לצורך תיקונים בתקופת האחריות ועוד.
תוקף הצו המקורי עתיד לפקוע בסוף אפריל ובהעדר צו חדש עשויים היבואנים, תיאורטית, להחזיר את המצב שקדם לצו. אולם, במשרד הממונה מבהירים כי רונית קן רואה במצב הקיים עיגון של החלטות עקרוניות של בית המשפט ומתרים ביבואנים לבל ינסו להחזיר את הגלגל בתקופת הביניים עד לגיבוש צו חדש.
הממונה רומז במכתב ליבואנים כי משרדו ינהל מעקב אחרי הנורמות התחרותיות בענף הרכב במהלך תקופת הביניים שתידרש לגיבוש צו חדש, ואם יזוהו הפרות של המצב הקיים הן יילקחו בחשבון בעת גיבוש הצו החדש.
הממונה ביקש עד כה מיבואני הרכב להמציא אלפי מסמכים ונתונים, שנוגעים בפרוטרוט לביצועיהם העסקיים, התנהלותם מול המוסכים, ספקי החלפים ויצרני הרכב ועוד.
בין השאר נבדקו מספר המוסכים הפרטיים, שקיבלו הרשאה לשמש בתור "מוסכים מורשים", נבדקו החוזים בין היבואנים ליצרני הרכב, ככל הנראה כדי לבדוק האם חלים עליהם חוקי זכיינות ועוד.
ככל הידוע כל יבואני הרכב שיתפו עד כה פעולה עם משרד הממונה בעצת יועציהם המשפטיים. בענף הרכב מעריכים כי הממונה בודק במקביל גם את נורמות העבודה מול חברות הליסינג ותחומים נוספים כמו ייבוא אישי וייבוא מקביל. יצוין כי משרד הממונה תומך באופן עקרוני ביוזמה של משרד התחבורה להסרת חסמים משוק ייבוא הרכב וביישום מהיר של מסקנות "ועדת סופר", שהמליצה לפתוח את שוק הרכב לייבוא מקביל.
בכירים בענף ייבוא הרכב מסרו לגלובס כי "הצו הקודם הושג בהסכמה אולם אין כל הבטחה, שתהיה הסכמה גורפת גם לצו ההמשך". הבכירים אומרים כי אם הממונה יגיע למסקנות מרחיקות לכת שיפגעו בעסקיהם פגיעה קשה, הם עשויים לערער על החלטותיו. לדבריהם אפילו הצו הקודם היה מחמיר מדי והסתמך על תקנות אירופאיות עתידיות, שבדיעבד היו מקלות הרבה יותר.
יצוין כי גורמים שונים בתחום הרכב, ובהם איגוד המוסכים ואיגוד יבואני החלפים, מתחו ביקורת קשה על יישום הצו הנוכחי, שלטענתם הופר ללא הרף על ידי היבואנים מבלי שמשרד הממונה יתערב בכך. נציגיהם פנו אל משרד הממונה במהלך החקירה והמציאו לו מסמכים שונים. בנוסף מעריכים בענף כי גם גורמים בכירים בענף הליסינג פנו לממונה והגישו לו קבילות על הנורמות התחרותיות בענף ייבוא הרכב.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.