10 ספרי הקואוצ'ינג הטובים בעולם

הרשימה כוללת ספרים שראו אור לפני שהמציאו את האימון האישי, ואין בה אף ספר שהכותרת שלו היא "הסוד"

בהעדר תעודת הסמכה מוסכמת או תואר אקדמי בתחום, דרך יעילה להעריך את מידת רצינותו ומקצועיותו של מאמן אישי היא להציץ בארון הספרים שלו.

הנה רשימת 10 הספרים שכל מאמן המחשיב את עצמו יקרא ויכיר היטב. ספרים אלה הם בסיס ידע חיוני לעבודת המאמן וכלי עזר לתהליך קואוצ'ינג מקצועי ואיכותי.


1. ניהול הלכה למעשה/ פיטר דרוקר

בעיני רבים, "ניהול הלכה למעשה", הוא התנ"ך של הניהול. ניהול, אמרנו, ולא קואוצ'ינג, אך אין בכך שום הפתעה: הקואוצ'ינג, אינו מתיימר להמציא את הגלגל, והוא מאמץ בחום עקרונות ורעיונות מתחומים רבים, ובהם הניהול.

ספרו של דרוקר, שנכתב עוד בשנת 1955, מציג עולם שלם של תובנות חשובות וכלים נפלאים, הטובים לא רק לניהול ארגונים, אלא לניהול החיים בכלל. כך למשל, מציג הספר את עקרונות הניהול על פי יעדים, האופייני כל כך לקואוצ'ינג.

השפעתו של "ניהול הלכה למעשה" כה רבה, עד שרבים (מנהלים ומאמנים) יודעים לצטט ממנו אמרות-כנף כמו: "אין דבר שהוא יותר מזיק מאשר לבצע ביעילות משהו שאין בו צורך", "אם לא תדע לאן ללכת, כל תוכנית תתאים", "הדרך הטובה ביותר לחזות את העתיד היא לחולל אותו" ו"הדבר החשוב ביותר בתקשורת הוא להקשיב למה שלא נאמר".
(התרגום לעברית יצא לאור בהוצאת יחדיו ובהוצאת פקר).

2. . האדם מחפש משמעות/ ויקטור פרנקל

בספר החשוב הזה מתעד פרנקל את חוויותיו כאסיר במחנה השמדה, ומתאר את גישתו למציאת משמעות בחיים. לשיטתו, רק מי שיש לו משמעות ומטרה ברורה יצליח להתמודד עם הקשיים שהחיים מציבים לו.

הקואוצ'ינג מאמץ את גישת פרנקל, וכמוהו הוא מתייחס אל האדם כשלם, מודע לעצמו ושואף למשמעות. הקואוצ'ינג מניח, שהאדם הוא הקובע את מצבו לא פחות מהחיים עצמם ומנסיבותיהם.

לכן, עליו לקחת אחריות על חייו ולעצב אותם כרצונו. בהתאם לרוח זו, נדרש המתאמן לזהות, בתהליך הקואוצ'ינג, את ערכיו הייחודיים, ודואג לחזק אותם ולהביא לביטוי מקסימאלי את צרכיו. הוא נדרש ליטול אחריות על חייו, תוך פיתוח יכולות בצורה יצירתית, ושינוי יחסו למצבי חיים שנתפסו עד עכשיו באור שלילי.
(התרגום לעברית יצא לאור בהוצאת דביר).

3. לנצח נבנו - 18 חברות מופת/ ג'יימס קולינס וג'רי פוראס

רב המכר המבריק "לנצח נבנו", הוא ספר ניהול, אשר אומץ בזרועות פתוחות על ידי הקואוצ'ינג. הספר, מנתח את מאפייני הניהול של 18 חברות המובילות בתחומן בעולם, אשר הגיעו לרמת מצויינות עקבית (כדוגמת בואינג, וולט-דיסני, ג'נרל-אלקטריק, סוני, פורד ומוטורולה).

המחברים מוכיחים שהמאפיין המשותף לחברות אלה ואשר משפיע על הצלחתן לאורך זמן הוא קיומו של חזון (vision), הנגזר מערכים ארגוניים ברורים ומוצהרים. קשה להעלות על הדעת תהליך קואוצ'ינג רציני (בין אם בתחום האישי ובין בתחום העסקי) שאינו מנסה לזהות ולאתר חזון וערכים, כמכשירים הכרחיים להצלחה.
(התרגום לעברית יצא לאור בהוצאת פקר).


4. לאלף את השדון/ ריצ'ארד קרסון

ריצ'ארד קרסון טבע בספרו המפורסם והחינני את מונח ה"שדון", כביטוי לצד האפל של האישיות שלנו, הצד שמקבע בנו תפיסות ודימויים שליליים אודות עצמנו. לפי גישה זו, אנשים רבים מקובעים בתפקידים שאימצו לעצמם, כמו תפקיד הקורבן, תפקיד המפסידן, תפקיד הקדוש-המעונה וכיוצא באלה.

כשהם עומדים בפני החלטה, הם זונחים את הזהות והצרכים האמיתיים שלהם ונוטים להקדיש משקל יתר ל"תפקיד" על חשבון הזהות האמיתית שלהם. בנסיבות אלה, הגורם המכתיב את הדרך הוא לא יותר ממקבץ של דעות קדומות, שאין בינן ובין המציאות דבר וחצי דבר. השדון הוא שורשם של כישלונות רבים, ולכן ההתמודדות איתו היא אחד האלמנטים המרכזיים בתהליך הקואוצ'ינג.

"לאלף את השדון" מציג דרכים פרקטיות ויצירתיות לניטרול הקיבעונות המחשבתיים (כמו לקרוא להם בשם או לצייר אותם), ולכן הוא ספר שימושי ומועיל.
(התרגום לעברית יצא לאור בהוצאת אריה ניר).

5. ללא פרויד ללא פרוזאק/ ד"ר דייויד סרוואן

זהו ספר מרתק שכתב פסיכיאטר ונוירולוג, הטוען שהיכולת לרפא את מכאובי הנפש מצויה בידינו, ומכאן שאין תמיד הכרח בטיפול תרופתי או בפסיכותרפיה, על שלל מגבלותיהם.

המחבר מציג שיטות שונות, המניבות מניסיונו המקצועי - תוצאות מעולות, לטיפול בבעיות פסיכולוגיות, ובכלל זה: פעילות גופנית, אקופונקטורה, ייצוב קצב הלב לשם שליטה על הרגשות, שימוש בחומצות שומן מסוג אומגה 3 וטיפול באמצעות תנועות העיניים (EMDR).

חשוב להדגיש, שמאמנים אינם מוסמכים ואינם רשאים לעסוק ברפואת הנפש. עם זאת, חלק נכבד מהתובנות שמוצגות בספר זה יכולות להצדיק ולתמוך בעצם קיומו של תהליך אימון, ולתת ללקוח המצוי בבעיה נפשית אופציות נוספות לטיפול שייקח על עצמו (הכל באישורו ופיקוחו של גורם מוסמך העוסק בבריאות הנפש).
(התרגום לעברית יצא לאור בהוצאת מטר)

6. קואוצ'ינג אימון לחיים/ ראובן כ"ץ

ראובן כ"ץ, מחלוצי ענף הקואוצ'ינג בישראל, מספק בספרו החשוב מדריך מקיף ללימוד תהליך הקואוצ'ינג ולהבנתו.

כ"ץ מציג בצורה בהירה את מקורותיו של התהליך, את יסודותיו ועקרונותיו, וממחיש כיצד ניתן להפיק ממנו תועלות רבות, בתחומי חיים רבים. זהו ספר לימוד מן המעלה הראשונה וגם כלי עבודה פראקטי, למאמנים ולמתאמנים כאחד.
(יצא לאור בהוצאת אופוס)

7. אימון קואוקטיבי/ לורה ויתוורת', הנרי קימסי-האוס ופיל סנדאהל

הספר המצוין והפראקטי הזה מציע סקירה מקיפה של מודל אימון נפוץ, שעיקרו השתתפות פעילה במיוחד של הלקוח בתהליך האימון. הספר כולל דוגמאות רבות, מקרי מבחן, תרגילים, עצות ואזהרות, והוא שימושי מאוד למאמנים.
(התרגום לעברית יצא לאור בהוצאת דניאלה די-נור)

8. מרד הנפילים/ איין ראנד

הרומן הקלאסי והשנוי במחלוקת הזה, מציג את התורה הפילוסופית של ראנד, שעיקרה הכרה לא מתפשרת של המציאות והתייחסות ליצירתיות האישית של הפרט כעמוד התווך של החברה. ראנד קוראת לאנשים לחיות למען עצמם, כשזוהי תכלית מוסרית העומדת בפני עצמה, ללא צורך בקולקטיביזם ואלטרואיזם.

הקואוצ'ינג אינו מטיף לזניחת האינטרסים של הכלל, אבל הוא בהחלט מציב את אושרו של הפרט במרכז. האדם הוא לב לבו של התהליך ההומניסטי והליברלי הזה, המדגיש ביודעין יסודות של חירות אישית וחופש בחירה, ומבטא השקפה הרואה בפרט את יסודה של החברה.
(התרגום לעברית בהוצאת ש. פרידמן).

9. לצאת מהקופסה מבעיות לפתרונות/ צוות מכון ארבינג'ר

הספר החשוב הזה מדגים כיצד החשיבה הקונבנציונאלית שלנו מקובעת ומזיקה לנו בחיי היומיום, ככל שמדובר ביחסים עם הסובבים אותנו.

אנשי מכון ארבינג'ר מעודדים לצאת מהקיבעונות המחשבתיים, כדוגמת המחשבה שאנחנו תמיד "הצודקים", כדי לפתור קונפליקטים בצורה רציונאלית ואובייקטיבית, עד כמה שניתן. הקואוצ'ינג מעודד חשיבה יצירתית, ומתייחס ליצירתיות כאל מכשיר חיוני לשיפור איכות החיים ולפתרון בעיות.
(התרגום לעברית בהוצאת פקר).

10. להעיר את הענק שבפנים/ אנתוני רובינס

ספר זה, ממחיש כי ביכולתו של האדם ליטול שליטה על חייו. הוא יכול לעצב מחדש את האמונות והערכים המכוונים את מחשבותיו, רגשותיו והתנהגותו בכל רגע.

לשיטתו של רובינס, המשקפת תפיסה מקובלת של הקואוצ'ינג, מה שמעצב את חיי האדם הוא ההחלטות שקיבל ולא נסיבות חייו.
(התרגום לעברית בהוצאת אור עם)

יבין רוכלי הוא עו"ד ומאמן אישי. ספרו החדש, "קואוצ'ינג לעורכי דין אימון אישי להצלחה וסיפוק בקריירה משפטית", יצא לאור בהוצאת פרלשטיין גינוסר.

גלובס מוציא מדי יום ניוזלטר לאימון אישי בזירת העסקים. לחץ כאן להרשמה לניוזלטר אימון אישי