10 המכות של הקואוצ'ינג

לכבוד פסח: רשימת 10 תופעות הלוואי של הטרנד המוביל בעולם העסקים

לכבוד הפסח, הנה רשימת 10 המכות שנפלו על עם ישראל, כתוצר לוואי של הקואוצ'ינג:

1. קואוצ'ינג טלוויזיוני
אין מה לעשות: הקואוצ'ינג מצטלם היטב. הזכיינים, שמבינים דבר או שניים ברייטינג, מיהרו לקפוץ על המציאה, ויצרו שלל תכניות המתיימרות לשקף תהליך של קואוצ'ינג, שבו טיפוסים מלאי בטחון עצמי משכנעים את עם ישראל לצאת מהמינוס, לחנך את הילדים או לרדת במשקל. בתפקיד משה רבנו: אלון גל.

2. "הסוד"
אילו זה היה ממוסחר ולא היה שטחי דיינו. אילו זה היה שטחי ולא היה בנאלי דיינו. אילו זה היה בנאלי ולא היה נדוש דיינו. על אחת כמה וכמה שזה ממוסחר ושטחי, בנאלי ונדוש. בתפקיד לוחות הברית: סרט בעשרה חלקים שאפשר להוריד ביוטיוב.

3. השוק הפרוץ
משום מה, כל אחד שנתן פעם עצה טובה למישהו ומחפש עיסוק חדש, בטוח שהוא יכול להיות קואוצ'ר (ע"ע). בהיעדר חוק המסדיר את העיסוק בקואוצ'ינג כל נהג מונית הוא קואוצ'ר פוטנציאלי לענייני תעבורה, כל גננת היא קואוצ'רית של הגיל הרך וכל מעצבת שמלות היא קואוצ'רית לענייני לייף-סטייל. בתפקיד כולנו מסובין: כולנו מאמנים.

4. המושג קואוצ'ר
איפה האקדמיה ללשון עברית כשצריך אותה? התרגום המקובל ל- coaching הוא "אימון אישי", ואילו ל- coach קוראים בעברית "מאמן אישי". המילים הללו ארוכות ומייגעות, והן אינן משקפות את מהותו האמיתית של המקצוע. אולי זו הסיבה, שבשפת הרחוב הישראלי מכונים העוסקים בקואוצ'ינג בשם השגוי לחלוטין מבחינה לשונית - "קואוצ'רים". בתפקיד קריעת ים סוף: מציאת מינוח עברי ראוי.

5. מחכים למשיח
הקואוצ'ינג הוא תהליך פראקטי וענייני. מכאן, שהוא אורך זמן קצר יחסית לתהליכים אחרים. מצד שני, כמו בכל דבר כדי להצליח צריך לעבוד ולהתאמץ. שלא כמו בהגדה, כשמאמן מכה על סלע לא יוצאים ממנו מים. אלה שחושבים (ויש רבים כאלה...) שכל הבעיות שלהם ייפתרו כבמטה קסם, רק בזכות העובדה, שהם נפגשים עם מאמן אישי פעם בשבוע טועים בגדול. בתפקיד והיא שעמדה לאבותינו ולנו: עבודה קשה, מאמץ ומחוייבות אישית.

6. סיסמאות
קל מאוד להפוך תהליך של קואוצ'ינג לרצף ארוך של קלישאות וסיסמאות: "החיים זה מה שאתה עושה מהם", "אין דבר שאינך מסוגל לבצע", "השמיים הם הגבול", הן רק דוגמאות אחדות למשהו שכולנו שמענו כבר מגיל צעיר. מה לעשות, אבל המציאות הרבה יותר מורכבת מכמה קלישאות "רוחניות". בתפקיד תרי זוזי: המשקל הסגולי של סיסמאות.

7. הפסיכולוגים
חוששים לאבד ולו מקצת מפרנסתם, נזעקו פסיכולוגים רבים למלחמת חורמה בקואוצ'ינג. אבל עם הצלחות הרי קשה להתווכח. חוץ מזה בשביל לקבל קידום בעבודה לא חייבים לנתח (במשך שנתיים-שלוש) את מערכות היחסים עם ההורים שלנו, ועוד לשלם על זה 400 ₪ לשעה. בעצם, בשביל שום דבר לא צריך לנתח את מערכות היחסים עם ההורים במשך שנתיים-שלוש!!! בתפקיד כסא פרעה: ספת הפסיכולוג.

8. חבר טלפוני
לא תאמינו, אבל ישנם מאמנים שעושים קואוצ'ינג באמצעות הטלפון. בארצות הברית, אגב, זה מאוד מקובל. אבל, כשמאמן אישי משיקגו עושה קואוצ'ינג טלפוני ללקוח שלו באל. איי. זה עוד יכול להיות מובן. כשמאמן מרמת גן עושה קואוצ'ינג טלפוני ללקוח בגבעתיים זה פשוט מטופש. כי הרי כמו בכל מערכת יחסים - אין תחליף למפגש של פנים אל פנים. בתפקיד ארבע מי יודע? ארבע שיחות ממתינות במהלך פגישה טלפונית אחת.

9. ניוזלטרים בנושא קואוצ'ינג
תגידו מישהו בכלל קורא ניוזלטרים? רבן גמליאל היה אומר להעביר ישר לתיקיה. בתפקיד יד חזקה וזרוע נטויה: מקש delete.

הערת המערכת: וגלובס מוציא ניוזלטר יומי ובו אימון אישי למנהלים בזירת העסקים.
רוצים לקבל אותו בחינם?
לחצו כאן

10. קואוצ'ינג אלטרנטיבי
גם כוהני גל חדש, בעלי "אנרגיות" מסוגים שונים ומשונים, הבינו שכדאי להם להציג עצמם כמאמנים לצורך גיוס לקוחות. לכן, ניתן למצוא היום מאמנים המשתמשים בשיטות פלא לקידום ולהתפתחות. יש המאמנים באמצעות חיבוק, אחרים באמצעות קריסטלים ולא אופתע אם קיימים מאמנים שעורכים את האימון על ידי קריאה בקפה. למותר לציין, שכל קשר בינם ובין קואוצ'ינג הוא מקרי בלבד. בתפקיד אותות ומופתים : אותות ומופתים.


יבין רוכלי הוא עו"ד ומאמן אישי בעצמו.
ספרו החדש, "קואוצ'ינג לעורכי דין אימון אישי להצלחה וסיפוק בקריירה משפטית" יצא לאור בהוצאת פרלשטיין גינוסר