מזוז: מותר למכור חמץ בפסח - אבל לא בפומבי

לדברי היועמ"ש, הפרשנות של בית המשפט תואמת את עמדת המדינה בסוגיה מזה שנים; התביעה העירונית בירושלים לא היתה מודעת למדיניות זו ; ח"כ אלי ישי: עם ישראל לא ישנה את דרכיו בגלל פסיקה הזויה

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, תומך בפסיקה השנויה במחלוקת של בית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים, לפיה חוק החמץ אינו אוסר למכור חמץ בבתי עסק בפסח. בתום דיון שערך מזוז הוחלט שלא לערער על פסק הדין בהיותו תואם את עמדתה העקבית של המדינה מזה שנים. מזוז אף אומר, שהתביעה העירונית בירושלים הגישה את כתבי האישום משום שלא הכירה את עמדת המדינה.

בתחילת החודש הסעירה השופטת תמר בר-אשר צבן את המדינה, כשפסקה שחנויות ובתי עסק המוכרים חמץ בפסח אינם עוברים על החוק, כל עוד החמץ אינו מוצג "בפומבי", כלומר מחוץ לחנות. היא זיכתה ארבעה עסקים מהאישומים שהוגשו נגדם, לפי חוק חג המצות הקובע ש"לא יציג בעל עסק בפומבי מוצר חמץ למכירה או לצריכה".

באמצעות לוליינות פרשנית קבעה השופטת כי "כדי שמקום ייחשב לפומבי עליו להיות מקום ציבורי הנראה מכל מקום" ומקום הפתוח לציבור הרחב. החלטתה עוררה סערה, בעיקר במערכת הפוליטית ובכנסת אף ניסו לחוקק תיקון בזק לחוק, עוד לפני החג.

בעקבות הסערה כינס מזוז דיון בלשכתו, בהשתתפות גורמים מהפרקליטות, משרד הפנים ועיריית ירושלים. לדבריו, תכלית החוק היא למנוע הצגת חמץ בפרהסיה, כדי שלא לפגוע ברגשות הציבור וכדי לשמור על הצביון היהודי של חג הפסח במרחב הציבורי.

לכן, קובע מזוז, החוק מתייחס להצגה במרחב הציבורי-חיצוני, כגון הצגת חמץ למכירה בדוכן (ברחוב, בשוק, או על המדרכה) וכן בדלפק וחלון ראווה הפונים לרחוב. כן הוא אוסר להציג חמץ ברחוב מקורה ובחללים הציבוריים הפתוחים בקניונים. לעומת זאת, האיסור אינו חל על הצגת חמץ בתוך המרחב הפנימי הסגור של העסק.

בפרשנות זו, מדגיש מזוז, אין חידוש או שינוי. כאמור, הוא החליט שלא להיענות לדרישת גורמים שונים לערער על פסק הדין, משום ש"בעיקרם של דברים הפרשנות שניתנה ע"י בית המשפט תואמת את עמדת המדינה בסוגיה זו מזה שנים. יתירה מזו, בדיון התברר, כי התביעה העירונית בירושלים לא היתה מודעת להנחיות ולמדיניות התביעה וכי מלכתחילה כתבי האישום לא היו מוגשים אילו התובעים הכירו את ההנחיות".

היועץ מדגיש עוד, כי אין כוונה להימנע מאכיפת חוק החמץ, אלא שהאכיפה תיעשה רק כלפי מי שיציג חמץ במקום "פומבי", כאמור.

אלי ישי: פסיקה הזויה

"עם ישראל לא ישנה את דרכיו בגלל פסיקה הזויה"- כך אמר היום (ג') סגן ראש הממשלה ושר התמ"ת, אלי ישי, בעקבות החלטתו של היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, כי ניתן למכור חמץ בפסח, אך לא במקומות פומביים.

לדברי ישי, קביעתו של מזוז מחזקת את הצורך בחקיקת חוק ההופך את פסיקת השופטת ל"אות מתה". ישי חזר ואמר כי יגיש הצעת חוק לתיקון חוק החמץ - גם אם הדבר יהיה בניגוד לעמדת הממשלה, "למרות שאני בטוח שגם בממשלה היה מי שהתעשת והבין שפסיקת השופטת עוקרת את היהדות", אמר ישי. "עם ישראל יכול להיות רגוע: עד לשנה הבאה לא יהיה ניתן כלל למכור חמץ", הוסיף.

גם יו"ר המפד"ל, ח"כ זבולון אורלב, הודיע כי בכוונתו ליזום תיקון לחוק. "חבל שחולשת דעת ופרשנות מעוותת של מזוז לא מותירה ברירה", אמר אורלב. "העובדה שהרוב המוחלט של הציבור לא אוכל חמץ בפסח, מעידה כ-100 עדים שכוונתם המקורית של מחוקקי חוק החמץ סותרת לחלוטין את הפרשנות המשפטים המתפלפלת", הוסיף.

ח"כ מאיר פורוש אמר בתגובה להחלטה, כי "מזוז, שאיבד פופולריות לאחרונה, מנסה לרכוש אהדה בקרב המתייוונים היהודיים על גבה של ערכי היהדות". הוא הוסיף כי הכנסת תאמר את דברה לאחר חג הפסח.

מהצד השני, יו"ר סיעת מרצ, ח"כ זהבה גלאון, הביעה סיפוק מהודעת מזוז. "אין דרך אחרת לפרש את חוק החמץ, למעט הפירוש שנתנה לו השופטת בר אשר צבן", אמרה גלאון. "מה שצריך זה לא לתקן את חוק החמץ, אלא לבטלו כליל. מקום סגור שאינו פומבי הוא דלת אמות, וכל אחד יעשה בדלת אמותיו את אשר הוא מוצא לנכון".