האקדמיה למחקר ויישום שמאות מקרקעין נגד מועצת השמאים

המחלוקת התלקחה סביב החלטת מועצת השמאים לקבוע תקינה לטבלאות איחוד וחלוקה

האקדמיה למחקר ויישום שמאות מקרקעין, בה חברים 85 שמאים, מתנגדת להחלטת מועצת השמאים לקבוע תקינה לטבלאות איחוד וחלוקה מחדש, ודורשת לעכב את אישורה.

לטענת חבר ועד האקדמיה, עדי צביקל, לשעבר יו"ר מועצת השמאים, התקינה החדשה רצופה חריגות מהוראות החוק והפסיקה, ופוגעת בשיקול דעתו המקצועי של השמאי. כך למשל, היא מאפשרת להקצות זכויות למי שאינו בעל מקרקעין כחוק, היא סותרת את התקנות בדבר עריכת טבלאות לאיחוד וחלוקה מחדש שאושרו במועצה הארצית, וסותרת פסיקות של ביהמ"ש העליון.

צביקל מדגיש, שמדובר בחריגה מהסמכויות של משרד המשפטים ושל מועצת השמאים, שכן לא יתכן שהמועצה תיצור חקיקה שאמנם אינה מחייבת, אך יחד עם זאת משפיעה ומכריעה תוך נטילת סמכויות לא לה. בשל כך מבקש צביקל לעכב את אישור החקיקה עד לדיון מקצועי, ולמנוע בכך את הפגיעה בשמאים ובציבור הרחב.

מועצת השמאים מסרה בתגובה, שהתקינה החדשה גובשה על-ידי ועדה בראשות פרופ' איליה וירצברג. במסגרת עבודתה קיבלה המועצה פניות משמאים, שביקשו לגרוע מהתקן מספר הוראות, בטענה שיש להותיר נושאים אלה לשיקול דעתו של שמאי העורך את הטבלה. לאחר ששקלה הערות אלה החליטה המועצה שלא לקבלן, ולאשר את התקן.

לטענת המועצה, השארת נושאים מרכזיים לשיקול דעת השמאי אינו עולה בקנה אחד עם התקינה השמאית, וכי מצב שבו גופים שלטוניים יכולים להחיל על מצבים דומים כללים שונים, אינו עולה בקנה אחד עם הוראות המשפט המינהלי ועם התקינות הנדרשת ממוסדות תכנון.