פירצה סטרייט: איך גוזרים בעלי העניין רווחים מאג"ח תוך שימוש במידע פנים באופן חוקי?

פירצה בחוק מאפשרת לבעלי עניין לקנות או למכור אג"ח שאינן להמרה מבלי לדווח על כך למשקיעים, וכך לגזור לעצמם במקרים מסוימים רווחי הון נאים ; רשות ני"ע: אנו פועלים לתיקון המצב

תארו לעצמכם את המצב הבא: חברה ציבורית מסוימת נמצאת בקשיים, האג"ח שלה נסחר בתשואה של עשרות אחוזים, ובשוק מעריכים כי הוא נמצא על סף חדלות פירעון. במקביל מנהלת החברה מו"מ להכנסת שותף שיזרים הון, וישפר את מצבה הפיננסי באופן משמעותי.

בעל השליטה בחברה יודע כמובן כי הבשורות הקרובות ישמחו את המשקיעים, ויביאו, ככל הנראה, לתמחור מחדש של האג"ח ולירידת התשואה שלה. אם אותו בעל שליטה ינצל את המידע הזה, וירכוש יום לפני ההודעה הרשמית את האג"ח, למחרת, כאשר תפורסם ההודעה, האג"ח יזנק, ובתוך יום הוא יגזור לעצמו רווח הון נאה.

נשמע כמו תסריט מופרך? מתברר שלא ממש. מבדיקת "גלובס" עולה כי כיום קיימת פירצה בחוק, המאפשרת לבעלי עניין לרכוש או למכור אג"ח בשוק, ללא צורך בדיווח על כך. כך, למעשה, יכולים בעלי עניין לבצע שימוש חוקי במידע פנים, לרכוש או למכור אג"ח כדי לגזור רווחים נאים, ואף אחד לא יידע.

לפי החוק הקיים בעלי עניין חייבים בדיווח מלא רק אם ביצעו רכישה של מניות או אג"ח להמרה. לעומת זאת, אם ביצעו רכישה של אג"ח סטרייט, הם, כאמור, פטורים מדיווח. החריג כאן הוא במקרה שבו בעל העניין רוכש את האג"ח מן החברה. במקרה כזה יש חובת דיווח מידי אם מדובר ברכישה בהיקף חריג. וכשמדובר ברכישה בהיקף נמוך, ישנה חובת דיווח רק בדו"חות הכספיים של החברה.

אבחנה כזאת בחוק, בין דיווח על רכישת מניות לבין דיווח על רכישת אג"ח, קיימת גם במדינות מערביות רבות אחרות, זאת בשל תפיסה חוקתית שונה בין השפעת מידע הפנים בכל הקשור למחיר מניית החברה לעומת החוב שלה. יחד עם זאת, ברשות ניירות ערך מבהירים כי בכוונתם לפעול לשינוי המצב.

חלק מהחברות, חשוב לציין, כן מגלות שקיפות מלאה ומעבירות לבורסה מידע על כל רכישות האג"ח המבוצעות על ידי בעלי העניין בהן, בין אם מדובר באג"ח סטרייט או באג"ח להמרה, ובין אם מדובר ברכישה שבוצעה בבורסה או מחוצה לה. בשוק ההון מציינים כי היעדר דיווח מחסיר מידע מהמשקיעים כיוון שיש חשיבות לקבלת החלטה האם למכור אג"ח או לא, כאשר ידוע מה בעלי עניין עושים.

בנוסף, חשוב להזכיר כי בתקופה רגישה שכזו בשוק ההון, למידע מהסוג הזה ישנה חשיבות גדולה במיוחד. משבר האשראי וההתפתחויות בשווקים מאז הקיץ האחרון הביאו מספר אגרות חוב לתשואה גבוהה של עשרות אחוזים ויותר, כאשר מחירי האג"ח צונחים. בחלק מאגרות החוב הגיעה התשואה לרמה גבוהה מ-100%, ומבחינת המשקיעים ישנה אי וודאות רבה בנוגע לשאלה האם יראו את כספם.

לעיתים אי וודאות זו נובעת פשוט מהיסטריה לא מוצדקת של השוק, ואם בעל העניין מנצל את ההיסטריה ורוכש את האג"ח, זה יכול להוות איתות למשקיעים על האמון שיש לו בחברה. אולם במצב הנוכחי לא תמיד מקבלים המשקיעים את האיתות.

מרשות ניירות ערך נמסר בתגובה כי "אין חובת דיווח שוטף של בעל עניין על רכישת אג"ח בבורסה, אך אנו עובדים על תיקון המצב". ככל הנראה, הרשות מתכננת לדרוש מהחברות הציבוריות לבצע דיווח מלא על כל פעילות באג"ח של בעלי עניין, כאילו הייתה זאת מניה לכל דבר ועניין. *