רשות ני"ע דורשת מחברות לדווח על חשיפתן לסיכוני מטבע חוץ: דיונים, החלטות ואסטרטגיות לצמצום החשיפה לסיכון שערי המטבע

הרשות מציינת בהנחייתה, כי תאגיד הפועל בסביבה בין-מטבעית - כלומר פועל במספר מטבעות - חשוף לסיכון הנובע משינויים בשערי מטבע

רשות ני"ע דורשת מחברות החשופות מהותית לסיכוני מטבע, לתת על כך גילוי במסגרת דו"ח הדירקטוריון לרבעון הראשון של 2008.

הרשות מציינת בהנחייתה, כי תאגיד הפועל בסביבה בין-מטבעית, כלומר פועל בכמה מטבעות, חשוף לסיכון הנובע משינויים בשערי מטבע. כך למשל, תאגיד המוכר מלאי בשער חליפין הנמוך משער החליפין שהיה בעת רכישתו, לוקח הלוואה דולרית בעוד שהכנסותיו הן שקליות; או תאגיד שמשלם שכר עבודה שקלי לעובדים בעוד שהכנסותיו הן דולריות.

הרשות מציינת, כי מאז תחילת הרבעון השלישי של שנת 2007 חלו שינויים משמעותיים בשערי החליפין של מטבעות חוץ, כמו הדולר והלירה שטרלינג. שינויים אלה עלולים ליצור לתאגידים חשיפה מטבעית.

לאור זאת, דורשת הרשות בדו"ח הקרוב, של הרבעון הראשון לשנת 2008, לפרט את החשיפות האלה וכן לפרט את ההשפעה האפשרית שלהן על תוצאותיהן העסקיות של החברות.

בנוסף מבקשת הרשות לקבל מידע על הפעולות שנעשו בחברה בעקבות חשיפה זו. בין היתר היא מבקשת לדעת על הדיונים שנערכו על ידי האורגנים של התאגיד, ביניהם דיוני ועדת הביקורת ודירקטוריון התאגיד, וכן על החלטות שהתקבלו במסגרת דיונים אלה בקשר לאסטרטגיות שמתכוון התאגיד לאמץ, כדי לצמצם את החשיפה לסיכון שערי המטבע.

בין האסטרטגיות האפשריות לצמצום החשיפה לסיכון, מציעה הרשות כדוגמה, אסטרטגיה של הקבלה בין שער החליפין לפיו מבוצעת רכישה מספקים לבין שער החליפין לפיו מבוצעת מכירה ללקוחות; הגנה באמצעות מכשירים פיננסיים נגזרים וחוזים עתידיים; העלאת מחירי המכירה של מוצרי התאגיד ללקוחותיו, וכן צמצום פעילות הייצור בישראל.