"מעלים מס בישראל אינו נתפס בחברה כפושע - אלא יגידו לו 'כל הכבוד'"

רו"ח עוז חלבי: "מדברים על מיסוי ישראלים בגין הכנסות בחו"ל כמו על איזה פשע שמדינת ישראל עושה; במדינות אחרות, מי שמעלים מסים מסתכלים עליו כמו על פושע - וזה כל ההבדל לעומת המצב בישראל"

"מדברים על מיסוי ישראלים בגין הכנסות בחו"ל כמו על איזה פשע שמדינת ישראל עושה. במדינות אחרות, מי שמעלים מיסים מסתכלים עליו כמו על פושע, כי הוא גונב מהאחרים. וזה כל ההבדל: בישראל, אם העלמת מס, יגידו לך: 'כל הכבוד'". כך אמר רו"ח עוז חלבי, מהמחלקה הבינלאומית ברשות המסים, ביום עיון שהתנהל אתמול (ד') בלשכת עוה"ד בנושא מיסוי בינלאומי, שהונחה בידי עו"ד שוש שחם.

בהתייחסו לנושא שימוש לרעה באמנות מס, אמר חלבי, כי מי שיפעיל מערך דרך מדינה שלישית, בלי סיבה מהותית לכך, יידרש להסביר זאת. "אם אתה פועל דרך סינגפור כי יש לך שם מערך לקוחות ופעלת שם עם החברה שלך, זה לגיטימי לחלוטין. אך אם אתה עובר דרך סינגפור כדי להפעיל מערך השקעות דרך מדינה שלישית, תסביר לי למה", אמר.

לדבריו, "היום ה-OECD וארה"ב בוחנות בעיקר אם אתה 'בעל הזכות שביושר'. אם השקעתי בארה"ב דרך חברה הולנדית, שמטרתה היא רק לקבל את הדיבידנד ולהעביר אותו לישראל, זה לא זכות שביושר. נקבע חד-משמעית שחברות צינור לא יכולות להיות בעלות הזכות שביושר. לכן אפשר לעשות ללקוחות מבנה השקעות סקסי ואטרקטיבי, אך בסופו של דבר מבנים כאלה עשויים לגרום לכפל מס. זה נורא אטרקטיבי לחסוך במס, אך צריך לדאוג שנמצאים במסגרת החוק".

מנהל משרד פקיד שומה חקירות ת"א, רון חכם, אמר כי מוקד הפעילות של החקירות בשנתיים האחרונות הם תכנוני מס ומיסוי הכנסות מעבר לים. "אם אני מסתכל בחקירות ת"א ובחקירות מס הכנסה ירושלים שניהלתי ב-4 שנים האחרונות, אני כמעט לא יכול למצוא מקום על הגלובוס שלא נגענו בו", ציין.

בהתייחסו ליכולת להשיג חומרים מפלילים, אמר חכם, כי אין משמעות לשאלה היכן נעברה העבירה, מאחר שהחומר המודיעיני "זורם ממתחרים, מלקוחות, מעובדים, מספקים - עולם המסחר הוא עולם מלא קנאה. מלא תחרות. כל אחד כזה משתף אותנו. לכן הרבה פעמים המידע הוא אמין".