נדחתה בקשת עיריית חולון לדחות הפסקת גביית ארנונה לא חוקית

ביהמ"ש: הצורך להתגבר על חיסרון תקציבי אינו נימוק ראוי לכך שהפסקת הגבייה תיעשה דווקא במסגרת צו הארנונה ולא במועד החוקי

בית המשפט המחוזי בתל-אביב דחה בקשה של עיריית חולון לדחות הפסקת גביית ארנונה לא חוקית, עד שיימצא לה מקור הכנסה אחר שיפצה אותה על אובדן ההכנסות עקב הפסקת הגבייה.

נגד עיריית חולון הוגשה בקשה לאשר תביעה ייצוגית, בטענה כי גבתה ביתר תשלומי ארנונה על-ידי שינוי לא חוקי של שיטת החיוב. סעיף 9 לחוק תביעות ייצוגיות מאפשר לרשות להודיע על הפסקת הגבייה, שבגינה הוגשה התביעה הייצוגית, כדי להביא למחיקת התביעה נגדה. הסעיף מאפשר לרשות להימנע מהשבת הסכומים אותם גבתה ביתר באמצעות הודעה, לפיה היא תחדל מהגבייה בעתיד. סעיף 9 קובע גם כי ביהמ"ש לא ידון בבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד רשות, שעילתה השבת מס, אלא לאחר 90 יום מיום הגשתה. זאת, בתנאי שהרשות מפסיקה את הגבייה הלא-חוקית עד תום ה-90 יום, שהם המועד הקובע.

עיריית חולון ביקשה להאריך את תקופת המועד הקובע בחמישה חודשים עד להוצאת צו ארנונה חדש, בנימוק כי במועד הקובע המקורי לא היה באפשרותה לחדול מהגבייה. זאת, לטענתה, בשל הצורך בקבלת אישורי שרי האוצר והפנים לצו הארנונה החדש, במסגרתו בוטל חיוב היתר. העירייה טענה כי לא היתה לה סמכות להפסיק את הגבייה ללא אישורי השרים.

השופטת שרה גדות קבעה כי טענת העירייה אינה מהווה נימוק להארכת מועד להפסקת הגבייה לפי סעיף 9 לחוק, ולכן דחתה את בקשתה. לדבריה, העירייה העדיפה להפסיק את הגבייה הבלתי-חוקית של ארנונה במסגרת צו הארנונה ולא קודם לכן, כיוון שהיא סייעה לה להתגבר על חיסרון תקציבי. השופטת ציינה כי הצורך להתגבר על חיסרון תקציבי אינו נימוק ראוי לכך שהפסקת הגבייה תיעשה דווקא במסגרת צו הארנונה ולא במועד הקובע לפי סעיף 9. (ת.מ. 102/06).