קפה עולה

קרן הפרייבט אקוויטי האמריקנית TPG רוכשת 25% מפעילות הקפה של קבוצת שטראוס תמורת 288 מיליון דולר ההשקעה תאפשר לשטראוס להרחיב את פעילותה בשוק הקפה באמצעות רכישות עופרה שטראוס, יו"ר הקבוצה: "אנו מאמינים כי צירוף TPG לשותפות בחברת הקפה יביא למיקסום ערך החברה" שטראוס תרשום רווח הון של 85 מיליון דולר

חמישה חודשים אחרי שהכניסה את ענקית המזון פפסיקו כשותפה לחברת הסלטים שלה בארה"ב, הודיעה היום קבוצת שטראוס כי קרן הפרייבט אקוויטי האמריקנית טקסס פסיפיק גרופ (TPG) תיכנס כמשקיעה לחטיבת הקפה של הקבוצה. TPG תרכוש 25% מפעילות הקפה של שטראוס תמורת 288 מיליון דולר. בעקבות העסקה תרשום שטראוס גרופ רווח הון של כ-85 מיליון דולר.

עסקה זו משקפת לפעילות הקפה של שטראוס שווי של כמיליארד דולר. בנוסף, קיבלה TPG אופציה לשנתיים לרכישה נוספת של 10% משטראוס קפה לפי שווי העסקה הנוכחית ובתוספת של 6% לשנה.

העסקה משקפת מכפיל 13 על הרווח התפעולי של פעילות הקפה. משמעות התמחור היא, שבשווי השוק הנוכחי של שטראוס גרופ, שאר הפעילויות מתומחרות לפי מכפיל רווח תפעולי של 9 בלבד.

"בחרנו לצרף לחברת הקפה שותף פיננסי בעל יכולות גלובליות מובילות, שביחד איתנו, יאיץ את מימוש אסטרטגיית ההתרחבות הגלובלית של חברת הקפה שלנו", אמרה היום עופרה שטראוס, יו"ר שטראוס גרופ ובעלת השליטה. "אנו מאמינים כי מהלך צירוף TPG לשותפות בחברת הקפה יביא למיקסום ערך החברה", הוסיפה שטראוס.

ג'פרי פינק, מנהל מרכז ומזרח אירופה ב-TPG, ציין כי "TPG תממן את השלב הבא בצמיחתה הבינלאומית של שטראוס". עוד הוסיף שותפו של פינק, סטיבן פיל, מנהל קבוצת אסיה ואירופה, כי הם מצפים לסייע לשטראוס להרחיב את מעמדה בשוק הקפה הגלובלי שמצוי בתהליך של קונסולידציה.

פעילות הקפה הבינלאומית של שטראוס מאוגדת כיום בחברת STRAUSS COFFEE BV הרשומה בהולנד. במסגרת העסקה, תאוחד פעילות הקפה של שטראוס בישראל לתוךCOFFEE BV STRAUSS.

תקופת השקעה מוגבלת

בשטראוס רואים את העסקה כהבעת אמון במהלכים של החברה בשנים האחרונות שהפכו אותה מחברה משפחתית לחברה ציבורית גדולה עם פעילות בינלאומית ענפה. ה"אמון" עליו מדברים בשטראוס נובע מכך שמדובר ברכישת 25% מחברת הקפה עם אופציה לעוד 10%. כלומר, TPG עשויה להגיע לאחזקה מירבית של 35%, כך שהיא תישאר שותף פיננסי. זאת בשונה מדרך פעילותה הרגילה של TPG שהיא רכישת השליטה בחברה.

מעבר להבעת האמון, ישנו כמובן המישור הפיננסי. הכספים אותם תקבל שטראוס יועברו לחברת הקפה וישמשו להמשך צמיחת הפעילות בתחום. ככל הנראה נזכה לראות בחודשים הקרובים רכישות נוספות דומות לזו שהתרחשה ממש לפני מספר שבועות, אז הודיעה שטראוס על רכישת שני מותגים בשוק הרוסי בסכום של 93 מיליון דולר, ובכך שילשה את נוכחותה בשוק הרוסי.

"קבוצת שטראוס, יחד עם TPG, תדע למנף את היכולות הגבוהות של TPG בתחום המיזוגים והרכישות", אמר אבי בן-אסאייג, משנה למנכ"ל שטראוס ומנהל התפעול הראשי. "TPG תסייע לאיתור מקורות מימון שיידרשו למימוש אסטרטגיית ההתרחבות של שטראוס בדרום אמריקה, מזרח אירופה ואסיה".

נזכיר, כי משך תקופת ההשקעה של קרנות מסוג זה מוגבל בדרך כלל בשנים בודדות, שאחריהן מממשת הקרן את השקעתה לאחר השבחת החברה.

לכן, בעתיד צפוי אחד משני תרחישים הבאים: הנפקת פעילות הקפה של שטראוס, באמצעותה תוכל TPG לממש את השקעתה, או לחילופין, ששטראוס תרכוש את חלקה של TPG בחזרה. ככל הנראה השתיים צפויות לחתום כבר בתקופה הקרובה על הסכם כללי שיכלול את מנגנון פירוק השותפות.

גאים בשוק הברזילאי

בשנים האחרונות הפכה שטראוס את פעילות הקפה הבינלאומית למנוע הצמיחה המשמעותי שלה. המהלך שבו גאים ביותר בשטראוס הוא הכניסה לברזיל, שם היא הפכה להיות השחקנית מספר שתיים בשוק הזה. בשנת 2007 היוותה פעילות הקפה בברזיל 15.5% מכלל הכנסות שטראוס, לעומת 9.1% בשוק הקפה הישראלי, בו שטראוס היא אחת השחקניות הגדולות. לשטראוס גם פעילות קפה ענפה במזרח אירופה בבלקן, בפולין ובמדינות יוגוסלביה לשעבר.

שנת 2007 הייתה שנה טובה לפעילות הקפה של שטראוס בה הסתכמו מכירותיה ב-2.9 מיליארד שקל לעומת 2.3 מיליארד שקל ב-2006, עלייה של 26%. לעומת זאת, שיעור הרווח התפעולי נשחק ל-7.9% לעומת 8.4% ב-2006. השחיקה נבעה מקיטון ברווח הגולמי שגרמה עליית מחירי הקפה הירוק בעולם. הרווח הנקי ב-2007 עמד על 95.3 מיליון שקל. *