ציונות כלכלית - יש דבר כזה?

כן - וזו הציונות של העשורים הקרובים ; יכולתנו לתמוך בה תקבע את המשך קיום המדינה

 

להרשמה לוועידה

לאתר וועידת שוק ההון 2008

גיורא סרצ'נסקי הוא מנכ"ל ישיר בית השקעות

בימים הקרובים אני צפוי לטלפון משמח מאשתי. 9 חודשים של ציפייה יסתיימו בחדר הלידה, ואני אקרא לעזור בלידת בתנו הראשונה (עד כמה שניתן לכנות אדם חיוור על סף עילפון שמחזיק יד כעוזר בתהליך). ללא ספק אירוע שגם גדולי הכלכלנים מתקשים להישאר אדישים לו.

כחבר בקהילייה העסקית וכציוני (וברור לי שבנקודה זו שאיבדתי לא מעט נקודות וקוראים) נודדות מחשבותי בין הצורך לרהט חדר בורוד לבין העתיד הכלכלי אותו אנו מורישים לילדינו. כמו כל הורה, אני רוצה לילדתי עתיד כלכלי טוב במדינת ישראל. אולם כמתבונן מהצד אני מאוד מוטרד מהיכולת שלנו להבטיח דברים אלו.

למרות הצמיחה המהירה בחמש השנים האחרונות, ישראל מפגרת במידה ניכרת אחרי רבות מהמדינות המערביות. בשלושים השנים האחרונות עקפו את מדינת ישראל במונחי "צמיחת תוצר לנפש" מדינות כמו יפן, ארה"ב, אנגליה, ספרד, גרמניה, קנדה. מדינות "זריזות יותר", כדוגמת אירלנד וסינגפור, אף העלו בתקופה זו את התוצר לנפש ב-250% ו-300%.

התבוננות בנתונים אלו מחייבת מחשבה מעמיקה ויכולת לקבל החלטות לשם יצירת הובלה כלכלית, שהינה חיונית על מנת להבטיח את עתידה של ישראל.

אני מאמין כי רפורמות ממוקדות בשלושה תחומים הן שיובילו את המשק הישראלי לצמיחה מהירה ופרמננטית, כזו שתצמצם את הפער שנפתח מול הכלכלות המובילות בעולם.

רפורמה בחינוך והשכלה: בעשורים האחרונים חלה הדרדרות קבועה ברמת החינוך המוענקת לילדי ישראל. ההוצאה הציבורית על חינוך תיכוני כמו גם על חינוך סטודנטיאלי הינה מהנמוכות בעולם המערבי, הקלות הבלתי נסבלת בה ניתן להתקבל למקצוע ההוראה ולהיות אחראי לעתיד החינוך של הילדים, המערכת המסואבת, חוסר התמריצים על הצטיינות והשכר הנמוך - כולם תומכים בהמשך המגמה הבעייתית בתחום זה.

החינוך בישראל דורש רפורמה משמעותית. רפורמה לא רק בתחום השכר, התמריצים והעידודים אלא גם בתוכניות הלימוד. רפורמה כזו תיקח שנים ותוצאותיה יורגשו רק לאחר תקופה ארוכה, אך ללא רפורמה כזו אנו צפויים להמשך הדרדרות ארוכה ובטוחה.

העלאת אחוז ההשתתפות בכח העבודה: ישראל סובלת מאחוז נמוך מדי של אנשים עובדים ביחס לאוכלוסיה. יש להמשיך במדיניות שמטרתה עידוד אוכלוסיות שאינן משתתפות להצטרף לכח העבודה, וזאת על ידי מתן תמריצים לעבודה וצמצום תמריצים הפוכים.

יצירה של מקומות עבודה איכותיים: מקומות עבודה איכותיים מאפשרים הגדלת התוצר והובלת המשק קדימה. העשור האחרון התאפיין ביצירת ערך במשק באמצעות תעשיית ההיי-טק שמשכה אחריה את כלל המשק. על מנת להבטיח המשך צמיחה, מדינת ישראל צריכה לעודד השקעות של חברות זרות, לעודד תעסוקה בעבודות איכותיות ולצמצם בריחת מוחות. עידוד זה יכול להתאפשר על ידי הפחתת מס חברות, הפחתת הבירוקרטיה ותמריצים אחרים.

צמיחה כלכלית חזקה הינה הכרח קיומי למדינת ישראל. עוצמה כלכלית מקרינה על יציבות, חוסן החברה, בטחון וחופש התמרון המדיני. כלכלת ישראל נמצאת בנקודת משבר משמעותית לאחר שבעשורים האחרונים התמוססו היתרונות היחסיים של המשק. התפנית מתחייבת, אפשרית ותלויה ביכולת שלנו לרתום את עצמנו למשימה זו. הציונות הכלכלית היא הציונות של העשורים הקרובים ויכולתנו לתמוך בה תקבע במידה רבה את המשך קיומה של מדינת ישראל.

מעבר למילים הגדולות והצרכים הדחופים בכלכלה, כן, אני עדיין מחפש שם.

ועידת שוק ההון 2008
 ועידת שוק ההון 2008

היכנסו לאתר הוועידה