הירידות במגזר הפיננסי בחו"ל לחצו את הבורסה תל אביב; מדד הבנקים ירד ב-1.8%

טאואר זינקה ב-9.25% ; שופרסל עלתה ב-4.9% ; כי"ל הוסיפה לערכה 1.9% ומכתשים אגן התחזקה ב-2.4% לאור העלאת המלצה מ-UBS ; טבע ירדה ב-2.6% ופריגו קרסה ב-11.3% לאחר הדוחות

יום המסחר האחרון של השבוע המקוצר הסתיים בירידות שערים על רקע מגמה דומה בשוקי העולם. המסחר החל במגמה מעורבת כשמניות הטכנולוגיה משכו את המדדים המובילים מעלה והבנקים איזנו כלפי מטה. בהמשך היום חלה ירידה במדדים המובילים בהתאם למגמה השלילית באירופה, בגלל דו"חות חלשים והמשך מחיקות ופיטורים במגזר הפיננסי. לקראת סיום המסחר התגברו הירידות בעקבות מגמה שלילית בוול-סטריט. בכל מקרה, נראה כי הפרשייה החדשה בה מעורב ראש הממשלה עדיין לא נותנת את אותותיה במסחר בבורסה ובשוק ההון.

היום פירסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לקט נתונים לקראת יום העצמאות ה-60 של מדינת ישראל. מהנתונים עולה כי אוכלוסיית ישראל מונה 7.28 מיליון נפש (75.5% יהודים). החדשות הפחות טובות הן ששיעור העלייה ממשיך להיות נמוך ובמשך השנה עלו לארץ רק 18 אלף בני אדם.

בנוסף, פירסם הלמ"ס כי השכר הממוצע במשק בחודש פברואר עמד על 7,937 שקל. כרגיל, מי שהובילו את הרשימה היו חברת החשמל ומקורות עם שכר ממוצע של מעל 18.2 אלף שקל. מגזר הפיננסים התייצב במקום השני עם שכר ממוצע של 14.1 אלף שקל. את המקום האחרון, כרגיל יש לציין, תפסו המלצרים ועובדי שירות המזון שהרוויחו בממוצע 3,614 שקל.

לקראת החג יצא בנק ההשקעות סיטי בסקירה אוהדת למדינת ישראל. האנליסטים מהבנק, שבילו מספר ימים בפגישות עם בכירי האוצר, הסיקו כי ציפיות בנק ישראל לצמיחה הן פסימיות וכי הצמיחה בישראל תסתכם ב-4%.

בנוסף, אמרו בסיטי, כי ייצוא ההיי-טק לא ייפגע מהדולר החלש והם צופים כי המשק יחל אט-אט להתנתק מהדולר. לדעתם, הגידול בצריכה הפרטית ועליית מחירי הסחורות יובילו לכך שבנק ישראל יחזור להתרכז במלחמה באינפלציה. המשמעות: אנו בדרך לעליות ריבית.

בסיכום יום המסחר ירד מדד המעו"ף ב-1.2%, מדד תל-אביב 100 ירד ב-0.8% ומדד התל-טק עלה ב-0.1%. מדד הבנקים הוביל את הירידות עם צניחה של 1.8%. בקרב אגרות החוב נרשמה מגמה שלילית כאשר השחרים הארוכים ירדו ב-0.3% והגלילים הארוכים ירדו ב-0.2%. מחזור המסחר הסתכם ב-1.8 מיליארד שקל. במסחר במטבע חוץ רשם הדולר ירידה של 0.6% ושערו היציג נקבע על 3.416 שקל. בסיכום שבוע המסחר המקוצר עלה מדד המעו"ף ב-0.8% ומדד תל-אביב 100 עלה ב-1.8%.

דו"חות טובים לשופרסל

רשת הקמעונות הגדולה ביותר בישראל, שופרסל , פירסמה היום את דו"חותיה הכספיים לרבעון הראשון של 2008. מהדו"חות עולה כי המכירות של החברה גדלו ב-6.4% לסך של 2.5 מיליארד שקל, שיעור הרווח הגולמי עלה מ-26.6% ברבעון המקביל ל-26.9%, למרות עליית מחירי המזון באותה תקופה.

עוד עולה מהדו"ח כי שיעור הרווח התפעולי, לא כולל מכירת נכס נדל"ן ב-45 מיליון שקל, עלה ל-5% לעומת 4.4% ברבעון המקביל. החדשות היותר מדאיגות מגיעות מסעיף הוצאות המימון, בו רשמה שופרסל הפסד של 66 מיליון שקל, מה שהותיר אותה עם רווח נקי של 72 מיליון שקל, בדומה לתוצאות הרבעון המקביל אשתקד. מניית שופרסל הגיבה לדו"חות בחיוב עם עלייה של 4.9%.

ענקית הגנריקה, טבע , פירסמה אף היא את דו"חותיה הכספיים לרבעון הראשון של 2008. הדו"חות עצמם היו קצת מעל לתחזיות האנליסטים, אך לא הרבה מעבר, כפי שטבע נוהגת לעשות. הבשורות הטובות הגיעו מכיוון הרווחיות כאשר הרווח הגולמי עלה ב-32% ל-1.4 מיליארד דולר ושיעור הרווח הגולמי עלה ל-53.3% לעומת 49.5% ברבעון המקביל. כל אלה הביאו לרווח של 529 מיליון דולר, אבל הפרשה של 382 מיליון דולר לטובת רכישת קוג'נסיס ומכירת חלק מתיק ה-ARS, הורידו את הרווח הנקי ל-147 מיליון דולר. המשקיעים הגיבו לדו"ח באופן שלילי ומניית החברה סיימה את יום המסחר בירידה של 2.5%.

גם חברת התרופות פריגו פרסמה היום דו"חות לרבעון הפיסקאלי השלישי. הכנסות החברה צמחו ב-39% בהשוואה לרבעון המקביל ו-15.7% לעומת הרבעון הקודם, והסתכמו ב-503.7 מיליון דולר. פריגו עקפה את תחזית השוק, ובשורה התחתונה רשמה רווח נקי של 42 סנט למניה, שהם 40 מיליון דולר.

בנטרול מחיקה של מו"פ בתהליך, כתוצאה מרכישת Galpharm, הרווח הנקי המתואם פרופורמה, הסתכם ב-47 סנט למניה, שהם 44.3 מיליון דולר.

פריגו עדכנה גם את תחזית הרווח השנתית והיא צופה רווח נקי של 1.55-1.60 דולר למניה, לעומת תחזית קודמת של 1.50-1.60 דולר למניה. המשקיעים הגיבו בחריפות לדו"ח ומניית החברה צללה ב-11.3%.

לעומתה, מניית טאואר זינקה ב-9.3% לאחר שאתר "גלובס" פירסם כי אלייאנס חיסלה למעשה את כל אחזקותיה בטאואר. מחישוב מהיר עולה כי מכירות אלייאנס יצרו היצע של 40 אלף מניות ביום במשך ארבעת החודשים האחרונים. היום, כאשר הלחץ הסתיים, נסללה הדרך לעליות במניית טאואר, אך דרך זו, עבור המשקיעים הותיקים של טאואר, עוד ארוכה מאוד.

כור , שבשליטת קונצרן אי.די.בי של נוחי דנקנר, עלתה היום ב-6.9% לאחר שהודיעה כי קיבלה קו אשראי מבנק ההשקעות גולדמן זאקס בסך 1.5 מיליארד דולר, מתוכם 820 מיליון דולר כהלוואות נון-ריקורס. יחד עם ההון העצמי הקיים, כור צפויה להגיע להשקעה בסך 2.7 מיליארד דולר. עד עתה רכשה כור מניות בנק ברקליס בהיקף לא מהותי. מניית חברת הבת של כור, מכתשים-אגן , עלתה אף היא היום וסיימה את המסחר בעלייה של 2.4%.

חג עצמאות שמח.