הנתונים מבוססים - האופטימיות לא

נתוני המאקרו החיוביים של כלכלת ארה"ב לא אמורים לעודד את השווקים

לאחרונה הצטברו יותר ויותר אינדיקציות, לכאורה חיוביות, אודות מצבה המקרו כלכלי של ארה"ב.

בשבועיים האחרונים, למשל, פורסם כי שיעור האבטלה בארה"ב נמצא בנסיגה, שהפריון גדל, ושמספר המשרות במגזר הלא חקלאי בארה"ב הפתיע לטובה.
עלייה נרשמה באשראי הניתן לצרכנים, הגירעון המסחרי היה נמוך משמעותית מהתחזיות והיבוא הגיע לשפל של 6 שנים.

ובכן, אל תתנו לנתונים לבלבל אתכם. העובדות שפורסמו אמנם מדויקות, אך אין בהן די כדי להציג את התמונה במלואה - והיא, לצערי, לא מעודדת.

הבה ניקח כמשל את הגרעון המסחרי אשר "הפתיע לטובה" כשהסתכם ב- 58.2 מיליארד דולר, נמוך ב-3 מיליארד מהתחזית. אלא שצמצום הגרעון, לכאורה נתון מעודד, נבע משני גורמים שליליים:


1)מירידה ביבוא לארה"ב שלא הצביע על שינוי חיובי במבנה המשק האמריקאי שהתחיל לפתע לייצא יותר מאשר לייבא, אלא כנראה על צמצום בצריכה הפרטית ואולי גם בהיקף ייצור.
2) מהייצוא שאמנם עדיין מתקיים בהיקף מרשים, אך מציאות זו מתקיימת בעיקר כתוצאה מירידת ערכו של הדולר, אשר שוחקת את כוח הקנייה של הצרכן האמריקאי.

צמצום הגרעון המסחרי צפוי לתמוך בעדכון נתוני הצמיחה לרבעון הראשון של 2008 כלפי מעלה (נכון להיום 0.6%).

גם אם אמנם תעודכן הצמיחה כאמור, זה בוודאי יהיה רק בעשיריות האחוז, ובהשוואה לצמיחה בשנים האחרונות שהיתה 2.5% ב-2007 ו-2.6 ב-2006, זו עדיין צמיחה בשיעור שהוא קרוב לקיפאון כלכלי, גם אם אינה עונה על ההגדרה הרשמית "מיתון" (שני רבעונים רצופים של התכווצות).

עוד דוגמא הוא היקף האבטלה שלכאורה הצטמצם. נכון ששיעור האבטלה ירד ב-0.1 לרמה של 5%, אלא שמספר המועסקים במשרות חלקיות הרקיע ל-5.2 מיליון עובדים, בהשוואה ל-4.4 מיליון עובדים במשרות חלקיות בשנה שעברה ומספר מקבלי דמי אבטלה שנמצאים במצב זה במשך תקופה ממושכת - חצה זה מכבר את רף 3 המיליון. בנוסף לכך, שוק העבודה האמריקני הצטמצם ב- 260 אלף משרות מתחילת השנה, ולכן גם אם בחודש האחרון יצאו ממעגל העבודה "רק" 20 אלף עובדים זו עדיין לא סיבה למסיבה.

האופטימיות ששואבים מהגידול באשראי שניתן לצרכנים, נובעת גם היא מאי הבנה. הגידול אינו חלק מבולמוס קניות שתקף את הצרכן האמריקני ואשר מעיד על התאוששות הצריכה הפרטית, אלא הוא תולדה של קשיים כלכליים וצורך בהלוואות גישור. בהקשר זה, לא נוכל שלא להזכיר כי בחודשים האחרונים הצרכנים האמריקאים עדים להתמוססות הערך של ההשקעה העיקרית שלהם הדירה שלהם, דבר שאין ספק שאינו מעודד אותם להגדיל את הצריכה.