בג"ץ: על המדינה להודיע בתוך 60 יום למיכאל צ'רנוי אם יוחזר דרכונו

דרכונו של צ'רנוי נלקח ממנו ב-1998 ; צ'רנוי טען כי המדינה נוקטת נגדו בסחבת חסרת תקדים, וכי 9 שרים שכיהנו במשרד הפנים במשך התקופה לא נדרשו לנושא ולא הכריעו בו

בג"ץ הורה לשר הפנים, מאיר שטרית, להודיע בתוך 60 יום לאיש העסקים מיכאל צ'רנוי אם הוא עומד להחזיר לו את דרכונו, שנלקח ממנו ב-1998. החלטת בג"ץ התקבלה בעתירה שהגיש צ'רנוי אשתקד שבה הוא טען, כי המדינה נוקטת נגדו בסחבת חסרת תקדים וכי 9 שרים שכיהנו במשרד הפנים במשך התקופה, לא נדרשו לנושא ולא הכריעו בו.

השופטים, אליעזר ריבלין, סאלים ג'ובראן, ויורם דנציגר, ציינו בהחלטתם כי השתלשלות העניינים מעוררת אי נוחות, ונראה שהבדיקה שעורך משרד הפנים מתמשכת יותר מן הראוי. לכן, הם מקווים כי ראוי לאפשר למשרד הפנים להגיע בתוך זמן סביר להחלטה והם מבקשים להודיע להם בתוך 60 יום מה נקבע בנושא.

ההחלטה התקבלה לאחר שהמדינה ביקשה בחודש ינואר שהות נוספת על מנת להחליט בקשר להחזרת הדרכון לצ'רנוי. צ'רנוי קיבל אזרחות ישראלית מכוח חוק השבות עם עלייתו ארצה ב-1994. לאחר 4 שנים, הודיע לו שר הפנים דאז, אברהם פורז, על שלילת אזרחותו ודרכונו נלקח ממנו, בטענה שהשיג את אזרחותו שלא כדין, בשל חשד לעבר פלילי ברוסיה, קודם לעלייתו לארץ.

צ'רנוי דוחה את החשדות, וטוען כי מעולם לא זומן לחקירה בעניין וכי כל ראשי מערכת אכיפת החוק ברוסיה מעידים כי אין לו עבר פלילי ואינו מבוקש שם.

בשנה שעברה מינה שר הפנים דאז, אופיר פינס, ועדה בת איש אחד, עו"ד צבי ענבר, לבחון את הנושא וזה העביר את חוות דעתו לשר הפנים שטרית באוקטובר 2007. צ'רנוי טוען, כי מאז לא טרח השר לקרוא את ההמלצות. את צ'רנוי מייצגים עוה"ד יעקב וינרוט, ירון קוסטליץ, יואב סגל ויבגני טרספוב. (בג"ץ 10730/07).