הישמרו לכם, סוחרי מט"ח

הנגיד אמנם לא יוותר כל-כך בקלות ליריביו הספקולנטים, אך הדולר יכול לרדת עוד ; ומילה אחת ליצואנים

אילן דנציגר הוא רואה חשבון ומנכ"ל "פורקס אילנד" - ניהול תיקים במט"ח

ביום שישי האחרון ירד ערך הדולר ביחס לשקל לשפל של 11 שנה ונסגר בשער 3.3620. הטריגר למהלך שהביא לצניחת הדולר לרמה זו, הוא פרסום מדד המחירים לצרכן שעלה ב-1.5%. עלייה כזו במדד מזכירה תקופות אינפלציה אפלות מהעבר הלא רחוק כל כך (שנות השמונים). בעקבות עלייה זו גברו הציפיות להעלאת שיעור הריבית השקלית שתביא בעקבותיה התחזקות נוספת של השקל.

יש הסבורים שהדולר לא יכול עוד לרדת. אז זהו שכן. לא הייתי ממליץ למי שלא מבין איך כוחות השוק פועלים להיכנס להרפתקאה דולרית בלתי מתוכננת.

הדולר נסחר כיום ברמות שבהן נסחר באמצע חודש מרץ האחרון, ואז התערב הנגיד במסחר וגרם להתחזקות הדולר לזמן מה, דבר שלא הצליח להחזיק את המטבע האמריקני.

התערבות הנגיד באה לאותת לספקולנטים בעלי הכיסים העמוקים שבנק ישראל לא יאפשר פעילות ספקולטיבית חריגה מידי. מנסיון העבר, בכלכלות גדולות יותר משלנו, כדוגמת כלכלת יפן, זה עלול אמנם להימשך זמן מה אך בסופו של דבר, לאחר מספר התערבויות לא קטן, המהלך מצליח והשער מתייצב.

שערו בנפשכם כי בחדר עסקאות גדול יושב מנהל תיקים במט"ח, שכל מטרתו להביא רווחים לגופים שבכספם הוא סוחר, והוא צריך להחליט עד כמה הוא נלחם בנגיד. לאחר מספר קרבות (התערבויות) יבין הסוחר שהמלחמה מתחילה להיות מסוכנת לגופים אותם הוא מייצג. הוא אז הוא יקטין את הפוזיציות ויעבור לנסות את מזלו בשווקים אחרים.

סוחרי מט"ח היזהרו. בתקופות של חיפוש תחתית לשער מטבע, בצרוף התערבויות של הבנק המרכזי, התנודתיות גדולה מאוד. העצבנות במסחר יכולה להביא לשינוי בשער של לא מעט אחוזים תוך מספר ימים.

שינוי של 5% יכול להביא את השער תוך מספר ימים לשער של כ - 3.15 שקלים לדולר וגם אם הוא יחזור משם מהר, האפקט הפסיכולוגי עלול לגרום לציבור לפעול באופן לא רציונלי.

כמו כן, על הציבור להיערך למצב ששער הדולר ינוע בשנה הקרובה ברמות הנוכחיות ולא ימהר לתקן ולעלות לרמות של מעל לארבעה שקלים לדולר.

מילה ליצואנים. מי שלא נקט באסטרטגיה המגנה על כספו היום, כבר יתקשה לבצע אותה במהלך הנוכחי.

אך לפעמים הבאות, נסו לתכנן בעזרת מנהלי הכספים שלכם אסטרטגיה שלוקחת בחשבון את האפשרות הגרועה ביותר ואל תנסו לחסוך עלויות.

נכון שאם יקרה דבר הפוך, הרווח יהיה קטן יותר מאשר היה יכול להיות אילולא עשיתם הגנה, אך אפשרות כזו בטלה בשישים לעומת קטסטרופה שמתרחשת כאשר סומכים על ההנחה ש"לא יכול להיות נמוך יותר".