השבוע בזירת המט"ח הגלובלית: האם יסתיימו הפחתות הריבית?

השבוע עומד בסימן החלטות ריבית ברחבי הגלובוס אשר יגיעו לשיאן ביום חמישי עם החלטת הריבית של הבנק המרכזי באירופה ; ברקע יעמדו החששות המתגברים מפני אינפלציה בשילוב עם הגאות הגוברת במחירי הסחורות ובפרט בנפט

לאחר שבוע עמוס בנתוני מאקרו מארה"ב, עומד השבוע הקרוב בזירת המט"ח הגלובלית, בסימן החלטות ריבית ברחבי הגלובוס אשר יגיעו לשיאן ביום חמישי הקרוב, עם החלטת הריבית של הבנק המרכזי באירופה. נציין כי החלטות הריבית יתקבלו על רקע החששות המתגברים מפני אינפלציה בשילוב עם הגאות הגוברת במחירי הסחורות ובפרט בנפט, כאשר המשקיעים יבחנו האם מדובר בשבוע המסמל את סיום סבב הפחתות הריבית בזמן הקרוב, ושינוי המגמה במדיניות המוניטארית של הכלכלות המובילות בעולם לעבר העלאות ריבית.

ביום שלישי, 7:30 שעון ישראל, צפוי הבנק המרכזי של אוסטרליה להודיע על גובה הריבית לחודש יוני. על פי הפרוטוקולים של ישיבת הבנק האחרונה נראה כי הבנק שוקל לבצע העלאת ריבית נוספת, וזאת לנוכח התעצמות האינפלציה. "צפי הריביות הוא אחד הגורמים העיקריים הדוחפים את ה-AUDUSD לעבר רמת השקילות, ואם אכן ראשי הבנק ידבקו בעמדתם הנצית, הרי שהצמד צפוי לעשות צעד נוסף בדרך לכיבוש היעד". ציינו היום לגלובס ממחלקת המחקר ב-TRIFX.

נציין כי למרות אי-היציבות בשווקים הפיננסיים העולמיים וההאטה ברמת הביקושים העולמית, נתוני המאקרו של אוסטרליה מעידים על חוסנה המרשים של הכלכלה המקומית. שיעורי הצמיחה באוסטרליה הם מהגבוהים בקרב המדינות המתועשות, כאשר ברבעון הרביעי של 2007 עמד הגידול הכלכלי במדינה על רמה של 3.9% במונחים שנתיים.

ולכך נוסיף כי בעוד שהדולר האמריקני נפגע מעליית מחירי הסחורות, אחת המרווחית ממצב זה היא אוסטרליה, וזאת בשל היותה יצואנית מרכזית של חומרי גלם כגון זהב ופחם. מדד אמון הצרכנים שפורסם במאי באוסטרליה, הציג התאוששות משפל של 15 שנה, כאשר עלה ב-2.9% מאז חודש אפריל ל-89.8 נקודות.

ביום רביעי, חצות שעון ישראל, צפוי הבנק המרכזי של ניו זילנד להודיע על החלטת הריבית במשק, נציין כי בישיבתו האחרונה החליט הבנק להותיר את הריבית ללא שינוי בגובה של 8.25%, הריבית הגבוהה ביותר מקרב מדינות ה-G10. אך עם זאת, הדגיש נגיד הבנק, אלן בולארד, את חומרתם של הסיכונים השליליים לצמיחה ואת הלחצים האינפלציוניים העומדים בפני המשק המקומי.

"ההאטה בצמיחה העולמית וכן שער הריבית הגבוה במדינה מתחילים להכביד על פעילותו של המשק המקומי וניכרת היחלשות משמעותית ברמת הצריכה הפרטית. נראה כי לעת עתה יימנע הבנק מהפחתת ריבית, וזאת מחמת העובדה כי האינפלציה חורגת מתחום היעד של הבנק, העומד על 3%. ואולם במבט קדימה, אם הכלכלה הניו-זילנדית תמשיך להתדרדר, הרי שהבנק עשוי בהחלט לשקול הפחתת ריבית עוד השנה". ציינו ב-TRIFX.

ביום חמישי יגיע תורו של הבנק המרכזי בבריטניה, ה-BoE, לפרסם את החלטתו בדבר גובה הריבית לחודש יוני. נציין כי מתחילת השנה הנוכחית קיצץ הבנק פעמיים את הריבית, בפברואר ובאפריל, וזאת בעקבות סימני ההאטה החמורים בכלכלה המקומית, ובראש ובראשונה השפל שנקלע אליו שוק הנדל"ן המקומי. עם זאת, הדילמה של ראשי הבנק הפכה מורכבת יותר עם התגברות הלחצים האינפלציוניים, ובישיבת הבנק שנערכה בחודש מאי החליטו חברי הוועדה להותיר את הריבית ללא שינוי, כאשר רק חבר ועדה אחד דיוויד בלנשפלאור, תמך בהפחתת ריבית.

שיאו של שבוע החלטות הריבית יגיע עם החלטתו של הבנק המרכזי באירופה, ה-ECB, על גובה הריבית במרחב האירו, כאשר את מרכז תשומת הלב של המשקיעים יתפוס נאומו של נשיא הבנק, ז'אן קלוד טרישה, אשר אמור לשאת דברים ב-15:30 שעון ישראל במסגרת מסיבת העיתונאים שלאחר פרסום החלטת הריבית.

בשבוע החולף היינו עדים להיחלשותו המואצת של האירו ביחס לדולר, כאשר נתוני האינפלציה הנוכחיים בגוש האירו גבוהים במיוחד ועומדים על רמה של 3.6% לחודש מאי. "למרות שטרישה הדגיש ביום שישי האחרון כי בכוונתו לעשות הכל בכדי לבלום עליית מחירים, הדילמה עברו קשה כאשר מצד אחד אפשר להעלות את הריבית מהרמה של 4% , אך מצד שני התחזקות האירו כבר פוגעת ביצוא בגוש האירופאי ועשויה להביא להאטה רצינית באזור". ציינו לגלובס האנליסטים בפינוטק.

נציין כי ההערכות בשוק גורסות כי למרות שנתוני המאקרו שפורסמו בחודש האחרון מגוש האירו היו מעורבים, לא נראה כי הבנק המרכזי ישנה את עמדתו, אשר קיבלה חיזוק לנוכח הלחצים האינפלציוניים הגואים. "אם הנשיא טרישה ישוב כצפוי וידגיש בדבריו את החששות האינפלציוניים ויקדיש רק תשומת לב משנית לסיכונים השלילים לצמיחה, הרי שהדבר עשוי להמריץ את מסע הטיפוס של האירו אל מול הדולר לעבר רמות השיא האחרונות." סיכמו האנליסטים ב-TRIFX.