מזוז יוזם: פיצוי או תרומה יביאו לסגירת תיק בעבירות קלות

היועמ"ש מקדם חקיקה של הסדרי ענישה שיהוו במקרים מסוימים אלטרנטיבה להליך הפלילי

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, מקדם חקיקה של הסדרי ענישה חלופיים שיהוו, במקרים מסוימים, אלטרנטיבה להליך הפלילי הרגיל. זאת, כחלק מהמגמה להרחיב ולפתח את כלי האכיפה העומדים לרשות התביעה לכלים כלכליים, מינהליים ומשמעתיים.

לפי ההסדר, במקרים של עבירות קלות או עבירות שבוצעו בנסיבות מקלות, תוסמך התביעה להציע לחשוד סגירה של התיק הפלילי בתנאי שיעמוד בדרישות מסוימות, כגון תשלום פיצוי לנפגע העבירה, תיקון הנזק, תרומה כספית למטרה ציבורית, השבת רווח כלכלי שהפיק מהעבירה, התחייבות להימנע מביצוע עבירה, עבודות שירות לתועלת הציבור וכד'.

ההסדר, המכונה "סגירת תיק מותנית", לא יהיה כרוך בהרשעה פלילית או ברישום פלילי, וזאת בשונה מהסדר טיעון. לפי שעה לא ברור אם ההסדר יגדיר "רשימה סגורה" של סוגי עבירות הנכללים בו. בפרקליטות מדברים בעיקר על עבירות שביצעו קטינים, עבירות כמו שכרות ושוטטות ועבירות רכוש קלות או חד-פעמיות. לאור התבטאויות מזוז בעבר, נראה שהיה מחיל הסדר זה גם על המקרה בו הורשע שר המשפטים לשעבר, חיים רמון.

המתווה הכללי של ההסדר אושר באחרונה בדיון שנערך אצל מזוז. המשנה ליועץ לעניינים פליליים, עו"ד רחל גוטליב, שריכזה את עבודת המטה שנערכה בפרקליטות, במשטרה ובסניגוריה הציבורית, אומרת ש"כשמדובר ברכוש בשווי נמוך או שנסיבות הביצוע אינן חמורות, ניתן למנוע כך ביצוע עבירות בעתיד ומושגת תכלית המשפט הפלילי, מבלי שהמערכת הכבדה הופעלה ומבלי שהחשוד הוכתם בסטיגמה פלילית".

כעת, לדבריה, "יהיה כלי נוסף לתובע לאותם מקרי אמצע רבים, שהליך פלילי הוא 'כבד' מדי עבורם ומנגד היעדר תגובה חברתית הולמת אינה ראויה". גוטליב מבהירה, ש"אם העבריין לא יעמוד בהסדר - יוגש נגדו כתב אישום".

חיסכון בזמן

ההסדר נועד לשמש במקרים מתאימים כאלטרנטיבה להליך פלילי רגיל. מטרותיו הן להרחיב את כלי האכיפה של התובע בהליך הפלילי (ניהול משפט מלא, הסדר טיעון וכופר), לשם יצירת הלימה טובה יותר בין העבירה לבין תגובת מערכת אכיפת החוק; הימנעות מהטלת כתם פלילי במצבים ובנסיבות בהן הדבר אינו מוצדק; חיסכון בזמנם של בתי המשפט והתביעה, דבר שיאפשר לתביעה להעמיק את האכיפה ולטפל בתיקים ובסוגי עבירות שאינם נאכפים כיום, בעיקר בהיעדר כלי אכיפה הולמים ונוכח העומס על בתי המשפט.

לצד האפשרויות של הגשת כתב אישום או סגירת התיק, ההסדר החדש יוצר אפשרות ביניים - סגירה של התיק הפלילי בתנאים מסוימים, בהתאם לנסיבות. בלשכת מזוז מדגישים, כי ההסדר יאפשר את הרחבת האכיפה גם על תיקים פליליים שכיום נסגרים מחוסר עניין לציבור, מאחר שאינם מצדיקים סנקציה פלילית ובשל אילוצי כוח אדם וזמן שיפוטי.

כיום, אומרים במשרד המשפטים, נאלץ לעיתים התובע להגיש כתב אישום או לסגור את התיק למרות ששתי החלופות אינן הולמות, משום שאין אמצעי ביניים. במקרים כאלה, נקיטת הליך פלילי היא לעיתים אמצעי חמור מדי בנסיבות העניין, ואילו סגירת התיק גם היא אינה ממצה את האינטרס הציבורי שבאכיפת החוק, המצדיק תגובה חברתית הולמת גם במקרים לא חמורים.

מודלים דומים בגרסאות שונות, הם מציינים, קיימים במספר מדינות באירופה, ובהן גרמניה, דנמרק, הולנד, בלגיה וצרפת, ונוכח הצלחתם הם תופסים מקום מרכזי במשפט הפלילי המדינתי.