תביעה: רשות המסים מונעת משכירים דחיית תשלום מס במעבר עבודה

חברת בי. פור, העוסקת בייעוץ מס לשכירים בעת עזיבת עבודה, טוענת כי רשות המסים מסרבת להמציא לשכירים שפרשו מעבודתם אישור בדבר רצף זכויות לפיצויים ולקיצבה

חברת בי. פור, העוסקת בייעוץ מס לשכירים בעת עזיבת עבודה, הגישה תביעה נגד רשות המסים לבית המשפט המחוזי בירושלים. זאת, בטענה כי הרשות מסרבת להמציא לשכירים שפרשו מעבודתם אישור בדבר רצף זכויות לפיצויים ולקיצבה. אישור זה מאפשר לשכירים לממש זכאות לקבלת דחייה של תשלום מס עקב מעבר למקום עבודה חדש.

לטענת החברה, המיוצגת בידי עו"ד ג'ק בלנגה, ההימנעות מהנפקת האישורים נעשית בניגוד להוראותיה המפורשות של פקודת מס הכנסה. לדבריה, הנפקת האישור אינה כפופה להפעלת שיקול דעת של מנהל רשות המסים, ואין באפשרותו למנוע מנישום מלקבל את האישור.

החברה מייצגת מספר שכירים שפרשו מעבודתם וקיבלו מענק פרישה, המחויב במס. לפי הוראות הפקודה יש שלושה מסלולי מס: ניכוי מס במקור לפי שיעור המס השולי; ניכוי מס לפי מנגנון של פריסת מס; וביצוע רצף זכויות פיצויים. במקרה של אחד הנישומים שפנו לחברה, התחשיב הראה כי הבחירה במסלול השלישי תאפשר לו לדחות את תשלום המס על המענק למועד פרישתו הסופית מעבודה, ובאותו מועד ישולם מס בשיעור נמוך יותר.

החברה טוענת כי עד לתקופה האחרונה נהגה רשות המסים להמציא את האישורים בתוך שבועיים מיום הפנייה, ואולם, למרות שבמקרה הנדון הפנייה נעשה במרץ, עד עתה לא התקבל כל אישור. לאחר קבלת האישור, פותח הנישום קופת גמל אישית.

"החוק יתוקן"

מרשות המסים נמסר בתגובה: "בעקבות החקיקה, שנעשתה על-ידי אגף שוק ההון במשרד האוצר, בוטלו קופות הפיצויים האישיות, ולפיכך הממונה על אגף שוק ההון אינו מאשר הפקדות בקופות כאמור. חקיקה זו יצרה מצב, לפיו לא ניתן לבצע רצף זכויות בהתאם לתנאים המפורטים בפקודת מס הכנסה. עם זאת, רשות המסים פועלת במהירות בשיתוף המחלקה המשפטית במשרד האוצר כדי לתקן את החוק כנדרש ולאפשר ביצוע רצף זכויות כאמור".

מהרשות נמסר כי היא מטפלת בבקשות רצף זכויות בגין פרישות שנעשו עד סוף שנת 2007. "תוך זמן סביר, ובכפוף לחקיקה שתבוצע, תודיע רשות המסים על אפשרות לבצע רצף זכויות באופן רטרואקטיבי החל מתחילת שנת 2008 וכך ציבור הנישומים לא ייפגע", צויין.