ועדת החקירה להאזנות הסתר ממליצה להקים ועדת בדיקה ממשלתית לפרשת רמון

(עדכון) - ועדת החוקה של הכנסת החליטה ליישם את המלצותיו של ורדי זיילר בעניין ; שר המשפטים פרידמן אמר היום: "במשטרה ובפרקליטות חוששים מוועדת חקירה בפרשת האזנות הסתר לרמון" ; רמון הורשע לפני כשנה וחצי בביצוע מעשה מגונה בחיילת ונדון לעבודות שירות

ועדת החוקה של הכנסת, בשבתה כוועדת החקירה הפרלמנטרית בעניין האזנות סתר, החליטה היום (ג') פה-אחד לקרוא לשר המשפטים, דניאל פרידמן, ליישם את המלצות השופט בדימוס ורדי זיילר, ולהורות על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית בפרשת האזנות הסתר במשפט חיים רמון.

בדיון שקיימה היום הוועדה בהתנהלות המשטרה בפרשת רמון, פתח השר פרידמן במתקפה קשה על רשויות אכיפת החוק ועל אנשי משרדו והמשרד לביטחון פנים, המסרבים להקים ועדת בדיקה ממשלתית בפרשת רמון, אותה כינה "פרשה קשה וחמורה".

פרידמן אמר כי "קשה להשלים עם המאבק הבלתי מתפשר של מערכת החוק כולה נגד החקירה", וכי בכל יום הוא משתכנע ש"אין מנוס מהקמת ועדת בדיקה שיהיו לה סמכויות, אחרת העניין ימוסמס".

השר טען, כי במשרד המשפטים "יש התנגדות עזה ביותר - אסור לגעת, אסור לחקור. גם השר דיכטר אמר לי: 'אני לא מוכן בשום אופן'. אין מנוס מהקמת ועדה שיהיו לה סמכויות של ועדת חקירה ממלכתית".

כזכור, במהלך משפט רמון נערכו האזנות סתר לשולה זקן ובשל תקלה במשטרה ובפרקליטות אלה לא הובאו בזמן אמת לידיעת הסניגורים. היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, מינה את השופט בדימוס שלום ברנר לבדיקת הפרשה, וזה מצא כשלים שונים ("רשלנות רבתי"), אך שלל כוונת זדון מצד גורמי התביעה.

רמון ביקש מפרידמן להקים ועדת חקירה ממלכתית, והשר מינה את השופט בדימוס ורדי זיילר לבדיקת הנושא. האחרון תקף בדו"ח מטעמו את השופט ברנר ואת המשטרה והפרקליטות, והמליץ להקים ועדת בדיקה ממשלתית. אלא שהשר דיכטר סירב לבקשת פרידמן.

פרידמן אמר היום כי שאל האם בעקבות הפרשה יועמד מישהו לדין משמעתי. "התשובה היתה 'ודאי שלא'. לא רוצים לעשות כלום, לא עושים כלום, לא יהיה כלום. רק מסקנות מערכתיות. זה מצב בלתי נסבל".

הוא תקף אישית גם את מזוז, שדן בנושא עם ראש הממשלה, אהוד אולמרט. "היועץ המשפטי עשה כמיטב יכולתו כדי למנוע ועדת בדיקה ממשלתית והצליח. ראש הממשלה אמר שצריך להקים ועדת בדיקה, אבל מזוז היה בשלו. הוא מינה את השופט ברנר לבודק ללא סמכויות. אי-אפשר להסתפק בדו"ח השופט ברנר".

לדבריו, "מסתבר שכאשר האזנות סתר מניבות חומרים שהם לטובת החשוד ולא נגדו, החומרים אינם מועברים ויש כל מיני הסברים כאלה ואחרים ובית המשפט מדבר על הנושא כמשהו על גבול הזדון".

פרידמן טען, כי "הבעיה של רמון מתגמדת לעומת מה שקרה בכל התהליך ומה שנוצר בכל העסק הזה. יש לנו מערכת אכיפת חוק שהייתי מצפה ממנה שתהיה מוכנה לאיזושהי בקרה משמעותית ואיני מרגיש בזה".

הוא שב ותקף את התבצרות הפרקליטות. "המאבק שאתם מנהלים נגד חקירה יוצר רושם קשה מאוד, גם על הפרקליטות וגם על המשטרה. התחושה היא שיש פחד שיקרה כאן דבר נורא", אמר.

פרקליט המדינה, משה לדור, שהשתתף בדיון, אמר כי "השופט ברנר הלך בעצמו להאזין ל-97 השיחות שהוקלטו. הוא שמע הסברים מכל מי שיכול היה לדעת מה קרה וקבע שזדון בוודאי לא היה". הוא הזכיר שההאזנות דווקא אישרו את גרסת המתלוננת בפרשה. "צריך לזכור שכל החומר היה מונח בפני השופטים שהרשיעו את רמון פה-אחד".

לדור תקף את השופט זיילר על הדו"ח החד-צדדי. "מתבססים על חומרים חלקיים, כותבים את הדו"ח על סמך מתן במה מלאה לסניגוריו של רמון, לא פונים אל הפרקליטות או המשטרה כדי לשמוע את עמדתם". זיילר השיב לו: "אין מדובר כאן במשפט רמון, השאלה היא איך התנהלה המשטרה".