חשש ממיתון? שפל של ארבע שנים במדד אמון הצרכנים במאי 2008

המדד ירד בחדות ב-5.7 נקודות; עלייה חדה בחוסר הביטחון התעסוקתי; ירידה בכוונות רכישת מוצרים בני קיימא ■ להורדת חוברת המדד

מדד אמון הצרכנים של ישראל ירד במאי בתלילות לרמת שפל היסטורית של 74.5 נקודות. ירידת המדד - של 5.7 נקודות - הושפעה בעיקר מחששות הולכים וכבדים של הציבור מפני עתיד המשק והעתיד הכלכלי האישי.

מדד אמון הצרכנים
 מדד אמון הצרכנים

המגמה הפסימית של המדד, מבית גלובס מחקרים בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן, בולטת מאז המחצית השנייה של 2007. למעשה, מאז סוף יוני 2007 איבד המדד 15.5 נקודות, מתוכן כ-5 נקודות מאז תחילת 2008. ירידת המדד החודש מביאה אותו לרמתו הנמוכה ביותר מאז נובמבר 2004.

הפסימיות בציבור בולטת החודש בעיקר בציפיות לעתיד, לצד יציבות יחסית בהערכות לגבי מצב המשק הנוכחי. נראה כי פרסום הנתונים החיוביים על מצב המשק ברבעון הראשון של 2008 השפיע על הערכות ההווה, אך לא תרם לציפיות להמשך. עיקר הפסימיות החודש בולטת בציפיות הכלכליות האישיות, עם צניחה של 14.7 נקודות בחודש אחד, לרמה הנמוכה ביותר מאז הרבעון השלישי של 2003. גם בהערכות לגבי מצב המשק העתידי נמשכה במאי הירידה החדה - 12.2 נקודות בשלושת החודשים האחרונים - עד לרמת שפל בשנים האחרונות.

ואם בכך לא די, הפסימיות הבולטת ביותר נרשמה החודש בציפיות לגבי שוק התעסוקה. מדד אמון הצרכנים המורחב, הכולל בתוכו את התייחסות הציבור לגבי שוק העבודה, צנח במאי ב-7.6 נקודות. רמת הציפיות בסוף מאי היא הנמוכה ביותר מאז אוגוסט 2003, והיא מבטאת חשש מהותי מהרעה בתחום התעסוקה ועלייה בחוסר הביטחון התעסוקתי.

בכוונות הרכישה של הציבור ניכרה בחודש מאי ירידה בתחום המוצרים בני קיימא, לאחר עליות בתחילת השנה. יציבות נרשמה בכוונות רכישת מכוניות וירידה מסוימת בכוונות רכישת דירות.

נתוני מדד מאי מחזקים את ניתוח גלובס מחקרים מהחודשים האחרונים לגבי ההאטה הצפויה בצרכה הפרטית במחצית השנייה של 2008, על כל השלכותיה על קצב צמיחת המשק.

יצוין, כי מדד האמון הישראלי רשם החודש התנהגות דומה למדדים מקבילים בעולם. מדד האמון האמריקני של הקונפרנס בורד ירד במאי לרמת שפל היסטורית של 16 שנה, וירידות חדות נרשמו גם במדדים בבריטניה, בצרפת ובגרמניה.

להורדת חוברת המדד