מצפון ייפתח בקבוק יין טוב

אזורי הגולן והגליל העליון מכונים "ארץ היין" ולא בכדי ; שני מיזמים בראש פינה, לטובת העוברים במקום

הגליל העליון ורמת הגולן הם אזורי הגידול הטובים ביותר לגפני היין מבחינת האקלים והמשקעים, סוגי הקרקעות ועוד. ואכן, ב-20 השנה האחרונות המקום מנוצל יפה ועשרות יקבים, גדולים וקטנים נפתחו בחבל ארץ זה. חלקם פתחו מרכזי מבקרים והמטיילים באזור מתחילים להפנים את "ארץ היין" ובאים בהמוניהם לראות, לטעום ולחוות. לטובת העניין נפתחו לפני כשנה שני מיזמים יין נוספים ב"בירת" האזור, ראש פינה.

בר יין ב"שירי ביסטרו"

"שירי ביסטרו" הנה מסעדה צרפתית כפרית הפועלת במתחם "פינה בראש", אחוזה כפרית לאירוח, הטובלת בצל העצים, באתר השחזור בראש פינה העתיקה. במתחם המסעדה ניתן לשבת לאורכה של מרפסת חיצונית מקורה ורחבת ידיים ולהשקיף על נוף עוצר נשימה של עמק החולה הגולן והחרמון, או לשבת במרפסת פנימית ואינטימית המשמשת גם כחדר אירועים פרטי. ל"שרוטי היין" בנו במקום בר יין עשיר הפועל בתוך המבנה העתיק ומתמחה בכל יינות הגליל והגולן. הבר הוקם לפני כשנה על-ידי טל בן דוד (מבעלי המקום), עודד חי (מכללת תל חי) ואיש היין יאיר היידו.

תעשיית היין באזור שדורשת כמובן מאליו גם אוכל, הולידה את הרעיון לפתיחת בר וחנות יין מתמחים המהווים מרכז תרבות יין אזורי, מעין "אנוטקה" מקומית בארץ היין. בבר ניתן לטעום בכוסות את כל היינות המיוחדים המיוצרים או מגודלים באזור, כשתמחור הבקבוקים והכוסות הוגן ביותר.

תפריט היין מכיל קרוב ל-200 תוויות יין ישראלי שונות, יינות שענביהם גודלו אך ורק באזור הצפון, המגיעים מיותר מ-40 יקבים מסחריים, חלקם יקבי בוטיק שאינם זמינים מחוץ ליקב. במקום נערכות סדנאות יין שונות, טעימות יין לא סטנדרטיות לצד ארוחות משובחות ומפגשים לא פורמליים עם ייננים. הבר הפך לאחרונה גם למקום מפגש של אנשי תעשיית היין הצפוניים. כמו כן נערך במקום קורס למלצרי יין בשיתוף עם יקבי רמת הגולן וקורס למורי דרך. מומלץ במיוחד להגיע לערבי ג'אז ולהופעות אקוסטיות מלווים ביין במוצאי שבת.

בר יין ב"פינה בראש", החלוצים 8, ראש פינה, טלפון: 04-6936582

תרבות יין בראש פינה

בר יין אחר וחנות יין בשם "פאנאתנאיה" Panathenaia, המשמש גם כבית ספר ליין, נפתח גם הוא בראש פינה לפני כשנה. פאנאתנאיה היה שמם של חגיגות היין והבשר לכבוד האלה אתנה, פטרונית הפוליס אתונה ביוון הקלאסית. מאוחר יותר צירפו לחגיגות גם את דיוניסוס, אל היין במיתולוגיה היוונית. אחת לארבע שנים, היו התושבים חוגגים במשך שבוע שלם על חשבון הפוליס את הפאנאתנאיה. החגיגות התאפיינו בהעלאת קורבנות לאלים, אתנה ודיוניסוס, שתיית יין משובח ואכילת בשר. מאוחר יותר נוספו הצגות תיאטרון, תחרויות שירה וספורט.

הבעלים הוא אופיר ממן, דור שביעי בראש פינה, שפתח את המקום בביתה הישן של סבתו המנוחה, בית אבן משנת 1945 במושבה העתיקה בכניסה לכביש האבנים הרומי.

כל אחד מחדרי הבית העתיק משמש לפונקציה שונה בתחום היין: חדר הכניסה מוקדש ליינות ישראל תוך שימת דגש על יינות בוטיק איכותיים מהגליל והגולן. החדר המרכזי של הבית, חדר יינות ממדינות היין השונות: צרפת, איטליה, ספרד, ארה"ב, דרום אפריקה, פורטוגל, ארגנטינה, צ'ילה ואוסטרליה. הסלון של הבית הוסב לבר יין אקסלוסיבי ובו מרפסת יפהפייה המשקיפה אל נוף עוצר נשימה של כל אזור המושבה התחתונה והרי הגולן. חדר הילדים הוסב לביה"ס ליין ובו נערכים סדנאות יין, טעימות יין וערבי יינן. בחצר הבית פרוסים שולחנות וכיסאות לישיבה המשמשים כחלק אינטגרלי מתוך מערך בר היין. מקומות ישיבה נוספים בבוסתן הבית, השוכן בסמוך לוואדי ראש פינה, ומהווה את גולת הכותרת של המקום. בבר תפריט עשיר של פלטת גבינות ממיטב המחלבות בעולם, בירות, קפה ושוקולד גורמה.

"פאנאתנאיה", בי"ס ליין, חנות יין ובר יין בראש פינה, דוד שו"ב 36, ראש פינה, טלפון: 07-76623355, אופיר 052-5866221