לא שקט באפריקה

משהו השתבש במגע הזהב של לבייב בדרך להפיכת הבייבי שלו לחברה בינלאומית

בשנה האחרונה השלים לב לבייב את הפיכת אפריקה ישראל לחברה בינלאומית. 'אפריקה ישראל' הפכה בכל מסמך ל-'AFI גרופ'; הנדל"ן ברוסיה נסחר בבורסה בלונדון ובעל השליטה עזב את בני ברק ועבר לשכונה הכי נחשבת באנגליה.

רק שבינתיים, נשארו עוד 5 חברות ציבוריות בבורסה הקטנה שלנו וגם לא מעט פעילות ועסקים בביצה המקומית. הם אמנם מתגמדים מול ההשקעות האדירות בחו"ל, אבל היה כבר מי שאמר שהגלגל הכי דפוק בעגלה, הוא זה שעושה את הכי הרבה רעש. הצרה היא, שבתקופה בה חברות רבות מדוממות מנועים - על רקע אי הוודאות בשווקים, גם רעשים ישנים ולגיטימיים נשמעים פתאום הרבה יותר צורמים.

ארז מלצר, המנכ"ל הקודם של אפריקה ישראל, נהג להתגאות בעובדה שכמעט לא חולף יום מבלי שהחברה מוציאה הודעה לבורסה על עסקה חדשה אי שם ברחבי העולם.

כולם עוזבים את הג'מבו

רק שבעשרת הימים האחרונים, לדוגמה, במקום עסקאות חדשות, בישרה הקבוצה על פרידה ממנהל חטיבת הנכסים המניבים, מסמנכ"ל המגורים של דניה סיבוס וממנהל משאבי האנוש בדניה.במקביל, נאלצה החברה הבת, דניה סיבוס, להסביר לרשות לניי"ע הודעה שהוציאה מהר מדי לתקשורת על השלמת מקטע בכביש 431. באפריקה נכסים הופסק המסחר הבוקר בבורסה, עד שהחברה הבהירה ואישרה הפרסום על המגעים למכירת הקניונים.

כל ההודעות הללו (ואפילו 'ההחלקות' מול הרשות לני"ע) לגיטימיות, ודאי לספינה ענקית כל כך, רק שאפריקה ישראל אפילו לא טורחת לייצר סביבן רעשי רקע חיוביים. לאור זאת, וודאי כשהבעלים בלונדון ("כדי להיות קרוב למניית חברת הבת") ומנכ"ל חדש ללא הרבה ניסיון נדל"ני נכנס רק ביום ראשון לתפקיד, שום דבר לא מונע מחברות הבת הקטנות האחרות לייצר יותר מדי רעש והמולה.

חוסר השקט הוא שיצר גם את התסבוכת האחרונה של אפריקה נכסים. מדובר בחברת בת שהוקמה מראש כדי להיות זרוע הנדל"ן המניב של אפריקה בעיקר באירופה. עם קניון אחד משמעותי בישראל (רמת אביב), ועוד 3-4 ספיחים זניחים, היה ברור שרק מחכים שם לקונה רציני. חברה פחות לחוצה ורשות ניי"ע מעט פחות נלהבת היו מתנהלים הרבה יותר בטבעיות, עד להודעה על משהו ממשי.

ענייניו הפרטיים

אסור לשכוח עוד משהו לגבי לבייב. בזמן שהוא מתראיין ומתייחס בעיקר לעסקיו הציבוריים (אפריקה ישראל), מהמרים כלי התקשורת מזה שנים על שווי עסקיו הפרטיים.

בתקופה שבה נדל"ן אינו נשמע מלהיב כשהיה עד לפני מספר חודשים, צריך לזכור שלבייב מחזיק באופן פרטי מצבור של מחצבים - הרבה מעבר ליהלומים ברחבי העולם השלישי. מדובר בספקולציה בלבד, אבל מאחר ומחצבים הם הענף הכי לוהט בשוק ההשקעות העולמי, לא מן הנמנע שלבייב ועוזרו הנאמן, נדב גרינשפון (סגן יו"ר אפריקה ועד השבוע מ"מ המנכ"ל), מפנים בשבועות האחרונים משאבים רבים לעסקי המחצבים. הרי הם שיודעים הכי טוב מכולם שבעסקים הכול עניין של עיתוי. כביש 431, הרכבת הקלה בת"א, מכירת הקניונים בישראל ואפילו המניות החבוטות יכולים לחכות למצב רוח טוב יותר בשווקים. *