גוגל ויאהו לא טועות

חברות האינטרנט הגדולות הבינו את הפוטנציאל הגלום בסלולר ופועלות במרץ לבסס את מעמדן בתחום האינטרנט הסלולרי. מבחינתן, הסלולר הוא מנוע הצמיחה הגדול ביותר שעשוי להיקרות בדרכן בשנים הקרובות להרשמה לוועידה לחץ כאן

לאתר הוועידה

פעם שמעו רדיו רק בבית, דיברו בטלפון רק מהבית וגלשו באינטרנט רק מהמחשב שבבית או במשרד. היום רובנו שומעים רדיו בעיקר במכונית, מדברים בטלפון (הנייד) בכל מקום וחלקים הולכים וגדלים מאיתנו גולשים באינטרנט באמצעות הטלפון הסלולרי כל היום ובכל מקום. מדי יום כ-600 אלף איש בישראל גולשים באינטרנט באמצעות הטלפון הסלולרי, במשרד, ברכבת, בכיתה, בטרמפיאדה, בפקק וגם בסלון ובחדר השינה.

"השירות שיגרום למהפכה: לא עוד אינטרנט במשרד או בבית אלא בכל מקום ובכל זמן". הדברים האלו נאמרו באפריל 2000 על ידי אילן בן דב לקראת ההשקה של גו-נקסט. עברו שמונה שנים ושני חצאי דורות של טלפונים סלולריים והמהפכה הגיעה. על פי ארגון ה-GSM ליותר אנשים בעולם תהיה השנה גישה לאינטרנט מהטלפון הסלולרי מאשר ממחשב.

חברות האינטרנט הגדולות הבינו את הפוטנציאל הגלום בסלולר ופועלות במרץ לבסס את מעמדן בתחום האינטרנט הסלולרי. מבחינתן, הסלולר הוא מנוע הצמיחה הגדול ביותר שעשוי להיקרות בדרכן בשנים הקרובות. הוא יכול להכפיל את הכניסות לאתרי האינטרנט, את מספר העמודים הנצפים, את שטחי הפרסום ואת המוצרים והשירותים שהם מוכרים. לא בכדי הכריזה גוגל שהיא נכנסת חזק לעולם הסלולרי. כנ"ל Yahoo!, שהשיקה בפברואר 2007 יישום JAVA מדהים עם תכנים מהפורטל ופרסומות של המפרסמים הגדולים בארה"ב. רבים טענו שאחד המניעים להצעת הרכישה שלה על ידי מיקרוסופט היה חוזקתה בשוק הפרסום הסלולרי.

נחזור רגע לביצה הקטנה והמתקדמת שלנו. כאמור, בישראל גולשים באינטרנט מדי יום כ-600 אלף איש באמצעות הטלפון הסלולרי והמספר גדל מחודש לחודש. הם נכנסים לפורומים בתפוז, קוראים חדשות ב- YNET, מחפשים מידע בגוגל, בודקים מה עושים החברים שלהם בפייסבוק, ומחפשים מסעדה בעכבר העיר. הם עושים שם את כל מה שהם עושים באינטרנט. הם גם רואים פרסומות ונכנסים לאתרים פרסומיים.

הם עושים את זה קצת אחרת. במנות קטנות. בפחות סבלנות. בלי מקלדת, בלי עכבר וכמובן עם מסך קטן. אבל הם עושים את זה כל היום ובכל מקום.

זה עניין של זמן עד שלכל עסק שהקים אתר באינטרנט יהיה גם אתר סלולרי. הוא יצטרך להתאים את עצמו למדיה הזו - למסך הקטן, לדפוסי השימוש של הגולשים הסלולרים, לחסרונות של המכשיר (למשל העדר מקלדת), ליתרונותיו (למשל, היכולת להוציא ממנו שיחת טלפון) וכמובן גם למגוון המכשירים (בישראל יש למעלה מ-400 דגמי מכשירים פעילים).

וכמו בכל מדיה חדשה, כך גם באינטרנט הסלולרי ייווצרו, ולמעשה כבר החלו להיווצר, שחקנים ומובילי שוק חדשים (לצד שחקנים ותיקים מהאינטרנט וממדיות אחרות) בתוכן, באריזה, בשיווק.

אכן האינטרנט הוא אותו האינטרנט, אבל גם הים הוא אותו הים והטונה היא אותה הטונה. אם אחרי שתדוג אותה, תעטוף אותה באצה ותגלגל מאד חזק על משטח במבוק, סושי לא יצא מזה. כדי שיצא ממנה סושי צריך סו שף מקצועי שיודע מה לעשות איתה.

הכותב הוא מנכ"ל תפוז אנשים, השתתף בצוות החשיבה של ועידת תקשורת ונתח שוק 2008