אורבוטק רוכשת חברה מארה"ב בתחום מסכי ה-LCD ב-290 מיליון דולר במזומן

מדובר ברכישה הגדולה ביותר בתולדותיה של החברה מיבנה, אשר שוויה בנאסד"ק עומד כיום על 497 מיליון דולר בלבד

290 מיליון דולר במזומן תשלם חברת אורבוטק כדי לרכוש את Photon Dynamics (סימול PHTN), מתחרה שלה מעמק הסיליקון בארה"ב בתחום מערכות הבדיקה ליצרני מסכי טלוויזיה וצגים שטוחים. מדובר ברכישה הגדולה ביותר בתולדותיה של החברה מיבנה, אשר שוויה בנאסד"ק עומד כיום על 497 מיליון דולר בלבד.

"זה לא קורה כל יום, שחברת היי-טק ישראלית מבצעת רכישה בסדר גודל הזה", אומר ל"גלובס" סמנכ"ל פיתוח עסקי ואסטרטגיה באורבוטק, אשר לוי. "זו בוודאי אחת העסקאות הגדולות של חברת היי-טק ישראלית שרוכשת חברת היי-טק אמריקאית". אורבוטק תשלם 15.6 דולר עבור כל מניה של החברה האמריקאית, פרמיה של 34.9% על מחיר הסגירה שלה אמש בבורסת הנאסד"ק.

פוטון דיינמיקס, שדיווחה על הכנסות של 45.1 מיליון דולר ברבעון שהסתיים ב-31 למארס, מייצרת מערכות בדיקה חשמליות לקווי הייצור של מסכי LCD, וכן מערכות לתיקון התקלות במקום. מוצריה של פוטון דיינמיקס משלימים את מערכות הבדיקה האופטיות אותן מייצרת אורבוטק, ושהניבו לה הכנסות של 20.4 מיליון דולר מתחום הצגים השטוחים באותו רבעון.

"זו הזדמנות להציע ללקוחות בתחום הצגים השטוחים one-stop-shop - האפשרות לקבל פתרונות במקום אחד לכל הצרכים שלהם בתחום ניהול התפוקה (yield management)", צוטט בהודעת החברה נשיא ומנכ"ל פוטון דיינמיקס, ג'פרי הות'ורן. "עם ההצטרפות לאורבוטק נוכל להצמיח את העסקים המשותפים שלנו ולשפר את המיצוב התחרותי שלנו, בזמן שאנחנו מתמודדים עם תעשייה מתבגרת", הוסיף.

במהלך 2007 ביצעה פוטון דיינמיקס תוכנית התייעלות משמעותית. את השנה הפיסקלית 2007, סיימה החברה עם הכנסות בסך 74.3 מיליון דולר והפסד נקי בסך 35.1 מיליון דולר. בשני הרבעונים שחלפו מאז התרחבו המכירות של החברה ל-61.3 מיליון דולר וההפסד הצטמצם ל-4.4 מיליון דולר. ברבעון שהסתיים במארס (הרבעון הפיסקלי השני, לפי הספירה של פוטון דיינמיקס) עברה החברה האמריקאית לרווחיות, והציגה שורה תחתונה חיוביות בסך 3.9 מיליון דולר. בהתאם לשיפור העסקי, עלתה מנייתה של פוטון דיינימיקס במסחר בנאסד"ק ב-39.3% מתחילת 2008, בדרך למחיר של 11.6 דולר אמש.

כאמור, אורבוטק מציעה לבעלי המניות בחברה האמריקאית פרמיה של 34.9% ביחס למחיר הסגירה מאתמול. "החברה הזו מעניינת אותנו כבר לא מעט שנים - אבל בסיבוב הנוכחי המגעים הלכו די חלק, ותוך כמה חודשים סגרנו עסקה. פשוט הבנו שהבשילו התנאים", מגלה לוי על התהליך שהוביל להכרזה על הרכישה. "אני חושב שגם אנליסטים בתעשייה וגם אנליסטים פיננסיים לא יופתעו מהמהלך".

בקופתה של אורבוטק נרשמו בסוף מארס 202.3 מיליון דולר, במזומן ובהשקעות סחירות. כדי להשיג את המימון הנוסף לעסקה, מתכוונת אורבוטק לקחת הלוואה בנקאית. "נממן חלק מהרכישה באמצעות הלוואה גם על מנת להישאר עם סכום מסויים של מזומנים בקופה", הבהיר לוי. יצוין, כי במאזנה של פוטון דיינמיקס, שאמורה להימכר עם כל נכסיה, נרשמו באותו תאריך מזומנים בסך 65.2 מיליון דולר.

החברה לא מסרה איזה בנק ילווה לה את הכספים הדרושים. מי שייעץ לאורבוטק בעסקה היה בנק ההשקעות ליהמן ברדרס, בעוד שקרדיט סוויס ייעץ לפוטון דיינמיקס. פרט לתחום המסכים השטוחים, אורבוטק מייצרת גם מערכות בדיקה אופטיות לתחום המעגלים המודפסים (PCB) ותחום המעגלים המורכבים (Assembly). כמו כן, בשנים האחרונות נכנסה החברה גם לתחום הציוד הרפואי. אורבוטק רשמה ברבעון הראשון של 2008 הכנסות בסך 100.5 מיליון דולר, ורווח נקי בסך 3.7 מיליון דולר.

באורבוטק ידעו היום לספר כי בשנת 2007 נמכרו ברחבי העולם 200 מיליון טלוויזיות, ורק 85 מיליון מתוכם עם מסכי שטוחים. "עד 2015 מספר הטלוויזיות שיימכרו בשנה יעלה ל-300 מיליון, ויותר מחצי מתוכם עם צגים שטוחים" הסביר לוי. "יש התרגשות וציפיות גדולות מהעסקה הזו. אנחנו נהפוך בעצם לחברה המובילה בעולם בתעשייה צומחת ומרתקת".