מדד ת"א 25 בחברה טובה

אינו היחיד בעולם שמשקל שתי מניות שבו מתקרב לחמישית מערכו, יש גרועים ממנו

אייל קליין הוא אסטרטג ראשי לשווקים בינלאומיים בבית השקעות IBI

אחת לתקופה, מפרסם עיתון תורן "סקופ" ומגלה לקוראיו שארבע המניות המובילות במדד ת"א 25 מהוות כמעט 40 אחוזים מהמדד. לא רק זאת, לפעמים אף נחשף כי שתי מניות אֵם ובּתה (החברה לישראל וכי"ל), אשר "הסתננו" להן יחד למדד ת"א 25 מהוות יחד 17.4 אחוזים מהמדד המוביל של ישראל.

העובדה שאותן מניות הן בנות משפחה וגם היחידות שרשמו עליה מתחילת השנה (כי"ל בקרוב ל-60%, החברה לישראל בכ-40%) מכינה את הקרקע לדיון בשאלה: האם בּמדד ת"א 25 לא טמוּן סיכון רב מדי בשל חשיפתו למספר קטן של מניות גדולות, אשר כל תנועה בהן יכולה להשפיע באופן דרמטי על כיוון המדד כולו.

לא רק בישראל

על מנת לחפש תשובה מושכלת לעניין די יהיה לעשות "סיבוב" קצר מסביב לעולם בכדי להסיק שלא רק שהמצב בת"א 25 אינו נורא כל כך, הוא אפילו טוב מבמקומות אחרים בעולם.

הבה ניקח כדוגמה ראשונה את המדד המוביל בצרפת, המרכז את 40 החברות הגדולות במדינה (CAC), ונמצא כי חברת האנרגיה והכימיקלים Total SA מהווה לבדה לא פחות מ-14% מהמדד הכולל וארבעת המניות הגדולות במדד מהוות יחדיו כ-35% ממנו.

המדד המוביל בבורסה של אמסטרדם מכיל שתי מניות (חברת הפלדה ArcelorMittal וחברת האנרגיה Royal Dutch Shell) אשר יחדו מהוות 35% מהמדד, ואם נוסיף אליהן את החברה השלישית בגודלה הכלולה במדד, נקבל כבר שיעור של 47%.

ארבעת החברות הגדולות בשבדיה מייצגות 41% מהמדד העיקרי, ובשוויץ חברת הענק Nestle מהווה לבדה קרוב ל-22 אחוזים מהמדד המוביל במדינה. באיטליה מניית הפיננסים UniCredit מהווה 15.5% מהמדד כולו וארבעת המניות הגדולות מהוות יחדיו 52% מהמדד (!), על אף שנכללות בו לא פחות מ-40 חברות.

תמונה דומה אנו מקבלים בספרד, בה Telefonica מהווה 19.3% מהמדד וארבעת המניות הגדולות מהוות קרוב ל-60% מהמדד!, ובאירלנד - שם שלוש החברות הגדולות מהוות 45% מהמדד.

במדינות מתפתחות התמונה דומה למדי, חברת האנרגיה Petroleo Brasileiro מהווה 15.5% ממדד הבווספה בברזיל, ויחד עם חברת המתכת Cia Vale do Rio Doce, הן מהוות יחדיו קרוב ל-30% מהמדד. כך גם המצב ברוסיה שבה חברת גזפרום הממשלתית מהווה 15.3% מהמדד המרכזי, ובהונג קונג שבה בנק HSBC מהווה 15.4% מדד הנג סנג.

ובכן, מתברר שהמציאות הנוכחית במדד ת"א-25, שבו כמה מניות דומיננטיות מושכות את המדד כולו - הוא דבר רגיל ומקובל במדינות מפותחות כמו גם במתפתחות, ולכן אין סיבה להניח כי מדד ת"א 25 הינו "מסוכן" יותר בהקשר זה בהשוואה לעמיתיו המדדים בעולם, לא במובן זה על כל פנים.

כמו כן, על אף שייתכן ויש הגיון לראות את כי"ל והחברה לישראל כחברה אחת לעניין חישוב חשיפה עדיין שתיהן ביחד הינן בעלות משקל במדד שהוא אינו חריג כלל בהשוואה למשקל שיש ל- Telefonica בספרד, ל- גזפרום ברוסיה, ל- UniCredit באיטליה, ל- HSBC בהונג קונג, ל- ArcelorMittal בהולנד, או ל- Nestleבשוויץ.

משקיע המבקש לפזר את השקעתו באופן שווה בין מניות ת"א-25 (4% בכל מניה) מוזמן לעשות כן באופן עצמאי. מדד ת"א 25, בכל אופן, בנוי לתת משקל לגודל החברות וככזה הוא נותן תוצאות שאינן שונות במהותן ממדדים אחרים בעולם.