המהפכה רק התחילה

בפעם הבאה שיגיעו אליכם חברת מיתוג או חברת טכנולוגיה שפיצחה את התנהגותם של הזקנים או הצעירים או הרווקים התל אביבים באינטרנט, תזכרו: אף אחד לא יודע עדיין שום דבר

להרשמה לוועידה לחץ כאן

לאתר הוועידה

אנחנו רק בהתחלה. המבול הדיגיטלי עוד לפנינו. אבל אלו הן עוד החדשות הטובות. באמת. ומהן החדשות הרעות? כמו שאומרים בהוליווד: Nobody Knows Anything. נשמע מופרך? אז הנה דוגמה קטנה: מהו האתר הגדול ביותר בעולם לצפייה בווידיאו? נכון, יו-טיוב, אבל מה שם האתר הרביעי? והחמישי? עכשיו בואו ננסה לנקוב בשמותיהם של 5 רשתות שידור אמריקניות. כאן התשובה קלה. הנמשל פשוט: חולף זמן משמעותי בין ההיתכנות הטכנולוגית לבין אימוצה בידי ההמונים. גם שכולם חושבים שזהו, תקופת ההחדרה הסתיימה, ה"ארלי אדפטרס" כבר עברו למקום אחר ועכשיו הגיע זמנם של המזומנים וההמונים, עובר עוד זמן לא קצר עד שבאמת זה תופס, עד שכל אחד מבין בזה. קצב האימוץ של ה-mass market של שירותים חדשים הוא איטי משמעותית ממה שנדמה לנו. קחו למשל את הטלוויזיה בסלולר שמקרטעת על אף שכבר שנים מבטיחים לנו שהיא היא הדבר הבא. תובנה זו יכולה לסייע לגופי תוכן ומדיה לכלכל את משאביהם באופן טוב יותר בהשקה של שירותים חדשים.

מעבר לקשיים טכנולוגיים, התאמת התוכן למדיה היא נוסחה שעוד לא הצלחנו לפצח. לעיתים הפיתוי ליצור תוכן למדיה מסוימת גדול מהסיכוי שמישהו אכן יצרוך אותה. אמנם, מגוון אמצעים טכנולוגיים מאפשר לנו להציע לצרכנים כמעט כל תוכן בכל דרך: באינטרנט, בטלוויזיה בנגן ה-MP4 או במכשיר הסלולר, אולם ההפצה של תוכן במדיה צריכה להיות רק אמצעי ולא מטרה. התוכן או השירות חייבים להיות רלוונטיים לצורת השימוש ולהרגלים המושרשים של הצרכנים, הפרסום והתוכן השיווקי חייבים להיות נכונים ומאוזנים, וחייבים להבטיח תמורה אמיתית לצרכן שהשקיע בנו את המשאב היקר מכל - את זמנו. נראה מסובך? תזכרו בחוויית הצפייה בפיינל פור או במשחקי היורו: כמה כיף לשבת עם החברים/ילדים מול המסך ולראות את המשחקים. זה גדול זה ירוק זה מרשים. עכשיו קחו את אותו שידור בדיוק ללפטופ. השרשרת האין סופית של מילות הבאז מתעלמת מהאמת הפשוטה והדי מוכחת: אף מדיה לא מחסלת מדיה שקדמה לה. ריבוי המסכים (טלוויזיה, אינטרנט, סלולר) ואפליקציות כגון VOD ,Tivo , VOD בסלולר ותוכנות שיתוף קבצים המאפשרות לצרכן לשלוט בצריכת המדיה שלו, העביר למעשה את הכוח מגופי המדיה לצרכן. חדירת האינטרנט המהיר ויכולת המפרס מים להגיע לקהלי היעד שלהם בצורה מפולחת שינתה את עולם הפרסום. הגדלת מגוון המדיות ואפשרויות הפרסום יצרה אתגר נוסף הנובע מהעובדה שהצרכן חשוף למאות מסרים פרסומיים ביום. אז מה עובד? תלוי. בפעם הבאה שיגיעו אליכם חברת מיתוג או חברת טכנולוגיה שפיצחה את התנהגותם של הזקנים/הצעירים/הרווקים התל אביבים באינטרנט, תזכרו: המהפכה רק התחילה. אף אחד, כאמור, לא יודע עדיין שום דבר. הצרכנים זקוקים לזמן להסתגל למציאות החדשה. בחלק מהמקרים יעברו שנות דור עד שתושלם המהפכה. בכל מקרה, אל תטעו, שלא תתחילו בלעדינו. *

הכותב הוא מנכ"ל msn, השתתף בצוות החשיבה של ועידת תקשורת ונתח שוק 2008