לדבר בקטן

העולם השיווקי והפרסומי עתיד לעבור מהפכה שתאלץ את כולנו לחזור לאמות המידה של ניהול שיח רלבנטי

להרשמה לוועידה לחץ כאן

לאתר הוועידה

המהפכה הצרכנית של המאה ה-21 מתהווה לנגד עינינו. השינוי הינו תוצאה טבעית מאוחרת למהפכה הטכנולוגית שהחלה בשלהי המאה הקודמת ומהווה אבולוציה מרתקת שעתידה לחולל מהפכה תפיסתית בהרגלי השיווק של "העולם הישן".

העולם השיווקי והפרסומי עתיד לעבור מהפכה שתאלץ את כולנו לחזור לאמות המידה הבסיסיות של ניהול שיח רלוונטי, ענייני ואפקטיבי עם קהל הצרכנים. מושגים מודרניים של שיח המונים ו-mass media יהפכו לבלתי רלוונטיים ובמקומם נחזור אל הדיאלוג הממוקד, הענייני והמאוד ישיר עם לקוח הקצה.

היעלמותן של מדורות השבט התקשורתיות אינה קשורה רק בתרבות ריבוי הערוצים והמדיומים. בקרב הקהלים הצעירים, המורגלים בשימוש אינסטינקטיבי בטכנולוגיות החדשות, ניתן להבחין בהיווצרותה של תרבות הקהילות עד כדי מיקרו סגמנטציה של הרגלי הצריכה והשימוש התקשורתי. יש שיראו בכך חלק בלתי נפרד מתופעת האסקפיזם ויצירת סביבה מוגנת בים האינסופי של תוכן ומידע, ויש שיראו בכך תופעה רצויה של בחירה והעדפה אישית ויצירת תשתית חברתית אלטרנטיבית המבוססת על תחומי עניין משותפים - התאגדות מודרנית של פרטים.

גישות שיווקיות של consumer marketing ו-local based marketing יאלצו לעבור התאמה לעולם שבו ההשתייכות הצרכנית המודרנית תיקבע יותר בהקשר חברתי וירטואלי מאשר הקשר גיאוגראפי.

שמירה על מיצוב ומיתוג, נוכחות ובולטות הופכת כבר היום לפחות רלוונטית בכלים תקשורתיים ושיווקיים נהוגים. היעילות הכלכלית בחלק מהמדיומים הולכת ופוחתת, המדיה רוויה, וכניסתם של חלק ניכר מהשחקנים לזירה הופכת לבלתי מעשית בחוקי המשחק הנוכחיים. המציאות הזו מזרזת את היווצרותם של מגרשים אלטרנטיביים, את כינונה של שפת המחר ואת השינוי הנדרש בסגנון, בתמחור ובניהול המערכה השיווקית.

עקרונות השיטה, הגם שנשכחו אצל חלק מאיתנו, נותרו כשהיו. תקשורת שיווקית נועדה ליצור בידול, אבחנה והעדפה כאמצעי להנעת הצרכן לפעולה. המוטיבציות יכולות להיות רציונאליות או רגשיות ובתנאי שיניעו לפעולה הניתנת למדידה בערכים אובייקטיביים.

העולם החדש מבצבץ מעבר לפינה. הוא כאן למי שמבקש להסתכל. לא צריך להאיר עליו בזרקור ענק, לא צריך לקבל את פניו באלפי ניצבים ורקדנים, לא צריך להגביר את הקול וממש לא חייבים להעליב או להיות פרובוקטיבי.

העולם החדש אולי נראה זוהר פחות, אבל הוא יעיל הרבה יותר, אפשר לדבר בו חלש ובקטן, ממוקד ורלוונטי - אפשר לחזור ולהיות אפקטיבי - ובעיקר הוא מחייב לחזור ולהאזין לצרכן, הייחודי, המגוון והחשוב. *

הכותב, מנכ"ל קבוצת יורו ישראל, השתתף בצוות החשיבה של ועידת תקשורת ונתח שוק 2008.