ארקדי גאידמק: "אני אזרח ויש לי כסף - ואני רוצה לתת ולתת ולתת"

אמר בתוכניתו של רזי ברקאי בגל"צ: "מה שאני מתכוון אליו כצדקה, כהן מתכוון שזה שוחד" ; ח"כ רן כהן: "מפלגות לא יכולות לקנות קולות פוטנציאלים כמוהו" ; גאידמק: "אני מתבייש שח"כים כמו רן כהן מכהנים בכנסת"

ח"כ רן כהן (מרצ-יחד) עומת הבוקר (ג') בתוכניתו של רזי ברקאי, "הכל דיבורים" בגלי צה"ל, עם איש העסקים בעל השאיפות הפוליטיות ארקדי גאידמק. הרקע: הצעת החוק של כהן שלפיה "ייאסר השימוש בנדבנות לצורכי בחירות", אשר ההצבעה עליה צפויה היום בצהריים.

הצעת החוק זכתה לכינוי "תיקון גאידמק". על-פיה, "תרומה של מועמד לכנסת בהיקף של יותר ממיליון שקל לשנה בארבע השנים שקדמו למערכת הבחירות, תיחשב כהוצאה למערכת בחירות".

ח"כ כהן מציע בחוק החדש להתייחס לתרומות מיליארדרים כאל הוצאה שאינה פילנטרופית בלבד. "כאשר הנדבן הופך מועמד פוליטי, אין להתייחס אליו כאל העושה לטובת הציבור באופן תמים וחף מאינטרסים. יש לפקח על תרומות אלה, על-מנת לוודא שלא נעשה שימוש בכספו להטיית תוצאות הבחירות באופן שיפגע בעיקרון השוויון", אמר בינואר האחרון כהן.

- הבעיה היא שהצעת החוק שלך היא שהיא רטרואקטיבית. הכנסת נמנעת ברוב המקרים מלחוקק חוקים כאלה.

כהן: "הצעת החוק חוק מימון מפלגות מתייחסת כביכול ממניעים של נדבנות וחמלה במטרה להגיע לשלטון.

- כן, אבל הוא תרם כספים לכמה פרויקטים מאוד גרנדיוזיים לפני שהקים מפלגה.

"אני רוצה למנוע אפשרות שנדבן יעניק כספים כאלו לפני שיקים מפלגות מתוך מטרה לעבור על חוקים שכל המפלגות כפופות להם ולהשתמש בהם כמקפצה לחיים הפוליטיים".

- כמו מרצ, או הליכוד - שם הם לא רשאים לפזר כספים כמו שגאידמק יכול...

"נכון. הם לא יכולים לקנות קולות כמוהו. הם לא יכולים לקנות קולות פוטנציאלים - הדבר הקרוב ביותר לשוחד".

- הבנת את הנאמר , גאידמק?

גאידמק: "מטרתן של מפלגות הוא לעשות לובינג לביתם ולשמור על מקומן בכנסת. צדקה היא חלק מהמסורת היהודית שלנו, ויש לתמוך בכך". "בשביל מר כהן זה רק שוחד", ציין. למה שאני מתכוון אליו כצדקה, הוא (רן כהן) מתכוון שזה שוחד". נזכיר, כי גאידמק העביר מכתב לכנסת לקראת ההצבעה על החוק היום ממנו עולה כי "אני מתבייש בעובדה שחברי כנסת כמו רן כהן מכהנים בכנסת".

- אבל אתה משתמש בעושר שלך כדי לעשות צדק.

"לא, זה לא נכון. אנחנו צריכים לתת תמיכה. לא ניתן למר כהן לשנות את הצדקה שלנו".

- אבל אתה פוליטיקאי, לא אזרח רגיל.

"אני אזרח ויש לי כסף ואני רוצה לתת ולתת ולתת", אמר גאידמק, והתייחס ל"מנטליות הלא יהודית" של חבר הכנסת רן כהן. "כהן בעצם לא מבין את המסורת היהודית של מתן (בסתר וגלוי). אני עושה צדקה ואני לא משתמש בצדקה הזו בשביל מטרות פוליטיות".

כהן: "אני גדלתי בבית יהודי בעיראק ואותי לימדו שלא נותנים בפרהסיה ולא משתמשים בזה כדי לצבור הון פוליטי או פופולאריות. אני חוקקתי את החוקים החברתיים הכי מרכזיים".

- הבעיה העיקרית שלי היא עם העניין הרטרואקטיבי; בעצם אתה רוצה לגלגל את החוק אחרונית כדי למנוע היבחרותו של גאידמק לכנסת.

גאידמק: "מה שמר כהן אומר זה לא דמוקרטי. אנחנו צריכים להיות עם אחד. יש לי את הזכות להיבחר".

- אומר לי שתמשיך לפזר כסף? השאלה היא לא מר כהן. השאלה היא האם תפזר כסף כפוליטיקאי?

גאידמק: "כן. זה המשמעות של המילה 'צדקה' ". בשבילו (רן כהן) זה משהו אחר".

הכנסת תחליט האם מדובר בצדקה או בשוחד.

כהן: "הדברים מדברים בעד עצמם".