שם המשחק: התלכדות

הלכידות הפיזית והטכנולוגית הופכת את מכשיר הסלולר לערוץ התקשורת המרכזי, ובשיאו של התהליך יתכנסו לתוכו כל השירותים אותם מקבל הלקוח בבית

בתחילת יוני הציג סטיב ג'ובס את הגרסה החדשה של ה-IPhone, גרסת ה-3G. הבשורה האמיתית של ה-IPhone היא בדרך בה הוא הצליח להגיע לקהל הרחב ולהמחיש עבורו את המושג עליו מדברים אנשי המקצוע ללא הרף בשנים האחרונות - התלכדות (CONVERGENCE). ההתלכדות הוא מושג המייצג את התהליך שמתרחש בתחום מכשירי המדיה, במסגרתו מאפשרת הטכנולוגיה למכשיר הסלולרי להפוך לכלי העזר המרכזי בחיינו.

הלכידות הפיזית והטכנולוגית הופכת את מכשיר הסלולר לערוץ התקשורת המרכזי, ובשיאו של התהליך יתכנסו לתוכו כל השירותים אותם מקבל הלקוח בבית: טלפון קווי, קונסולות משחקים, טלוויזיה, מערכת סטריאו, מצלמה, מחשב, שעון, מחשב נייד ונגן מוסיקה.

ההתכנסות לפלטפורמת הסלולר הניידת נובעת משילוב בין יתרונות הרשת הסלולרית לאלו של המכשיר הסלולרי. שכלול היכולות הטכנולוגיות והגדלת רוחב הפס של הרשת הסלולרית מאפשרים את התלכדות השירותים דרך ספק אחד. הסינרגיה וזרימת התכנים מגופי המדיה השונים עומדות בבסיסו של תהליך ההתלכדות, אך ההצלחה שמורה לאלו אשר יבצעו את התאמת התכנים בצורה הטובה ביותר שתענה על צרכי הלקוחות הן מבחינת סוג התכנים והן מבחינת המאפיינים הטכניים שלהם.

בנוסף, כל אחד מאיתנו יהיה מספקי התוכן החדשים של המחר. הלקוח יחפש את הפלטפורמות המהירות והיעילות ביותר להעלאת החומרים שלו. הגישה בה "הלקוח הוא המלך" תבוא לידי ביטוי בקביעה עצמאית של לוח השידורים. לצופים תהיה מעורבות גבוהה יותר בקביעת התכנים, ובבחירת הז'אנרים. הם ישפיעו על היצירה ואפילו על סופה הרצוי.

הטלוויזיה הסלולרית היא המנוע המרכזי של ההתלכדות. כפי שהתרגלנו למכשירים ניידים לצד מכשירים נייחים כמו בטלפון, במחשב וב-DVD, שהפכו לפופולריים בשנים האחרונות, כך נתרגל לטלוויזיה ניידת (Mobile TV) המאפשרת קליטת תכני טלוויזיה באמצעות מכשיר סלולרי. מכשיר הסלולר יהיה אחד ממגוון הפלטפורמות בהם ישודר תוכן טלוויזיוני אשר יותאם ליכולות של כל מדיום, תוך יצירת תעשייה מפותחת של תכנים, יוצרים, מפרסמים ומודל הכנסות שונה לכל מדיום. השוק יהפוך לליברלי יותר ומגוון, וכתוצאה מהמלחמה על הלקוח, התוכן יהפוך לאיכותי יותר, איכות השידור והמסכים יהיו גבוהים יותר ונצפה ביותר תכנים.

חשוב להבין, כי קיימים הבדלים מהותיים בין מאפייני הצריכה של הלקוחות באמצעות הפלטפורמות השונות. בעוד שהצופה נוהג להתרווח בספה בזמן שהוא צופה בטלוויזיה, ברגעי המתח או הדרמה הוא נדרך ומזדקף. בצפייה בטלוויזיה הסלולרית נמצא הצופה בזמן תנועה, אין לו זמן או רצון להתרווח והוא מעוניין רק ברגעי השיא. מכיוון שהלקוח גם אינו צופה במהלך השלם של התכנית הוא זקוק להתראה אשר תיידע אותו על ההתרחשות המעניינת בזמן אמת ותאפשר לו לצפות בה בצורה מיידית ובאיכות מקסימאלית.

מכשירי הסלולר ימשיכו לחבר בין אנשים, אך עם הגידול בשיווקם של מכשירי דור 3, יהפכו למכשירים שגם מחברים בין אדם לכל העולמות, תחומי העניין והקשרים שלו. הלכידות הפיזית והטכנולוגית אף תמשיך ותייצר עולמות עסקיים חדשים על בסיס פלטפורמת הסלולר ובהם: שירותים פיננסיים, ארנק אלקטרוני, מסחר בבורסה, קניות, M-PARKING , טלמטריה ואפליקציות אבטחה. *

הכותב הוא מנכ"ל פלאפון, משתתף בוועידת תקשורת ונתח שוק 2008 בדיון "קודקודים מדברים על שוק התקשורת"