תיק עמותות ברק כנראה לא ייפתח מחדש; גורם משפטי: לא נשמש כלי משחק

עדותו של שמואל לוי, שהיה פעיל מרכזי במטה ברק בבחירות 99', תיבחן בפרקליטות מחוז ת"א ; המשטרה תבדוק את התלונה על אי סדרים במפקד קדימה ; בכירים בעבודה: לוי פועל בשירות אולמרט וטל זילברשטיין

עדותו של שמואל לוי, שהיה פעיל מרכזי במטהו של שר הביטחון ויו"ר מפלגת העבודה, אהוד ברק, בבחירות 99', תיבחן בפרקליטות מחוז תל-אביב ואז יוחלט אם לפתוח מחדש את תיק המשטרה בפרשת עמותות ברק. כך סיכמו היום (ג') פרקליט המדינה, משה לדור, וראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה, ניצב יוחנן דנינו.

עם זאת, במשטרה מעריכים שהתיק לא ייפתח משום ש"אין מידע שמטיל אור חדש ומצדיק פתיחה בחקירה" ובשל "שורה של תמיהות" כלשונם על המניעים והתזמון של לוי. "לא ייתכן שמערכת אכיפת החוק תשמש ככלי משחק בידי גורמים שונים", אמר ל"גלובס" גורם משפטי בכיר. "יש להיות זהירים במיוחד בתקופה זו של ערב בחירות".

לדור ודנינו נועדו היום כדי לדעת כיצד להתייחס לעדותו של לוי, שניהל את אחת מעמותות הקש ששימשו להעברת כספים לברק. לוי הוא אחד מ-4 דמויות-המפתח בפרשת עמותות הקש, ששמרו על זכות השתיקה בחקירה. התיקים נגד המעורבים - ברק, השר יצחק (בוז'י) הרצוג, טל זילברשטיין ולוי עצמו נסגרו בשנים 2003-2006.

לוי התייצב אתמול (ב') ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) מיוזמתו, יותר מ-3 שנים לאחר סגירת תיק החקירה האחרון בפרשה ותוך שהוא מזמין את כלי התקשורת למקום.

הוא תיאר בפני ראש יאח"ה, תנ"צ שלומי איילון, כיצד קיבל "ארגזים של כסף" כדי לשלם לפעילי השטח. הוא טען שברק ידע על מעשי אלימות קשים - לעיתים מסכני חיים - שביצעו הפעילים במסגרת הקמפיין. עוד סיפר כיצד פנו לעבריינים בכל עיר כדי שידאגו שאנשי ברק ישיגו שליטה בצמתים הסמוכים.

תזמון תמוה

לאחר ששמעו את עדותו נותרו חוקרי המשטרה בתחושה "שיש יותר סימני שאלה מאשר 'בשר'". זאת, בעיקר משום שלוי מביא בפניהם את הדברים 9 שנים וחצי לאחר התרחשותם ולאחר ששתק בחקירתו אז במשטרה, אף שהוצע לו לשמש עד מדינה.

במשטרה מציינים גם את התזמון התמוה: כמה ימים בלבד לאחר שלוי איים להגיש תביעה אזרחית בסך 14 מיליון שקל נגד מפלגת העבודה, עבור עבודתו במסגרת הקמפיין. מעבר לכך, אמרו גורמים במשטרה, "גם בסיפור שסיפר בעדות הראשונית הוא מצביע על גורמים מכלי שני שיש להם אינפורמציה. מה שתיאר לא היה מידיעתו האישית".

במשטרה כעסו על שעורכת הדין של לוי, ניצה דיקובסקי, פעלה בניגוד להנחיות החוקרים כשפנתה לתקשורת ומסרה פרטים על העדות שמסר. למרות הכל, החליטו לדור ודנינו שהחומר ייבדק בכל מקרה בפרקליטות מחוז תל-אביב, שטיפלה בשעתו בפרשת העמותות, ואז יוחלט אם לפתוח מחדש בחקירה פלילית.

בדיקה פנימית בקדימה

בתוך כך, בוחנים במשטרה את תלונת התנועה לאיכות השלטון על אי-סדרים בהתפקדות למפלגת קדימה, וזאת לאור הפרסומים ב"מעריב" ובערוץ 10. לפי שעה, טרם הוחלט לפתוח בחקירה.

אמש החליטה סיעת קדימה כי מבקר המפלגה יבדוק את החשדות לאי-סדרים במפקד. "חלקנו באנו ממפלגה עם תופעות בלתי נסבלות", אמרה בדיון שרת החוץ, ציפי לבני. "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להישאר במקום הזה. ההחלטה הזו צריכה לבוא מאיתנו ולא מבחוץ, כי ניקיון המפלגה צריך להיות חשוב לכל אחד כאן". השר מאיר שטרית אמר כי חייבים למנוע מצב של מפקד ארגזים.

בכירים בעבודה: לוי פועל בשירות אולמרט וטל זילברשטיין

"שמואל לוי פועל בשירות אולמרט וטל זילברשטיין"- כך טענו היום בכירים במפלגת העבודה בעקבות חקירתו של שמואל לוי, מנהל קמפיין השטח של אהוד ברק בבחירות 1999. לדברי גורמים במפלגה, הניסיונות המוזרים לעורר את הפרשה מחדש, הם שמרמזים על העיתוי והדרך. "לוי הודה כבר בעבר בחקירתו כי הוא חבר אישי של זילברשטיין, ולכן מהלך שכזה בסמיכות כל כך קרובה לראיון שהעניק זילברשטיין לפני כמה שבועות לגלי צה"ל, שבו העלה מחדש את הפרשה, מרמז על המניע והמועד שבו בחר להחיות את הסיפור", אמרו.

בנוסף, העובדה שלוי בחר להתלונן 9 שנים לאחר הפרשה, אמרו הגורמים, מעוררת תמיהות. "איך אדם שחייבים לו (במפלגת העבודה - ל.ו) 14 מיליון שקל במשך לא אומר דבר? תשע שנים האדם לא ביקש את ההחזר, ואין לו בכלל קבלות", אמרו הגורמים, "אם מייסר אותו מצפונו כפי שהוא אומר, למה לא דיבר על זה לפני חצי שנה? שנה? 5 שנים? האיש לא עשה כלום עם המצפון המציק שלו". לדברי הגורמים גם העובדה שלוי לא שמר את הקבלות מאותה תקופה לא ברורה. "גם עבור אנשים עשירים 14 מיליון שקל זה הרבה כסף", העירו.

דובר מפלגת העבודה, ליאור רוטברט, מסר בתגובה כי "כל מי שחושב שיש לו חומר שיכול לשמש את המשטרה חשוב מאוד שיעיד וייתן את כל הפרטים הידועים לו".