פיגוע דריסה מחריד בירושלים: נהג טרקטור הפך עשרות כלי רכב ברחוב יפו - שלושה הרוגים באירוע

(עדכונים שוטפים) כמו בפיגוע בישיבת מרכז הרב, המחבל שביצע היום את פיגוע הדריסה היה ממזרח ירושלים ; גם כאן, ארגון "גדודי חופשיי הגליל" נטל עליו את האחריות, ללא אימות ; המחבל, חוסאם תייסיר דוויאת, בן 31, נשוי ואב לשני ילדים מפקד מכבי האש של אזור ירושלים: "לא היינו ערוכים לאירוע כזה"

המחבל שביצע את הפיגוע היום (ד') בירושלים והרג שלושה בני אדם ופצע עוד 44, הוא תושב הכפר צור-באחר במזרח ירושלים, חוסאם תייסיר דוויאת, בן 31, נשוי ואב לשני ילדים. מבדיקה ראשונית עולה כי האיש עבד בתחום הבניין בפרוייקט נדל"ן של האחים בר-דריאן, הממוקם ברחוב שרי-ישראל פינת יפו. האיש, שנהג בטרקטור ודרס 12 מכוניות והפך שני אוטובוסים, נשא תעודת זהות כחולה, והוא מוכר למשטרה כבעל עבר פלילי.

טרקטור שעבד בעבודות תשתית בירושלים, ועליו אדם בעל חזות ערבית, נסע היום ברחוב יפו העמוס ולפתע החל להפוך מכוניות בעזרת כף הטרקטור. ככל הנראה אוטובוס עליו עשרות נוסעים התהפכו על הכביש - כרגע ישנם שלושה הרוגים במקום, ובנוסף גופת המחבל.

האירוע החל סביב השעה 12:00 כאשר באיזור בניין שערי צדק בירושלים הבחינו עוברי אורח בנהג המשתולל רומס מכוניות. בשלב מסוים הבחין חייל בחופשה בטרקטור מתקרב לעבר אוטובוס, ובאופן מכוון מנסה לפגוע בו עם הכף. החייל החל לירות לעבר נהג הטרקטור, והצליח לפגוע בו. בטרם נהרג הצליח המחבל לנסוע מרחק רב.

מפקד מחוז ירושלים, ניצב אהרון פרנקו, אמר בערוץ 2: "תוך כדי נסיעה האיש הפך אוטובוס. הוא נהרג על ידי לוחם". נבדקת אפשרות כי נהג הטרקטור היה חמוש באקדח וכעת נבדקת האפשרות שהמחבל ירה תוך כדי נהיגה.

עד ראייה אמר לערוץ 2: "אנשים עצרו באמצע הכביש ולא הבינו מה הוא עושה. הוא יצא בדהרה לעבר המסלול הנגדי והחל לרמוס רכבים מתחת לגלגלים שלו". "הוא נכנס בכל רכב אפשרי ובשני אוטובוסים".

בחמאס ובג'יהאד האיסלאמי הביעו שביעות רצון מהפיגוע בירושלים, למרות שאף אחד מהארגונים לא נטל עליו אחריות. ההערכה בקרב הפלסטינים היא שהמחבל פעל לבדו, למרות נטילת האחריות של ארגון בשם גדודי חופשיי הגליל, ארגון שנטל אחריות גם בשעות הראשונות שלאחר הפיגוע בישיבת מרכז הרב בעיר - גם אז ללא אימות. קו דימיון נוסף לפיגוע בישיבה הירושלמית הוא מוצא המחבל - שלא הגיע לבירה מהשטח הפלסטיני, אלא דווקא ממזרח העיר. עקב כך, הורה ראש הממשלה, אהוד אולמרט, לבחון אם ניתן להרוס את ביתו של המחבל, ולשלול קצבאות ביטוח לאומי ממשפחתו.

הפלסטינים ניסו לפרוץ את מעבר רפיח, למרות הפיגוע הועבר לפלסטינים דלק דרך המעברים בקרני ובנחל עוז - אבל תושבי עזה ממשיכים בנסיויונות לפרוץ את המצור: כמה מאות צעירים פלסטינים יידו אבנים על השוטרים המצרים במעבר רפיח, במטרה להביא לפתיחתו. המצרים הגיבו בסילוני מים לעבר מידיי האבנים, ותגברו באופן מיידי את הכוחות במקום. דובר חמאס, סמי אבו-זוהרי, אמר כי הניסיון לפרוץ את המעבר משקף את הלחץ בו חיים תושבי הרצועה, וקרא למצרים לפתוח אותו ביוזמתם.

סגן ראש הממשלה ושר התמ"ת , אלי ישי, אמר לערוץ 2: "ערבים אזרחי ישראל שעושים דברים כאלו צריך לגרש אותם מהארץ ולהפסיק כל קצבה. הממשלה וכנסת ישראל לא מחוקקים מספיק".


ראש עיריית ירושלים אורי לופליאנסקי אמר: "בתי נסעה באוטובוס וראתה כלי רכב מתקרב ודורס את כל אשר עומד בדרכו באופן מהיר מבלי שמישהו יכול לצאת מהכביש שהיה כולו עמוס". "יש להרוס כל בית שממנו יוצא מפגע - על הממשלה לקבל החלטה בנושא".

מפקד מכבי האש של אזור ירושלים אמר: "לא היינו ערוכים לאירוע כזה".

ברשת CNN שידרו תמונות של סוף האירוע בו רואים את נהג הטרקטור דוהר ברחוב יפו ועשרות אנשים רודפים אחריו, חלקם עם אקדחים שלופים.

עד כה ידוע על כ-44 פצועים, שניים במצב בינוני עד קשה והשאר פצועים קל. שלב פינוי הנפגעים הסתיים. כל הרחובות הסמוכים לרחוב יפו סגורים והמשטרה מבקשת לא להתקרב לאזור. המחבל הוא תושב מזרח ירושלים הנושא עימו תעודת זהות כחולה. ארגון אל ג'ליל (גדודי הגליל) לקח אחריות על הפיגוע.

דודי כהן, מפכ"ל המשטרה, אמר במסיבת עתונאים מאולתרת: "לא היו התראות להיום לגבי מחוז ירושלים. זהו אירוע מורכב שנמשך לאורך כמה עשרות מטרים. הוויכוח מי אחראי לאירוע נבדק. מדובר פה בנחישות של שוטרים ואנשי ביטחון".

"מדובר במחבל המוכר מהזירה הפלילית.

מספר מוקד חירום בביה"ח "הדסה עין-כרם" - 02-1255122

מספר מוקד חירום בבהי"ח "שערי צדק" - 02-1255125

מספר מוקד חירום בביה"ח "ביקור חולים" - 02-1255123

מספר מוקד חירום בביה"ח "הדסה הר הצופים" - 02-1255121