בניגוד לעולם: עלייה במדד אמון הצרכנים של ישראל ביוני

עם זאת, המגמה הפסימית של המדד מבית גלובס מחקרים בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן עדיין בולטת בשנה האחרונה ; הציבור מתכנן לרכוש יותר

מדד אמון הצרכנים חותם את המחצית הראשונה של 2008 בנימה אופטימית מסויגת, עם עלייה של 2.2 נקודות במדד לרמה של 76.7 נקודות. עם זאת, רמת המדד ביוני נמוכה ב-8.4 נקודות מרמתו בינואר השנה וביותר מ-10 נקודות מאז החלו ההערכות על משבר כלכלי עולמי לפני כשנה.

לאחר הירידה במדד האמון לרמת שפל היסטורית בחודש שעבר, מביע הציבור בחודש יוני אמון בערבון מוגבל, בעיקר בשל שיפור בהערכת המצב הכלכלי האישי בעוד חצי שנה. הרעה נרשמה, לעומת זאת, בהערכת המצב הכלכלי השוטף של המשק ובהערכת מצבו העתידי.

המגמה הפסימית של המדד, מבית גלובס מחקרים בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן, בולטת מאז המחצית השנייה של 2007. למעשה, לאחר מגמה חיובית בולטת במחצית הראשונה של 2007, יורדת מגמת המדד בעקביות וחוזרת לרמתה מתחילת 2007.

יצוין כי מדד האמון הישראלי חוזר החודש להיות יוצא דופן בפרספקטיבה עולמית, כאשר בארה"ב ובבריטניה נפלו החודש מדדי האמון לשפל חסר תקדים וירידות נרשמו גם במדדים בגרמניה ובצרפת.

מדד אמון הצרכנים

האופטימיות היחסית של הציבור נרשמה ביוני גם ביחס למצב התעסוקה. חרף אזהרות המעסיקים מפני פיטורים צפויים, השתפרו החודש הערכות הציבור לגבי שוק התעסוקה. מדד האמון המורחב, המשקלל הערכות אלו, עלה ביוני ב-4.1 נקודות, לאחר ירידה חדה בחודש שעבר.

ביוני נרשמה גם עלייה מחודשת בשיעור הנכונות של הציבור לרכוש מוצרים בני קיימא. בכוונות קנייה דירות נצפתה ביוני עלייה קטנה, אם כי התמונה עדיין יציבה ביחס לחודשיים הקודמים. לגבי כוונות רכישת מכוניות, נרשמה ירידה קטנה. בהקשר זה יש לקחת בחשבון את ההשפעה של ההתפתחויות בשער החליפין בחודשים האחרונים והאפשרות שמשקי הבית החליטו להקדים תוכניות רכישה שונות.

תנודתיות מדד האמון בחודשים האחרונים מבטאת את המבוכה שבציבור לאור ההערכות על מיתון מתקרב. ניתוח גלובס מחקרים מדגיש את ההאטה הצפויה בצריכה הפרטית, בעיקר ברבעון האחרון של 2008, אשר תשליך על קצב צמיחת המשק. עם זאת, עוצמת ההאטה עדיין אינה ברורה בשלב זה.

לחוברת המדד לחצו כאן