עשרות מל"טים השתתפו בתרגיל חיל האוויר בים התיכון, אך אין עדיין נכונות להשתמש בהם לתקיפת איראן

"דיפנס ניוז" מצטט את מפקד חיל האוויר לשעבר, איתן בן-אליהו: "יש הרבה ספין בדיווחים על התקפה ישראלית באיראן" ; מומחים: פקידים ישראליים ואמריקניים מחדירים הדלפות מוגזמות

עשרות מל"טים מתוצרת ישראל, רובם מדגם הרמס 450S שמשמש את הכוחות הבריטיים בעיראק ובאפגניסטאן, מילאו תפקיד מפתח בתרגיל האווירי הגדול שערך חיל-האוויר הישראלי במזרח הים התיכון ביוני. כך מוסר דיפנס ניוז בגיליונו החדש.

מל"טים מילאו תפקיד מרכזי גם בתרגיל "ענבי אש", תמרון רב-זרועי שערך צה"ל במאי, והם רשמו 24 אלף שעות טיסה בפעילות מבצעית ממשית נגד טרוריסטים ברצועת עזה ב-2007, הרבה יותר מאשר מסוקי תקיפה, שרשמו רק 1300 שעות טיסה באותה תקופה, מציין השבועון. יחד עם זאת, צה"ל עדיין אינו נותן אימון מלא במל"טים והוא נמנע מלהפעילם בהתקפה על המתקן הגרעיני בסוריה בספטמבר אשתקד.

חיל האוויר הסתפק אז בהפעלתם לאורך קווי הגבול של ישראל, כשהם ערוכים למקרה שבו סוריה או בעלי בריתה האיראנים יחליטו לגמול לישראל באמצעות ארגוני טרור בני חסותם ברצועת עזה או בלבנון. סביר להניח שכך ינהג חיל-האוויר גם בהתקפה אפשרית על איראן.

צמרת החיל עדיין נרתעת ממהלך שיחייב לצייד מל"טים במערכות הנשק המתוחכמות ביותר של ישראל, היהלומים שבכתר צה"ל. "האם אני מוכן לשים משהו מיוחד מאוד, משהו בעל ערך רב מאוד, משהו נדיר מאוד, על מל"ט? אני לא מוכן; טרם הגענו לשלב זה", אמר מפקד חיל האוויר, אלוף עידו נחושתן, בסימפוזיון במכון פישר למחקר אסטרטגי אוויר וחלל, בהרצליה. הכנס נערך ב-25 ביוני ודברי נחושתן מצוטטים בדיפנס ניוז. הוא אמר, כי בעוד שחיל האוויר מפיק ערך מוסף רב מאוד מהפעלת מל"טים במשימות שונות, "אני לא בטוח שיהיה לנו אמון בשיפוט של מפעילי המל"טים על הקרקע, בהשוואה לאמון שיש לנו במקצוענים שיושבים בתא הטייס במטוס מאוייש".

אלוף (מיל.) איתן בן אליהו, מפקד חיל האוויר לשעבר, אמר באותו סימפוזיון, כי יש הרבה ספין בדיווחים באמצעי תקשורת אמריקניים על ציפיות להתקפה ישראלית על מתקנים גרעיניים באיראן. דבריו מצוטטים בדיפנס ניוז. "עד שתוקפים בפועל, יש דברים רבים מאוד שיכולים לשרת את המאמץ הדיפלומטי, לרבות תרגילים צבאיים", אמר בן אליהו. "לאחמדיניג'אד, נשיא איראן, לא כל כך אכפת מה שאנחנו אומרים. אבל כאשר הוא רואה שאנו רציניים, שיש לנו את היכולת, שיש לנו תכנית, שאנו מחזקים את אמצעי המתקפה וההגנה של הצבא, סביר יותר להניח שהוא יגיע לכלל מסקנה שלא יהיה כדאי להתקדם בתכנית הנשק הגרעיני שלו".

בתגובה על דיווחים במדיה האמריקנית על התקפה ישראלית שעומדת להתרחש כביכול כל רגע, אמר בן אליהו: "יש בזה הרבה ספין. כאשר זה נעשה במינון מתון, הדבר יכול לשרת אותנו היטב. זה מגדיל את הסיכוי שלא יהיה צורך במתקפה... לפעמים צריך לתת הזדמנות לעשיית רעש ולהסלמה".

לפי דיפנס ניוז, גורמים רשמיים בישראל מתחמקים, ואפילו מטעים במכוון, בכל מה שנוגע לתכניות המבצעיות של ישראל באיראן. אבל מומחים ישראליים מכחישים את דיווחי העיתונות הזרה שלפיהם תרגיל חיל-האוויר מעל הים התיכון היה חזרה כללית לקראת התקפה על איראן. הם מציינים, כי הנוכחות הבולטת של מל"טים בתרגיל מצביעה כל כך, שהתרגיל נועד לחזק את דרגת המוכנות של ישראל באופן כללי.

מומחים אלה אומרים, כי פקידי רשות אמריקנים וישראליים פועלים כדי להחדיר למדיה הדלפות מכוונות ומוגזמות, בעיתוי הנכון, על התקפה ישראלית כביכול נגד מטרות באיראן. הם מצביעים על כך שבתרגיל השתתפו הרבה פחות מ-100מטוסי קרב-התקפה מדגמי אף 15 ואף 16, כפי שדווח בניו יורק טיימס, למשל. אותם מומחים אף מציינים, כי בתרגיל לא השתתפו מל"טי ענק מדגם איתן, היחידים בארסנל של חיל האוויר שיכולים לשאת פצצות חודרניות, שיידרשו להתקפה באיראן. חיל האוויר בוחן עתה את אפשרויות החימוש ל מל"טים אלה, שמשקלם 4.5 טון, והחלטה צפויה להתקבל בתחילת 2009.