מי ישלוט בעידן ההתלכדות?

ספקיות התשתיות הגדולות שמכירות היטב את בית הצרכן, על צרכיו ומגבלותיו, הן אלו שימשיכו לנהל עימו את הדיאלוג גם בעידן ההתלכדות

ה-Convergence, אותו תהליך התלכדות, הוא ללא ספק ה-Buzz Word המרכזי בשוק התקשורת כבר מספר שנים. ההתלכדות נולדה מתוך השתלטות ה-IP על עולם התקשורת המודרני. אותו פרוטוקול אינטרנט הופך מידע מכל סוג שהוא, שיחה קולית, דף אינטרנט, קטע וידאו או שיר, לתוצר אחד זהה, שורה של סימני "0" ו- "1", המחולקים לחבילות מידע. אותן "חבילות" יוצאות ממקום אחד, נעות במרחב האינטרנט ומגיעות בסופו של דבר ליעדן, שם הן מתחברות חזרה והופכות שוב לאינפורמציה נהירה.

אותה יכולת מופלאה ליצור סטנדרטיזציה מלאה במידע, מאפשרת באופן תיאורטי לכל מכשיר קצה להציג את כל סוגי המידע, ולכל רשת תקשורת לספק את כל השירותים הקיימים. אם נמשיך לפתח את אותה התיאוריה הרי שהתוצאה של ההתלכדות יכולה לנוע על ציר שבין שתי נקודות קיצון. הראשונה היא מלחמת גוג ומגוג, כשכל חברות התקשורת נלחמות על הצרכן, השנייה מתארת היווצרות מספר מועט של חברות ענק, הסופחות אליהן בשלב זה או אחר חברות קטנות, תוך שהן, ורק הן, מספקות ללקוח חבילה כוללת של שירותים.

התיאוריה הכלכלית היא זאת שגרסה שבסופו של יום ניוותר עם מספר מצומצם של חברות בתחום התקשורת, פשוט כי זה נכון יותר כלכלית ועסקית. לתיאוריה הזאת לקח אולי יותר זמן ממה שחשבו לקרום עור וגידים, אך היום ניתן לומר ברמה גדולה מאד של וודאות, שעולם התקשורת אכן נע לכיוון היווצרותן של ענקי תקשורת. אבל גם כאן עדיין לא תמה הסאגה, כשהשאלה החשובה ביותר נותרה ללא מענה: מי יהיו החברות שיהפכו לכל יכולות, השולטות בעולם התקשורת והתוכן של הצרכן. האם אלו הן יצרניות התוכן עצמן שיספחו להן תשתיות תקשורת, שהרי נהוג לומר שהתוכן הוא המלך, אולי אלו הן דווקא האגרגטורים של התכנים, פורטלי ענק, דוגמת גוגל, השולטים בכל מקורות המידע ומקבצים אותם למקום אחד השואב אליו מאות מיליוני משתמשים? האם דווקא ספקיות התשתית, אלו המחזיקות בעורק הראשי לצרכן, הן אלו שישלטו בכיפה?

מתוך אמונה מוחלטת בכך שספקי תשתיות התקשורת הן אלו שישרדו ויהפכו למובילות בשורת ההתלכדות, בזק החליטה להתקדם בהקמת רשת ה-NGN (Next Generation Network). תשתיות NGN בכל העולם מקרבות את הסיבים האופטיים לבית הלקוח ומסוגלות לספק רוחב פס של עד 50 מגה לכל מנוי. רשת NGN מסוג זה מתבססת מקצה לקצה על פרוטוקול האינטרנט. תשתית כזאת היא הבסיס לאספקת כל שירותי התקשורת הקיימים, ובאיכות הגבוהה ביותר, כמו גם שירותים חדשים לגמרי שהיום רק ניתן לחלום עליהם.

בשנים הקרובות אינטרנט אולטרא מהיר, IPTV (שירותי טלוויזיה על גבי פלטפורמת האינטרנט), שירותי מדיה מתקדמים, מרכזייה ביתית עם שירותים חדישים ועוד, יהפכו לחלק אינטגרלי במרבית הבתים בישראל.

ספקיות התשתיות הגדולות, שלהן מערכות יחסים ארוכות טווח וחיוביות עם הצרכן, שמכירות היטב את הבית, על צרכיו ומגבלותיו, הן אלו שימשיכו לנהל עימו את הדיאלוג גם בעידן ההתלכדות, ולכן הן גם משקיעות בתשתיות המתקדמות ביותר.

הכותב הוא מנכ"ל בזק