להגביל את המסחר בנפט

צריך להתיר את האפשרות לסחור בחוזים עתידיים על נפט גולמי אך ורק ליצרנים

העולם דוגל בכלכלה חופשית ואכן זו אבן היסוד ונשמת אפו של כל משק מודרני. חרף קביעה זו, קיימים תחומים רבים בחיי החברה והכלכלה המוסדרים על ידי חקיקה ורגולציה וטוב שכך. מטבע הדברים, לחקיקה ולרגולציה יש גבולות והם גבולות הריבונות. ואולם, גם לחופש הכלכלי חייבים להיות גבולות. במאבק בין ערכים חברתיים מוגנים לבין הכלכלה החופשית - הערכים החברתיים עדיפים בעיני.

ועתה לענייננו: מחירי הנפט הגולמי והתזקיקים המופקים ממנו נסקו והגיעו לרמות שיא שיש בהם כדי לפגוע באופן מהותי לא רק בכלכלות נחשלות (שאינן מסוגלות לשאת במחיריהם) אלא גם בכלכלות יציבות ומשגשגות שבעקבות מחירי השיא נקלעו להאטה, למיתון לאינפלציה, ואולי גם ייקלעו לדפלציה, דבר שפגע קשות בשכבות אוכלוסיה רבות במדינות העולם.

בעוד שהסוחרים האמיתיים בנפט גולמי הינם היצרנים (מפיקי הנפט הגולמי) והצרכנים (בתי הזיקוק), הרי במסחר של חוזים על אספקה עתידית של נפט גולמי נמנים בנוסף אליהם גם קרנות גידור, קרנות השקעה וכל אדם או תאגיד החפצים בכך. ובקיצור: שוק החוזים העתידיים של נפט גולמי פתוח כיום לכל "ספקולנט" (במובן החיובי של המונח) גם אם אינו יצרן או בית זיקוק.

לדעת אנליסטים ומומחים בינלאומיים, הספקולציה בחוזים עתידיים (בנוסף לחולשת הדולר) גורמת למחסור מדומה בנפט גולמי להאמרת מחירים ולנזקים בסכומי עתק לכלכלות העולם. דומה שהמצב הנוכחי מצביע על כשל שוק (אולי זמני) שהוא נטע זר בכלכלה חופשית. אכן, הכלכלה העולמית חופשית וטוב שכך, אולם על המדינות המתועשות, ה-G8, כמו גם על סין והודו, להתעשת להיאבק בכשל השוק ולאסור בהוראת שעה מסחר בחוזים עתידיים על אספקת נפט גולמי ולהותיר זירת המסחר זו רק ליצרנים (מפיקי הנפט הגולמי) ולצרכנים (בתי הזיקוק).

כל עוד לא נמצאו תחליפים ראויים לנפט הגולמי דינו כדין אוויר לנשימה. נניח לרגע קט שהיה מחסור באוויר האם העולם הנאור והחופשי היה נותן את ידו בשם הכלכלה החופשית למסחר בחוזים עתידיים של אוויר לנשימה!? בנוסף לאיסור המוצע בכל הקשור למסחר בחוזים עתידיים על ידי מי שאינם יצרנים (מפיקי הנפט הגולמי) או צרכנים (בתי הזיקוק) על המדינות המתועשות כולל סין והודו לכונן הסדר (מקביל לארגון אופ"ק OPEC) של בתי הזיקוק שיפעלו כקרטל בינלאומי נגדי לקרטל של ארגון אופ"ק, ואולי כך נתגבר על אירוע החירום שפגע וממשיך לפגוע בכלכלת העולם כולו. *

הכותב עומד בראש משרד עוה"ד כספי ושות'