היי שלום גלובליזציה

התייקרות הדלק תשנה סדרי עולם ; הבשורה הטובה היא למעמד הפועלים בארה"ב

רינת אשכנזי, מנהלת מחקר תחום תעודות סל בבית אקסלנס נשואה

תהליך התיעוש של סין והודו ופריחתם של השווקים המתעוררים, ייצרו קרקע פוריה לפיתוח קשרי גומלין עם המערב. הסרת מגבלות המכס על ייבוא, שקרתה במקביל, נתנה זריקת עידוד חיונית לגידול בנפח הייצוא והייבוא. בעולם של מחיר נפט תלת ספרתי, מחירי ההובלה ולא המכסים, הם האתגר למסחר הבינלאומי.

כיום, כל 10% גידול במרחק, מתורגמים לגידול ב-4.5% בעלויות הובלה. מחיר הובלת קונטיינר משנחאי לחוף המזרחי של ארה"ב הוא 8,000 דולר, בשנת 2000 (מחיר חבית נפט נע באותם ימים סביב 20 דולר) הסתכמה עלותה ב-3000 דולר בלבד. ב-200 דולר לחבית נפט מחיר ההובלה באותו מסלול יזנק ל- 15 אלף.

הצד הנפגע: מודל הצמיחה של כלכלות אסיה

העלייה האסטרונומית במחירי ההובלה תשפיע על כלכלות העולם. תחילה נדבר על הצד הנפגע: מודל הצמיחה של אסיה, המושתתת על צמיחת היצוא, מצליח בזכות שתי אבני יסוד עיקריות: התמקצעות במדינה, בהתאם ליתרון היחסי שלה ועלויות הובלה זולות.

הדבר קורה באופן הבא: אסיה מייצאת חומרי גלם ומוצרי ביניים לסין. סין, בתורה, משלימה את שרשרת הייצור ומייצאת את המוצר המוגמר לארה"ב, אירופה ושאר העולם. שיתוף פעולה בין המדינות באסיה, נחל הצלחה אדירה שמפירותיה נהנו כלכלות העולם כולו.

התייקרות עליות ההובלה מאיימת למוטט את המודל האסיאתי. המשך העלייה במחירי הנפט היא בשורה לא טובה לאסיה, לפחות בטווח הקצר.

בשורה טובה למעמד הפועלים האמריקאי

עלויות הובלה גבוהות שוחקות את פערי השכר בין המזרח למערב ומצמצמות את הארביטראז' בשוק העבודה. בשלב כל שהוא, יהפוך לכדאי יותר לכלכלות מערב אירופה להעתיק את מיקור החוץ למזרח אירופה או אף להשאיר את הייצור במדינת האם, מאשר לרוץ לקצה השני של העולם בחיפוש אחרי עלויות עבודה זולות.

ארה"ב, למשל, תוכל להחזיר את מפעליה הביתה או להעבירם למדינות השכנות, כדוגמת מקסיקו. אלו שוב אינן חדשות טובות לאסיה אך מנגד, תפנית חיובית למעמד הפועלים במערב.

מתוק יצא מעז

מנגד, בטווח היותר רחוק, אולי יצא מתוק מעז. מודל הצמיחה מכוון היצוא ממילא לא יכול להפוך לפרמננטי. יתכן וזעזוע מסוג זה ימריץ את הכלכלות האסיאתיות להפחית את הישענותן על ייצוא לטובת הביקושים המקומיים, דבר שיצמצם את את אי-האיזונים הגלובליים.

אנשי הפיננסים לא ישובו לעידן הטרום-גלובלי

ולבסוף, לפני שאנחנו מכריזים על דה-גלובליזציה, חשוב לזכור שגלובליזציה אינה מוגבלת להובלת מוצרים פיזיים בלבד. התפתחות הטלקומוניקציה, האינטרנט והמיחשוב, הגלובליזציה היא גם פיננסית. כלכלות אסיה והמזרח התיכון ימשיכו להציע שוקי הון נזילים ונגישים.

בנוסף, התייקרות מחירי האנרגיה אינה רלוונטית לענף השירותים. כך, לדוגמה, תעשיית התוכנה ההודית תמשיך להוות יעד אטרקטיבי למיקור חוץ ללא קשר למצב הנפט בעולם.

לפיכך, בעוד שעובדי הצווארון הכחול במערב ירגישו הקלה פתאומית בתחרות עם המזרח, עובדי הצווארון הלבן ימשיכו להיאבק על מקומם בכפר הגלובלי.

לקבוצת אקסלנס נשואה עלול להיות ענין אישי בנכסים פיננסים המוזכרים בסקירה זו.
אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם"