אין עשן בלי אש

עולם הוויסקי תופס נתח שוק של כרבע מכלל המשקאות האלכוהוליים המיוצרים בעולם. מדובר במשקה בעל מסורת ארוכת יומין ומכובדת, אך גם בעולם מסורתי זה הבינו את פוטנציאל הצעירים, וחוללו לאחרונה מספר שינויים

כרבע מכלל המשקאות האלכוהוליים המיוצרים בעולם, בין 1.3 ל-1.5 מיליארד בקבוקים בשנה בממוצע, הם מותגי הוויסקי למיניהם.

תעשיית המאלטים של סקוטלנד מחולקת לכמה אזורים, כשכל אזור מאופיין בסממנים ייחודיים של המאלטים המיוצרים בו. משני אזורים מוערכים ביותר בסקוטלנד, איילה והיילנדס, הגיעו לאחרונה שני מותגים חדשים.

אדמת כבול כבדה

האי איילה (Islay), הוא האי המוערך ביותר בעולם הוויסקי. הוא נמצא מדרום לסקוטלנד, שטחו קטן, כ-30-40 קמ"ר, והוא בעל השפעה אדירה על תעשיית הוויסקי הסקוטי. כמעט כל המזקקות מייצרות מאלט מעושן, כבד, מרשים בחוזקו ולא קל לשתייה. הסיבה לכך היא שימוש רב בכבול, שמצוי באדמה העשירה במינרלים, ומשמש כמרכיב עיקרי וחשוב בייצור ובהכנת המאלט. בנוסף לשימוש בכבול לבעירה, המים במעיינות ובנהרות באי זורמים דרך אדמת הכבול ומקבלים את הארומה המיוחדת שלה, מה שמוסיף לוויסקי טעמים וארומות נוספים.

באיילה קיימות שמונה מזקקות, המייצרות כולן ויסקי חזק, מעושן מאד, עתיר ניחוחות כבול, אצות ויוד ולעיתים אף מלוח. מהאי המוערך הגיע לארץ ויסקי חדש שרוכב על מגמת "ההצערה" שעובר בחלקו עולם הוויסקי.

תעלומה באיים

הוויסקי הסקוטי, שהוא משקה בעל מסורת ארוכת יומין ומכובדת, סובל מתדמית מיושנת, ומוצרים רבים, בייחוד הוודקה, גונבים לו כיום את ההצגה. חברות האלכוהול הגדולות הבינו את הפוטנציאל הגלום בעולם של צעירים ומנסות לאחרונה "להצעיר" את המוצר ולהוסיף לו פלפל, על-מנת להתחרות בשוק לא קל.

"איאן מקלאוד דיסטילרס" היא חברה המתמחה בזיקוק, ערבוב ובקבוק עצמאי. ליאונרד ג'י ראסל שייסד את החברה בשנת 1933, לא רצה להתחייב למזקק יחיד, ולכן קנה סוגי ויסקי איכותיים שונים שהתאימו לסטנדרטים הנוקשים שלו. מבלי לגלות מהו מקורם של סוגי הוויסקי שלו, יצר ראסל סינגל מאלט מעושן מאוד, שלו קרא Smokehead. סמוקהד, המכוון לשוק הגדל של אוהבי הוויסקי המעושן, הגיע לאחרונה לארץ ואיתו גימיק. בקבוק הוויסקי המסורתי קיבל תווית המודבקת הפוך על אחוריו ונראית למתבונן דרך הנוזל הזהוב של הוויסקי. אין ספק שזה מזכיר לנו מספר מותגי וודקה.

קהל היעד של הוויסקי הזה הוא שותי ויסקי צעירים יותר, דור חדש המקיים יחסי אהבה-שנאה עם ויסקי מהאי איילה. הוויסקי הזה אמור לשדר משהו חדש, צעיר, הרפתקני, והשיווק שלו מכוון לכך. בקיצור, לפנינו ויסקי לאוהבי הוויסקי המעושן, ולמחפשי טעמים חדשים.

עמק האווזים הפראיים

ההיילנדס (Highland) הוא אזור הוויסקי הגדול ביותר בסקוטלנד ובו כמות המזקקות הגדולה ביותר, עשרות מזקקות ולכל מותג אופי ייחודי משלו. ההיילנדס הוא האזור ההררי שפרוש ממרכז המדינה ועד לצפונה. לגבי רבים מחובבי הוויסקי זהו האזור השולט בעולם הוויסקי כולו. הוויסקי המיוצר באזור עדין יחסית ונחשב לקל יותר בין הסינגל מאלטים.

מזקקת גלנגויין, אחת המזקקות היפות בסקוטלנד, נוסדה בשנת 1833 על-ידי ג'ורג' קונל. מקור השם הוא "עמק אווזי הבר". המזקקה ממוקמת בעמק מיוער שקרוב לנהר שזורם אל לוך לומונד. מקור המים Stream in Campsie Hills. מיקומה הדרומי של המזקקה מבטיח אקלים מתון שתורם לטעמו החלק והעדין של הוויסקי. תהליך הזיקוק בגלנגויין הוא האיטי ביותר בסקוטלנד, והמזקקה מתמחה בפינישים בחביות שרי ומדירה. *

המלצת השבוע:

Glengoyne Single Malt 10

גלנגויין 10 הוא סינגל מאלט יוקרתי ואיכותי המיוצר במזקקת גלנגויין משנת 1833. וויסקי מעודן ומורכב, בהיר וצלול, עם ניחוחות של עץ אלון, אגוזים ותפוחים, תבלינים מתוקים ושעורה, ומעט פופקורן. חוויית שתייה מאוד אלגנטית. מחיר מומלץ: 480 שקל.

Smokehead Islay Single Malt

ויסקי מוצלח מאוד, מאוזן ובעל נוכחות. ניחוחות מעושנים בתוספת מלח ים, אצות ים ויוד מאוד חזק, מלווים בהדרים ובג'ינג'ר, ובפה מתיקות פרי ותבלינים. בסיומת ניתן להבחין בווניל וקרמל. מחיר מומלץ: 390 שקל. לא מומלץ לבעלי לב חלש.