חגית פלג רותם דוגמנים לרגע ומאבקי זהות

באקדמיה שלמרגלות הכרמל מציגים הסטודנטים עבודות שמעידות על כישרונות גדולים

הבניין היפה וישר הקווים של האקדמיה לעיצוב ולחינוך ויצו חיפה, בלב המושבה הגרמנית שלמרגלות הכרמל, הוא אנטיתזה למבצר האבן הירושלמית של בצלאל. בהקבלה, גם תערוכת הבוגרים של ויצו צנועה ובלתי מתבלטת. התערוכה מעניינת ולא מתישה, וניתן למצוא בה מספר כישרונות מרשימים.

לירז צור מהמחלקה לצילום צילמה ילדות-נערות, על סף ההתבגרות, בתמונות אינטימיות המצליחות לבטא מידה של תום ומידה של ניכור, מיניות כבושה ואפילו איזה חשש. ענבל ברייר צילמה סדרה תיעודית מכמירת לב, בה היא מצלמת את "זקני בת גלים". דיוקנאות קמוטים בבגדי ים על החוף, חשופים עד כאב, ללא חן נעורים וסמלי סטטוס, מישירים מבט, לעתים בחיוך נבוך, לעתים בבלבול - כאילו תוהים איך הפכו הם, הכמושים והדלים, לדוגמנים לרגע. תליית שתי הסדרות, של הנערות והזקנים, זו לצד זו, יוצרת מבע עז במיוחד של ניגודים.

אריק רסקין מציג סדרת עבודות בשחור-לבן, הנראות כתיעוד סיטואציות אקראיות - הומלס שוכב מתחת לגשר, נערה יפה ברגל מגובסת בתחנת רכבת, בחורה אנדרוגינית לבושה באופנת רחוב בוטה, שכלבה כמעט מושך אותה אל מחוץ לתמונה. מה שנראה כפריימים של צלם התופס את הרגע הן למעשה עבודות מבוימות היטב - מעיד ראש המחלקה, הצלם מיכה קירשנר. הוא גאה בתלמידיו ומציין את איכות העבודות. "נכון שאהיה חשוד בלוקל פטריוטיות, אבל אני אפילו לא חיפאי", הוא אומר.

לנה שינקוב, בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית, מציגה סדרת כרזות מרגשת ומרשימה, העוסקת בסטריאוטיפים ומאבקי זהות שלה כעולה מרוסיה. היא משתמשת בשפה הגרפית המוכרת מכרזות תעמולה, אך מצליחה לזכך אותה באמצעות איורים שברובם מככבת דמות ילדה-אישה, הצולחת סיטואציות של דיכוי, דחייה או השפלה, בראש מורם ובמבט ישיר ונוקב. ראש המחלקה, טרי שרוייר, מציינת שהשנה יותר מבעבר נטתה המחלקה לאפשר לבוגרים לעסוק בפרויקטים אישיים.

בקומת הביניים מוצגת עבודה מקסימה של אביטל אשתר, שיצרה סדרת דיוקנאות חביבים, בטכניקה של "רישום בחוט ברזל". הם תלויים-צפים כמובייל בחלל, בעלי נוכחות אוורירית, כמעט שקופה. חן אריה מציגה את "מפת תחלואי העולם" בתבליט מפה אילמת, על גביו נעוצים מזרקים (סמים, איידס), סכיני גילוח (המסמלים התאבדויות), בולי עצים כרותים או עטיפות חטיפים (כסמל לאכילת יתר), על-פי ריכוזי ה"צרות" של כל אזור ברחבי הגלובוס.

אחת מהצרות הללו מעסיקה גם את מוריאל ליברמן, המציג כרזות גרפיות-פסיכדליות, המעלות את ארכיטקטורת הקניונים וסידורי המדפים בחנויות למעמד של "מקדשי צריכה". באחת מהן מופיע הכיתוב "Vive La Visa".

האקדמיה ויצו חיפה, הגנים 21, המושבה הגרמנית, חיפה. 21-31.7, א'-ה' 10:00-18:00, ו', ש' 10:00-16:00