שנת מאסר על-תנאי וקנס לראש עיריית קריית שמונה, חיים ברביבאי, בגין קבלת שוחד

ברביבאי הורשע כי ניצל את מעמדו כראש העיר וכיו"ר הוועדה לתכנון ובנייה, וביקש מקבלנים שנזקקו לשירותיו תרומות לקמפיין ; ביהמ"ש התחשב בכך שהכספים נועדו לכיסוי חובות הליכוד ולא לצרכים פרטיים

בית משפט השלום בנצרת גזר הבוקר (יום ג') על ראש עיריית קריית שמונה, חיים ברביבאי, שנת מאסר על תנאי וקנס בגובה 250 אלף שקל. זאת, בעקבות הרשעתו ב-13 עבירות, בהן לקיחת שוחד, רישום כוזב במסמכי תאגיד, מירמה והפרת אמונים. מדובר בעבירות שיש עמן קלון, ולכן ברביבאי לא יוכל להתמודד בבחירות הקרובות לרשויות בנובמבר. ברביראי הודיע כי בכוונתו לערער על הרשעתו לבית המשפט המחוזי.

הפרשה, שנחשפה ב"גלובס", נוגעת לתרומות שקיבל ברביבאי בבחירות לרשויות המקומיות ב-2003, בהן ייצג את הליכוד (בינתיים עבר ל"קדימה"). לאחר סיבוב הבחירות השני נקלעו ברביבאי והליכוד לחובות כספיים והתקשו להשיב חובות לבתי דפוס, שסיפקו להם שירותים.

ברביבאי הורשע כי ניצל את מעמדו כראש העיר וכיו"ר הוועדה לתכנון ובנייה, וביקש מקבלנים ואנשי עסקים שנזקקו לשירותיו תרומות כספיות לקמפיין. חלק מהתרומות שולמו ישירות לבית הדפוס לכיסוי החוב, כשסוכם שהכספים יירשמו כחוב פיקטיבי של הקבלנים ובעלי העסקים לבית הדפוס. בארבעה מקרים התקבלו התרומות מתאגידים שאינם מורשים לתרום. במקביל, זוכה ברביבאי מ-11 עבירות דומות בהן הואשם.

עצימת עיניים

נשיא בית משפט השלום בנצרת, השופט תאופיק כתילי, נימק את החלטתו שלא לגזור על ברביראי עונש מאסר בפועל, בכך שהכספים שהתקבלו שימשו לפידיון חוב של הליכוד ושברביבאי לא פנה לאנשי העסקים במטרה לגרוף הון לכיסו הפרטי מתוך מניעים של תאוות בצע.

"נכון, והדברים נאמרו במסגרת הכרעת הדין, שגם בכך הפיק הנאשם טובת הנאה במישור האישי, מאחר שהיה לו אינטרס אישי בתשלומים שעברו לידי אמנון בר-שישת (בעל בית דפוס - א.פ), ושבלעדיהם היה נחשף לתביעות אישיות, ואולי אף נאלץ לשלם את החוב מכיסו הפרטי", קבע השופט. "אלא שיש לדעתי טעם לאבחנה בין מי שנוטל שוחד עקב אופיו המושחת ומתוך רצון להתעשר, ובשל כך בלבד מפקיר את שיקול הדעת שמקנה לו תפקידו הציבורי בידי גורמים אינטרסנטיים, לבין מי שנכשל ועצם את עיניו לתוצאה זו עקב לחץ ומצוקה. בשני המקרים התוצאה זהה - חשיפת המינהל הציבורי".