לין "שוכח" לציין שהוא בעל חברת כוח-אדם: "בשום מדינה לא מחייבים את המעסיקים לקלוט עובדים"

נשיא איגוד לשכות המסחר תוקף במכתב לשרים את פקידי משרד התמ"ת שפרסמו תקנות הפוגעות בחברות כוח-האדם, ומזהיר מפני מדינת "פקידותיסטן"

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, שלח היום (א') מכתב חסר תקדים בחריפותו אל שר התמ"ת, אלי ישי, בו הוא מביע את חמת זעמו כנגד טיוטת התקנות שפרסם משרדו של ישי בסוף השבוע האחרון. על פי הטיוטה, מעסיק שיבקש להאריך את תקופת העסקתו של עובד חברת כוח אדם מעבר למסגרת 9 החודשים שנקבעו בחוק החדש, יאלץ להתחייב כי אם לא ייקלט העובד כעובד מן המניין בתום 15 חודשי העסקה, לא יוכל המעסיק לקלוט עובד כוח אדם אחר במקומו, למשך תשעה חודשים.

"התפיסה לפיה שיקול הדעת של פקידי משרדך יקבע את המשך העסקתו של עובד א' או עובד ב', הינה התערבות מופרזת ויומרנית", כותב לין לישי. "זהו ניסיון חמור להשפיל את המגזר העסקי ולגרום לנציגיו לכתת רגליהם במסדרונות המשרד, כמי שעושים עימם חסד", הוא מוסיף. עוד כותב לין כי "אין אנו מעוניינים ביצירת שכבות נוספות של בירוקרטיה ובהפיכת ישראל ל'פקידותיסטן', בה הפקידים מנסים לשלוט ולפקח על כל צעד ושעל בניהול העסקי. גם כך יש עודף בירוקרטיה בישראל ואנו עדיין סובלים מאוד מהיעדר רמה הולמת של שירותים בשירות המדינה".

לין מדגיש בפני השר ישי כי הוא מייצג במכתבו את המעסיקים בפועל ולא את חברות כוח האדם, אולם שוכח לציין כי הוא בעצמו הבעלים של חברת כוח אדם, בשם "לין ביכלר". זו לא הפעם הראשונה שלין שולח מכתבים בעניינים הקשורים לחוק חברות כוח אדם ונמנע מגילוי נאות בעניינו, אולם הפעם המכתב חריף במיוחד. יצוין כי אם משרד התמ"ת יאשר את התקנות שפורסמו בטיוטה, חברות כוח האדם צפויות להיפגע משמעותית. זאת משום שמעסיקים רבים יעשו חושבים האם קיים עוד היגיון כלכלי בהעסקת עובדים על ידי חברות כוח אדם, כאשר החוק החדש מחייב קליטה של העובדים בתום תשעה חודשים או פיטוריהם. גם אופציית הפיטורים אינה כלכלית במקרים רבים, שכן גיוס והכשרה של עובדים חדשים בכל תשעה חודשים יקר ולא מטיב עם הארגון.

"בשום מדינה בעולם לא מחייבים את המעסיקים לקלוט עובדים, ואין שום מקום לגבש נהלים הבאים לסתור את תפיסת החוק הבסיסית ואת חופש הניהול העסקי", טוען לין. מנגד, גם בחברות כוח האדם, הזוכות ללובי התקיף של לין, יודעים כי שוק חברות כוח האדם בישראל גדול בהרבה מן השוק בעולם - אחד הסימנים לכך שקיים עיוות בשוק העבודה הישראלי שהתרגל במשך שנים שניתן להעסיק עובדי כוח אדם ללא הגבלת זמן.