האמא של תוכנית החממות, רנה פרידור, עוזבת את תפקידה

פרידור נחשבה לרוח החיה מאחורי תוכנית החממות ודבקה בתפקיד תחת ארבעה מדענים ראשיים שונים

רעידת אדמה במשרד התמ"ת ובעולם השקעות הסיד: רנה פרידור, מייסדת תוכנית החממות וראש התוכנית מזה 18 שנה, עוזבת את התפקיד. כך נודע ל"גלובס". פרידור נחשבה לרוח החיה מאחורי תוכנית החממות ודבקה בתפקיד תחת ארבעה מדענים ראשיים שונים.

"הוצאתי היום מכתב לכל מנהלי החממות והודעתי שאני מתכוונת לסיים את תפקידי בסוף השנה (2008)", אמרה היום פרידור ל"גלובס". "הודעתי למדען הראשי על כוונתי לסיים את תפקידי כבר לפני כשנה".

פרידור הסבירה כי החליטה שהגיע זמנה לעבור לתפקיד חדש. "כעת התבנית כבר עובדת ואין סכנה לתוכנית החממות, אז אני יכולה לעבור הלאה", הסבירה היום, "חוץ מזה, אני כבר בגיל הפנסיה הנשי". אין בכוונתה לצאת לפנסיה, אך היא מסרבת לומר מה היא עתידה לעשות.

ראש מנהלת החממות הבא ייבחר במכרז. "אני מאמינה כי נקבל המון פניות. האדם המתאים הוא אדם בעל המון ניסיון, ראש פתוח וחשיבה יצירתית וגם הרבה ציונות".

תחת הובלתה תוכנית החממות השיגה פרסום ויוקרה בעולם. בארץ נמתחה על התוכנית ביקורת, אך ניתנה הערכה להצלחותיה. במהלך תקופה כהונתה של פרידור שינתה התוכנית מספר פעמים את פניה. ב-2001, תחת המדען הראשי כרמל ורניה, היא השתתפה בהובלת תהליך הפרטת החממות אשר הושלם בהצלחה השנה. במסגרת התוכנית החממות עבור לבעלותן של קרנות פרטיות אשר משקיעות בחברות לצד כספי המדען הראשי ואחר כך משקיעות עצמאית בחברות הטובות.

בשנים האחרונות ליוותה פרידור את ההגעה של החממות לבורסה בתל-אביב והקמת חמישה גופים בורסאיים החולשים על חממה אחת או כמה חממות ומשתפים גם את הציבור בפרויקט. לאורך כל השנים, נלחמה עם תקציב אפסי של כ-140 מיליון שקל למעל 20 חממות, שעמד תמיד בסכנת קיצוץ. "העזיבה לא קשורה לסכנת הקיצוץ המרחפת תמידית על תקציב המדען הראשי", אמרה פרידור. "עברנו איומי תקציב קשים בלי להישבר. העזיבה היא מסיבות של רצון להתחדש. זה יום מאוד קשה בשבילי".