הרשויות בארה"ב: סיטיגרופ השמיד הקלטות הכוללות ראיות לכאורה להונאה

הבנק: "המחיקה בוצעה בטעות. השעינו לאלתר את מיחזור כל הקלטות, ושמרנו את כל ההקלטות הקיימות"

בנק ההשקעות האמריקני סיטיגרופ הואשם שלשום (ו') בהשמדת ראיות. מדובר ברישומים, שהתובע הכללי של מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו, הורה לבנק להציג בפניו. קואומו מתכוון לתבוע את הבנק בגין מעורבותו בקריסה של שוק האג"ח בריבית מכרז.

דייויד מרקוביץ, מנהל הלשכה להגנת המשקיעים במשרד התובע הכללי טוען כי "סיטיגרופ ביצע מעשי מירמה באופן חוזר ונשנה ובהתמדה, באמצעות הצגה מטעה של האג"ח בריבית מכרז כמכשיר השקעה בטוח ושווה מזומנים". מרקוביץ כתב את הדברים במכתב ששלח שלשום (ו') להנהלת הבנק.

באפריל, לאחר שסיטיגרופ קיבל את הצו להמצאת הרישומים, הבנק "השמיד" רישומים של שיחות טלפון רלבנטיות, ולא יידע את הרשויות. "הרישומים, מילה במילה, של הדברים שאמרו העדים החשובים ביותר בתקופה הרלבנטית ביותר הושמדו לאחר מסירתו של הצו להמצאת הרישומים", אמר מרקוביץ. ממשרדו של התובע נמסר גם, כי במסגרת כל הסדר שהוא עם סיטיגרופ, יהיה הבנק חייב לרכוש חזרה את ניירות הערך של המשקיעים הלא-מוסדיים תמורת שוויים הנקוב, ולשלם "קנס משמעותי".

שלשום הודיע סיטיגרופ כי במסגרת של נוהלי העבודה הקבועים, הבנק ממחזר קלטות לאחר כמה חודשים, אך הוסיף שהשמדת הקלטות שהכילו התייחסויות לפרשת האג"ח בריבית מכרז היתה בבחינת תאונה: "מיחזור הקלטות האמורות התבצע בטעות. ברגע שנודע לנו על הטעות, השעינו לאלתר את מיחזור כל הקלטות ושמרנו את כל הקלטות הקיימות", נאמר בהודעת הבנק.

בהודעה נאמר גם כי "סיטי פעל בתום-לב, ולפי האינטרסים העליונים של לקוחותינו - גם לפני וגם אחרי שהאג"ח בריבית מכרז החלו לקרטע, ואין בסיס כלשהו לטענות מנוגדות".

השוק קרס והרשויות חוקרות

אג"ח בריבית מכרז הם מלוות לטווח ארוך שמנפיקים רשויות מקומיות וגופים אחרים, והריבית עליהן נקבעת באופן תקופתי באמצעות מכרזים בתמיכה של הבנקים. בפברואר קרס שוק האג"ח בריבית מכרז, מכיוון שמחנק האשראי הרתיע את המשקיעים מניירות ערך כאלה.

מקורות מקורבים לסיטיגרופ אמרו כי מפברואר סיפק הבנק נזילות כדי לסייע למנפיקים לרכוש חזרה את האג"ח שלהם תמורת שוויים הנקוב. הטענות נגד סיטיגרופ התפרסמו במקביל לדיווחו של סיטיגרופ כי רשות ניירות הערך של ארצות-הברית (SEC) פתחה בחקירה רשמית של חשדות להפרה של החוק האמריקני לניירות ערך בפרשה של מכירת האג"ח בריבית מכרז. כמעט כל בנקי ההשקעות המובילים נחקרים בפרשה.