אקסלנס: מחירי הנפט הם שהביאו לירידות החדות במניית כי"ל

"הניסיונות להפוך חומרי גלם במזון וסחורות לדלק וסולר ביולוגים, יצרו קורלציה גבוהה בין מחירי המזון למחירי הנפט" ; כלל פיננסים: "לא לקנות כל כל מהר את המניה, הסיכונים עדיין איתנו" ; לידר שוקי הון: ישנה קורלציה בין מחירי הגרעינים, הנפט ופוטאש הקנדית

הירידות החדות שספגה המניה של כי"ל זכו היום (ג') להתייחסויות מכמה בתי השקעות, שניסו להסביר את הסיבות. כי"ל ירדה בחודש האחרון בכ-17%, והיא רחוקה בכ-30% משיאה.

האנליסט גלעד אלפר מבית ההשקעות אקסלנס נשואה, טוען כי הסיבה העיקרית לירידה במחיר המניה היא מחירי הנפט. אלפר טוען כי היוזמות האחרונות, המנסות להפוך חומרי גלם במזון וסחורות לדלק וסולר ביולוגים, יצרו קורלציה גבוהה בין מחירי המזון למחירי הנפט. הקורלציה בין מחירי המזון והסחורות למחיר הנפט, שעד עתה היטיבה עם החקלאים, ובהתאם עם חברות הדשנים, כעת כבר לא כל כך מועילה להם, כשמחירי הנפט נמצאים בירידה חדה.

באקסלנס מזכירים כי התוצאות הכספיות של כי"ל תלויות במחירי הדשנים - אשלג ופוספט, ולהערכתם, המנוע למחירים שלהם הוא לאו דווקא ההיצע של האשלג, אלו דווקא מחירי הסחורות והמזון, ואם מחירי המזון והסחורות יורדים, אחריהם ירדו גם מחירי הדשנים.

כלל פיננסים: לא לקנות כל כל מהר, הסיכונים עדיין איתנו

הירידות החדות במחיר המניה, אומנם מעוררות אצל המשקיעים את הדחף לרוץ ולקנות מהמניה, אך בכלל פיננסים מזהירים: "לא כל כך מהר, הסיכונים עדיים איתנו".

האנליסט אבירן רביבו מעלה שתי סוגיות מרכזיות שמותירות את האנליסטים בכלל ספקנים: הראשונה היא סיכון ההיצע של האשלג. מעריכים כי ההיצע ההולך ומתחזק של האשלג, שאומנם נדרשות השקעות נרחבות בכדי להפיק אותו, אך זהו מחצב המצוי בשפע שמאיים להכריע את המחיר האיתן יחסית של המינרל, העומד על 1000 דולר לטון, שלטענת האנליסטים בכלל, אינו כורח המציאות לטווח זמן הארוך.

עם כל זאת, בכלל מותירים ההמלצה ב"תשואת שוק, במחיר יעד של 86 שקל למניה.

לידר שוקי הון: קורלציה בין מחירי הגרעינים, הנפט ופוטאש הקנדית

האנליסט יואב בורגן מבית ההשקעות לידר שוקי הון, טוען שעם כל הכבוד להקפאת מחיר האשלגן הכלורי ברוסיה, לדעתו אין צורך להרחיק לכת. בדומה לאנליסטים באקסלנס, גם בורגן מסביר את הירידות, בקורלציה שבה נסחרת מניית כי"ל, עם מניית ענקית הדשנים הקנדית, פוטאש , ועם מחירי הנפט הגולמי וגרעיני התירס, החיטה והסויה. אמש בבורסת הסחורות בשיקאגו, החוזים על התירס ירדו ב-3.5% ל-5.65 דולר לבושל (כ-25 ק"ג), החוזים על הסויה ירדו ב-5.6% ל-13.1 דולר לבושל, והחוזים על הסויה ירדו ב-4.45% ל-7.586 דולר לבושל.

הבעיה, לדעתו של בורגן, היא הקורלציה הלא נמוכה, בין מחירי הגרעינים, לבין מחיר הנפט הגולמי. ואכן, לאחר שהגיע לשיא של 147 דולר לחבית ב-11 ביולי, מחיר הנפט ירד באופן מתמשך לכיוון רמת ה-120 דולר, כאשר למגמה זו מתלווים מימושים מקבילים לאורך מרבית הסחורות המשמעותיות בעולם, לרבות מחירי הגרעינים.

בורגן מסכם ומדגיש כי השקעה במניית כי"ל, בוודאי כיום מצריכה "בטן חזקה". יחד עם זאת, גם ברמות הנוכחיות של מחירי הגרעינים, הוא עדיין לא מזהה בקיעים בעוצמת הסיפור הפונדמנטליסטי של כי"ל וממשיך להמליץ בחום לנצל את הרמות הנוכחיות של המניה לצורך איסוף מסיבי. חוזר על המלצת "קנייה" במחיר יעד של 110 שקל למניה.