האם עזריאלי ישנה אסטרטגיה?

האם החבטה שספג עזריאלי במו"מ עם אפריקה תגרום לו להפסיק לאסוף קניונים?

דוד עזריאלי וחיים כצמן קידשו במשך שנים את אסטרטגיית ההתמקצעות. בזמן שטייקוני הנדל"ן האחרים שלחו זרועות לכל עבר - לכל מדינה ולכל תחום מתחומי הנדל"ן הרבים, המשיכו השניים בנחישות ובעקביות להבהיר שהם ממשיכים לשחק על המגרש עליו גדלו, המגרש שבו הפכו למקצוענים. קבוצת עזריאלי דיברה והקימה בישראל עוד ועוד קניונים. נכון שלעיתים נלוו להם משרדים ואפילו מגורים להשכרה (מודיעין), ועזריאלי גם רכש את השליטה בגרנית הכרמל (סונול, טמבור ועוד). אבל כל הזמן הוא המשיך למתג את עצמו ואת הקבוצה הנדל"נית הנושאת את שמו כרשת של מסחר וקניונים מקומית.

גם חיים כצמן, וחברת גזית גלוב שבשליטתו, הלכו תמיד יד ביד עם המשפט "נכסים מניבים בצפון אמריקה, מעוגני סופרמרקטים". כשכולם דיברו על דירות והמיליונים שעושים יזמי המגורים, המשיך כצמן לאסוף מרכזי מסחר

קניבליזם פנימי

אלא שבשנים האחרונות ניתן היה לראות את הסדקים באסטרטגיה של כצמן. הוא חדר גם לצפון אירופה (סיטקון הפינית), הגדיל את השקעותיו בישראל ופנה לשוק המשרדים הרפואיים ובתי-האבות בארצות-הברית. בהתחלה זה היה משיקולי גודל, כשהמשבצת באמריקה הצפונית הייתה מעט צרה על גזית, אולם ככל שגברה הסערה נכנס יותר ויותר גם השיקול של פיזור הסיכונים. סגירת העסקה השבוע לרכישת מיינל הבהירה שהחברה המשעממת, שרכשה תמיד נדל"ן מניב ועסקה בחישובי ריבית, נהייתה ליזמית.

ולא פחות מכך: כצמן, שמול הריצה היזמית של הישראלים לרוסיה עמד איתן רק לפני כשנה ואמר שאינו מוכן להשקיע במדינה בה הוא עלול להתעורר יום אחד "ולראות טנק בלובי המלון", השקיע עכשיו בחברה ש-39% מהכנסותיה מגיעות מרוסיה.

כעת יהיה מעניין לראות האם החבטה שספג דוד עזריאלי במו"מ מול אפריקה ישראל תשנה גם את האסטרטגיה של יזם הקניונים הוותיק. אולי פתאום גם עזריאלי מבין שאיסוף של עוד ועוד קניונים כבר עבר את יתרון הגודל, וכעת הוא עלול ליצור קניבליזם.

לפני חודש עוד חשב מלך הקניונים בן ה-86 שהוא יכול לתמחר את קניון רמת-אביב לפי תשואה של 5.5%, בזמן שחברות הביטוח והמתחרים האחרים קונות מרכזים מסחריים בתשואה של 7% ואפילו 8%. עכשיו, כשהריביות עולות וכשברור שגם ישראל תירטב מהמבול העולמי, ייתכן שנראה סוף סוף גם את עזריאלי מתחיל בפיזור ההשקעות לעוד ענפים ואזורים נדל"ניים.