סין צפויה לחוות מחסור של 4 מיליון טון אשלג ב-2008

כך עולה מדו"ח הדשנים של חברת "ריסרץ' אנד מרקטס", שפורסם היום המסכם את שנת 2007 ואף פורס תחזית לשנת 2008, באשר לייבואנית הדשנים הגדולה בעולם - הלא סין

חברת "ריסרץ' אנד מרקטס", דיווחה היום (ה') על תוצאות דו"ח ענף הדשנים שלה המסכם את שנת 2007, אך גם פורס תחזית לשנת 2008 באשר לייבואנית הדשנים הגדולה בעולם, הלא סין.

מנתוני הדו"ח עלה כי בין החודשים ינואר למאי 2008 עלתה תפוקת האשלג של סין ב-2.5%, ל-891 אלף ו-500 טון, וכי שיעור התלות שלה בדשנים נוכח המחסור לאשלג בשוק, צפוי להמשיך ולהיות גבוה גם בהמשך השנה.

עוד עלה מהדו"ח כי הגידול בביקושים מסין לאשלג צפוי לעלות ב-2008 ב-8% לכדי 8.2 מיליון טון, עובדה אשר משקפת לשוק הסיני מחסור של 4 מליון טון אשלג ב-2008. זאת, אם לוקחים בחשבון את מלאי האשלג הקיימים, כמו גם את הסכמי הסחר שנחתמו כבר בין תאגידי הדשנים הגדולים, בעיקר הקנדיים והרוסיים, אל מול הלקוחות הסיניים שלהם. נציין, כי בתוך תאגידים אלו, ניתן למנות את תאגיד קנפוטקס, הכולל בתוכו את ענקית הדשנים, פוטאש , ואת תאגיד הדשנים הרוסי, BPC הכולל בתוכו את ענקיות הדשנים מרוסיה, כגון אורלקלי, וביילורסקלי.

מהתייחסות הדו"ח לנתוני האשלג לשנת 2007 עלה כי סך הצריכה העולמית לאשלג ב-2007 עמד על כ-37 מיליון טון, כאשר את רשימת המדינות שצרכו כשני שליש מסך הצריכה העולמית לאשלג בשנה זו, הובילה סין, אחריה ארה"ב, ברזיל, הודו ובסוף הרשימה מספר מדינות אסייתיות קטנות.

עם זאת, תפוקת אותן צרכניות הסתכמה בשיעור של כ-9% בלבד מסך התפוקה העולמית, עובדה אשר מחדדת במידת מה את המחסור שהיה בשוק, אשר בגינו עלו מחירי האשלג בשנה האחרונה.

עוד עלה מהדו"ח, שכ-80% מסך התפוקה העולמית לאשלג נועדה למטרות מסחר בינלאומיות, ועל-כן, המדינות אלו, אשר צרכו ב-2007 כשני שליש מסך הצריכה העולמית, צרכו מידה כה רבה של אשלג, שמשמעותה - הסתמכות טוטאלית שלהן על ייבוא, ולא על ייצור עצמי.

מן העבר השני סיפקו למדינות אלו את התוצרת מדינות ייצואניות דשנים כגון קנדה, רוסיה, בלרוס, אשר שלטו ואף שולטות היום בשוק, והופכות את הצרכניות לתלויות באופן מוחלט בתוצרתן.

[לאתר חוזים עתידיים]