סמנכ"ל רשות המסים, גידי בר-זכאי: לא נקלוט את בעלי הון עולים בכל מחיר

אמר את הדברים לקראת הדיון מחר בהצעת החוק המעניקה הטבות לעולים חדשים ולתושבים חוזרים ; "לא ניתן יחס מיוחד לעשירים במיוחד; מי שהוא יהודי, נאפשר לו להגיע לכאן מבלי שזה יערער את מעמדו הכלכלי"

"אנחנו רוצים את בעלי הון, אבל לא בכל מחיר". כך אומר היום (ב') סמנכ"ל מקצועי ברשות המסים, גידי בר-זכאי, לקראת הדיון מחר (ג') בוועדת הקליטה של הכנסת כנסת, בהצעת החוק המעניקה הטבות לעולים חדשים ולתושבים חוזרים. ההצעה מאפשרת למגזר זה פטור ל-10 שנים ממסים בישראל על הכנסותיהם בחו"ל.

בר-זכאי מתייחס בין היתר לטענות שהופנו מצד מייצגים של בעלי הון, כמו למשל עו"ד פנחס רובין, שהתראיין באחרונה וקבל כנגד החוק. על-פי הטענה, בעלי ההון העשירים באמת לא יגיעו לכאן על אף החוק המעודד הטבות לתושבים חוזרים - וזאת כל עוד רשות המסים לא תפתור את הלאקונה הנוצרת לבעלי ההון בתוחום הנאמנויות: על-פי החוק בנושא הנאמנויות, אם יוצר הנאמנות שעלה לארץ נפטר במהלך 10 השנים בהן הוא זכאי לפטור - בתום 10 שנים הנאמנות תחוייב במס בישראל.

לטענת בר-זכאי והיועץ המשפטי של רשות המסים, משה מזרחי, "באים בעלי ממון גדולים ביותר - שהם קבוצה מוצמצת שאפשר לספור אותה על אצבעות שתי ידיים - ואומרים: לעשירים האמיתיים אתם לא נותנים פיתרון. הטענה הזו בדיוק חוצה את הקו שבו אנו מפסיקים לתת תמריץ.

"אנחנו מסרבים לתת יחס מיוחד לעשירים במיוחד. מי שהוא יהודי, נאפשר לו להגיע לכאן מבלי שזה יערער את מעמדו הכלכלי. אנו משוכנעים שאחרי שיבואו וייראו מה יש פה, את שיעורי המס שלנו שהם תחרותיים לכל מדינות ה-OECD, ואת משטר המס שלנו - הם בעצמם יעדיפו להעתיק את הפעילות הכלכלית לפה, כי ממילא הם משלמים במדינות הזרות.

"אם נאפשר להם מה שהם מבקשים בנושא הנאמנויות, פירוש הדבר שהם ימשיכו להיות 'מחוץ למשחק' לעד, ולזה אנחנו לא מוכנים כי זה חוצה את הקו של השיוויון. אנו מוכנים להענקי תקופת הסתגלות מסוימת לאנשים שמרכז חייהם בחו"ל, כדי שייטעמו, אבל פה אנו עוצרים.

"אנו אומרים להם שמה שהיו רגילים לו עד היום - ימשיך להיות גם מחר, עד שירגישו מספיק נוח להעביר את עסקיהם לישראל. מדינת ישראל מאפשרת לך להתנהל כפי שהתנהלת עד עכשיו, ונושא המס לא יהווה חסם לעלייה לישראל".

בהתייחס לטענות מהקצה השני של הקשת, לפיהן ההטבות המוענקות יוצרות אי-שיוויון בין התושבים החוזרים לבין התושבים הקיימים, טוענים בר-זכאי ומזרחי כי "עצם הענקת הפטור מהווה את המידתיות הראויה, תוך הגשמת החזון של ישראל כמדינה קולטת עלייה.

"כל חקיקה יוצרת איזה שיח ציבורי עם שלל ציבורי. התפקיד שלנו הוא להיות המבוגר האחראי ולאזן בין האינטרסים".